D&B: הישראלים מוציאים מיליארד שקל בשנה על תכשיטים

חברת המחקר מעריכה כי גם השנה יתמודד ענף התכשיטים בישראל עם ירידה בצריכה, המושפעת מההאטה הכלכלית הגלובלית ומהתייקרות הזהב הגולמי

ההוצאה השנתית על תכשיטים ב-2011 עמדה על יותר ממיליארד שקל. מספר זה מגלם שחיקה של כ-14% בהוצאה השנתית על תכשיטים ב-3 השנים האחרונות - כך קובעת סקירה של דן אנד ברדסטריט.

כלכלני הקבוצה מעריכים כי במהלך שנת 2012 הענף ימשיך להתמודד עם ירידה בצריכה, המושפעת מההאטה הכלכלית הגלובלית ומהתייקרות מחיר הזהב הגולמי.

כלכלני דן אנד ברדסטריט מחלקים את ענף התכשיטים לתחום האקססוריז, הכולל אביזרי אופנה ותכשיטים בטווח מחירים נמוך יחסית; ולתחום התכשיטים בייצור עצמי או ביבוא, הכולל חנויות פרטיות ורשתות.

תכשיטים: השתלטות הרשתות

מהסקירה עולה כי מספר המועסקים בענף הוא 3,745. בישראל פועלים 1,100 מפעלים לייצור תכשיטים ויהלומים, ומספרם הולך ופוחת עם השנים.

היתרון התחרותי של ייצור בארץ הצטמצם לאור מעבר לייצור במדינות עתירות כוח עבודה זול (תאילנד, סין והודו) ולמדינות חזקות בעיצוב ובייצור תכשיטים כמו טורקיה או איטליה. המשמעות היא לא רק סגירת מפעלים אלא גם סגירת חנויות סיטונאיות וקמעונאיות. בנוסף, בולטת תופעה של התפשטות רשתות על חשבון החנויות הקטנות.

הגדלת נתח השוק של הרשתות החליש גם עוצמת הספקים. רשתות התכשיטים עובדות בממוצע מול 20 ספקים. לפי ההערכות, 80% מהספקים מייצרים ומעצבים את התכשיטים בעצמם, והיתר עוסקים ביבוא בלבד.

היקף יבוא תכשיטי הזהב והכסף לישראל רשם ירידה של כ-15% בתקופה של 4 שנים: מ-302 מיליון דולר ב-2007 ל-257 מיליון דולר ב-2011.

לצד הרשתות, מאות חנויות פרטיות פזורות ברחבי הארץ. התפלגות הקניות מלמדת כי כ-46% מהישראלים רוכשים תכשיטים בחנות פרטית, כ-28% קונים בסניפי רשתות, 18% קונים בדוכנים פרטיים, וכ-7% קונים ישירות ממעצב התכשיטים.

רוברטו שטרן, נשיא ה.שטרן, התייחס באחרונה בריאיון ל"גלובס" לתנודות במחירי הזהב וליצירתיות של רשתות התכשיטים, המנגישות תכשיטים באמצעות טווח מחירים רחב. לדבריו, "לפני 4 שנים מחירי התכשיטים היו סבירים, ויותר אנשים יכלו להרשות לעצמם לקנות, כולל אנשים צעירים. עכשיו המחירים התייקרו, כך שמה שעלה 500 דולר עולה היום 2,000 דולר. איך אנחנו מתמודדים? יצרנו למשל אוסף מיוחד, שמיועד לצעירים שאין להם הרבה תקציב".

יצוא התכשיטים לאורך 3 שנים, מ-2008 ועד 2011 הצטמצם ב-10%, לצד ירידה של כמחצית במשקל הסגולי (להוציא יהלומים) של משקל התכשיטים שיוצאו מישראל.

הבשורות הטובות הן שבשנתיים האחרונות המגמה השתנתה: ב-2011 עמד היקף יצוא התכשיטים על 255 מיליון דולר - גידול ביחס לנתוני 2010 שעמדו על 230 מיליון שקל.

בולטת עלייה ביצוא תכשיטי זהב: ב-2011 יצוא תכשיטי זהב הסתכם ב-154 מיליון דולר לעומת 92 מיליון דולר ב-2010.

אקססוריז: רווחיות גולמית גבוהה

מדובר בענף שזכה לפריצה בין השנים 2000 ל-2005 הודות לרשתות חדשות שנפתחו בארץ. מחזור המכירות של ענף זה לבד עומד על כ-250 מיליון שקל.

טווח מחירי האקססוריז, הכוללים שימוש בחומרי גלם זולים יחסית, הוא 200-300 שקל. מצד אחד, המחיר מהווה אלטרנטיבה לצורך להתחדש בתכשיטים גם בתקופה של מיתון, ומצד שני, לפי ההערכות, המחיר מגלם 75% מההוצאות המשווקים המגולגלות על המחיר לצרכן. מכאן שמדובר על ענף עם מרווחים גולמיים גבוהים.

במרבית רשתות האופנה נמכרים מוצרי אקססוריז לצד מוצרי הביגוד. שטח המכירה המוקצה בחנויות לטובת מוצרים אלה עומד על כ-5%. אלא שכלכלני דן אנד ברדסטריט מעריכים כי התרומה של מכירת פריטים אלה למחזור השנתי נמוכה מ-5%, על אף שולי הרווח הגבוהים. הסיבה לכך היא רכישות ספונטניות המספקות ביקוש מקרי ולא עקבי למוצרי האקססוריז ברשתות האופנה.

מוצרי אקססוריז נמכרים גם בדוכנים. 50% מבעלי הדוכנים הם יבואנים, ו-50% הנותרים הם מעצבים המשווקים את תוצרתם בעצמם.

בכמה קונים? ב-2010, יותר מ-91% ממכירות האקססוריז היו של פריטים שמחירם גבוה מ-100 שקל, ונתח של פחות מ-9% כלל פריטים שמחירם נמוך מ-100 שקל. ב-2011 המגמה השתנתה מעט: 20% ממכירות האקססוריז כללו פריטים שמחירם זול מ-100 שקל, ו-80% הנותרים היו מכירות של פריטים שמחירם גבוה מ-100 שקל.

"מחירים סבירים"

אבי מרקוביץ', מנכ"ל קבוצת רולטיים, מתייחס ל"פטנטים" שמאפשרים את בלימת ההתייקרות המתבקשת לאור עליית מחירי חומרי הגלם - זהב ויהלומים: "תכשיטים דקים או קלים יותר ושיבוץ יהלומים קטנים יותר מאפשרים לשמור על מחירים סבירים במחיר ממוצע של אלפי שקלים לפריט. בטווחי המחיר היקרים במיוחד יש ירידה במכירות, אבל אצלנו המספרים מדברים על עלייה".

בהתייחס ליבוא על חשבון ייצור מקומי אומר מרקוביץ': "אמנם ממדינות מסוימות משתלם יותר לייבא, אבל היבוא מוגבל לגופים גדולים, ולכן יש מספר יבואנים קטן בענף. לייצור המקומי יש יתרונות כמו גמישות".

- האם בארץ משלמים יותר על תכשיטים?

"מחירי הזהב והיהלומים הם גלובליים. המחירים בארץ הם טובים בסך-הכול. ענף התכשיטים בישראל מאופיין בהנחות גדולות. מראש, מחיר התווית גבוה ממה שהלקוח ישלם בסוף, ובמקרים מסוימים גם ב-80% יותר. המחירים נטו משקפים רווח סביר למדי".

תכשיטים
 תכשיטים