נשיא מצרים באו"ם: "לשים קץ להתנחלויות ולקולוניאליזם"

מורסי באו"ם: מצרים מחויבת לכל ההסכמים שעליהם חתמה ■ "חרפה שנמשכת פעילות ההתנחלויות"

בנאום בכורה בעצרת הכללית של האו"ם, אמר הערב (ד') נשיאה החדש של מצרים, מוחמד מורסי, כי "זו חרפה שנמשכת פעילות ההתנחלויות בשטחים הפלסטיניים", אך הדגיש, "לכל אלה שתהו", שמצרים מחויבת לכל ההסכמים שעליהם היא חתומה. ראויה לציון העובדה, שהוא לא הזכיר את שמה של ישראל אפילו פעם אחת.

"אני אומר בקול רם לאלה שתהו לגבי עמדתנו כלפי אמנות והסכמים בינלאומיים שאותם אימצנו בעבר: אנחנו מחויבים למה שאנו חתומים עליו", אמר מורסי. "אנו גם תומכים בזכויות שאי אפשר להתכחש להן של העם הפלסטיני ואנו נחושים לעשות את כל המאמצים לצידם של הפלסטינים עד שיחזרו ויקבלו את זכויותיהם".

בנאום, שהתמקד בבעיה הפלסטינית ובמלחמת האחים בסוריה, אמר מורסי: "אחינו ואחיותנו בפלסטין זכאים לטעום את פרי החירות והכבוד. זו בושה שהעולם החופשי מקבל... שמדינה שחברה בקהיליה הבינלאומית מוסיפה לשלול זכויותיה של אומה ששואפת זה עשרות שנים לעצמאות. זו גם חרפה שנמשכת פעילות ההתנחלויות בשטחיהם של אנשים אלה (הפלסטינים), בד בבד עם דחיית יישום החלטות (או"ם) שהן בעלות לגיטימציה בינלאומית".

"אני קורא לקהיליה הבינלאומית להכיר באחריותה לכך, שצריך להשיג שלום צודק ומקיף, לשים קץ לכל צורות הכיבוש של שטחים ערביים ולישם החלטות בינלאומיות רלוונטיות", אמר נשיא מצרים. "אני קורא לנקוט צעדים משמעותיים ומיידיים לשים קץ לקולוניאליזם, פעילות ההתנחלויות ושינוי אופיה של ירושלים הכבושה".

"ההנהגה הפלסטינית כולה שרטטה נתיב ברור לקראת מימוש הזכויות של העם הפלסטיני, בתוך פלסטין ומחוצה לה", אמר מורסי. הוא לא הסביר האם הכוונה למימוש "זכות" השיבה. הוא הזכיר ש"העולם הערבי" העלה יזמת שלום מקיפה שמושתתת על "שלום צודק".

לדבריו, יזמה זו מממשת את הזכויות המופקעות של העם הפלסטיני. היא מבוססת על לגיטימציה בינלאומית ומניחה את התשתית למדינה פלסטינית ריבונית. בהתייחסות היחידה (והבלתי ישירה) לקיומה של ישראל, אמר מורסי, כי היזמה הערבית "גם מקנה ביטחון ויציבות שהעמים באזור מייחלים להן זה מכבר".

עוד אמר מורסי, כי לא ישקוט עד שיושם קץ למלחמת האזרחים בסוריה. הוא אמר, שהמלחמה שם היא "טרגדיית דורנו" וקרא לכל המדינות להצטרף למאמצי קהיר לשם קץ לשפיכות הדמים בסוריה.