המוסדיים חוששים: זיסר מגייס כדי לשלם דיבידנד

פלאזה סנטרס פנתה למוסדיים בהזמנה לקחת חלק בגיוס אג"ח מתוכנן, אך נענתה בשלילה ■ אג"ח החברה בתשואה של מעל 20%

לפני כמה ימים דיווחה פלאזה סנטרס, שבשליטת מוטי זיסר, כי בכוונתה לגייס חוב באג"ח בחו"ל. ככל הידוע מתכוונת החברה הבת של אלביט הדמיה לגייס כ-150 מיליון דולר, ולצורך כך היא אף שכרה את שירותי בנק ההשקעות מריל לינץ'.

ל"גלובס" נודע כי החברה פנתה גם לכמה גופים מוסדיים ישראליים כדי שייקחו חלק בגיוס, אולם הללו הפנו לה כתף קרה. זאת, בין היתר, על רקע תשואת זבל של יותר מ-20% שבה נסחרות אג"ח החברה בשוק, וכן בשל חששם של המוסדיים כי כספי ההנפקה יירתמו למימון תשלום דיבידנד עתידי, שיגיע ברובו לאלביט הדמיה, המשוועת למזומנים.

מפלאזה סנטרס נמסר, כי "חובתה של החברה לבחון אפשרויות לטיוב מבנה החוב שלה. בהתאם לכך בוחנת החברה פעולות בשווקים בינלאומיים, לרבות בישראל. כל חלוקת דיבידנד שתיעשה בעתיד תהיה על פי המבחנים המקובלים, כפי שהיה עד כה".

ניסיון לקצר את אי-החלוקה

פלאזה סנטרס היא כאמור חברה בת של אלביט הדמיה, והיא עוסקת בייזום ופיתוח מרכזים מסחריים, בעיקר במדינות מזרח אירופה. לפני כשנה הגיעה החברה להסכמה מול מחזיקי האג"ח שלה באשר לחלוקת דיבידנדים עתידית, בעקבות חלוקה שרצתה לבצע, על רקע מצבה המאתגר של החברה האם.

על פי הסיכום עם המחזיקים תימנע פלאזה סנטרס מחלוקת רווחיה בשנים 2012-2013, ולאחריהן היא תבצע חלוקה רק מתוך תזרים הנובע ממימוש נכסים, ובשיעור שלא יעלה על 50% ממנו.

ואולם, ככל הידוע, אם גיוס האג"ח בחו"ל ייצא לפועל, עשויה החברה להשתמש בכספי ההנפקה, באופן ישיר או עקיף, לחלוקת דיבידנדים בעתיד.

לפלאזה סנטרס שתי סדרות אג"ח, בהיקף כולל של 1.3 מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות של עד 21%. עד סוף השנה נדרשת פלאזה סנטרס לפרוע התחייבויות בהיקף של כ-90 מיליון שקל, ובשנה הבאה עליה לפרוע התחייבויות בהיקף של כ-400 מיליון שקל - כסף שמצוי ברשותה היום.

לחברה האם, אלביט הדמיה, התחייבויות אג"ח בהיקף של 2.5 מיליארד שקל, ומצב השווקים, כמו גם חשיפת "גלובס" על אודות חובות העתק הפרטיים של בעל השליטה, מוטי זיסר, לבנק הפועלים, שלחו אותן להיסחר ב"תשואות זבל" דו-ספרתיות, המגיעות ליותר מ-60%.

דירוג סדרות אלה ממשיך להידרדר: לפני כשבועיים הורידה S&P מעלות את דירוגן בדרגה אחת ל-BBB, אחרי שזיהתה עלייה בסיכון הפיננסי של החברה ונזילות "פחות ממספקת".

במעלות זיהו עלייה בסיכון הפיננסי, וכן "תלות גבוהה במימושי נכסים, היחלשות מצב הנזילות בשל היעדר נגישות לשוק ההון, למול עומס פירעונות כבד בשנים הקרובות, והיעדר מתמשך של תזרימי מזומנים יציבים מפעילות שוטפת".

פלאזה
 פלאזה