האם הרכישה האחרונה של טבע מרמזת על עתיד החברה?

המתח לקראת הצגת האסטרטגיה החדשה של המנכ"ל ג'רמי לוין בעיצומו, ובינתיים האנליסט יונתן קרייזמן מכלל פיננסים מנתח את רכישת הזכויות על תרופת ה-Huntexil ומנסה להסיק מכך על עתידה של טבע

"גם מסע ארוך מתחיל בצעד קטן" - במילים אלו בחר האנליסט יונתן קרייזמן מכלל פיננסים לתאר את הרכישה האחרונה של טבע מלפני מספר ימים, רכישת זכויות לתרופת ה-Huntexil המיועדת לטיפול במחלת הנטינגטון (Huntington) תמורת 27 מיליון דולר. מדובר ברכישה קטנה עבור טבע, אך קרייזמן טוען שתהליך זה של כישת מולקולות חדשות יתפוס תאוצה תחת הנהגתו של המנכ"ל ג'רמי לוין.

"ייתכן והמהלך מלמד על המשך דפוס הפעולה של ג'רמי לוין מבריסטול מאיירס, לפיו בשונה מבעבר, טבע תימנע מרכישות מסיביות", כותב קרייזמן בסקירה שהפיץ ללקוחותיו. "במקום זאת, תפעל טבע לרכוש מולקולות בסכומים של עשרות עד מאות מיליוני דולרים בלבד, ובכך תחזק את תחומי הליבה בפעילות האינובטיבית - CNS, אונקולוגיה וכאב. למרות היקפה המצומצם של העסקה, הרכישה מצביעה על כך שטבע למעשה כבר החלה בתהליך חיזוק הפעילות האינובטיבית, תוך שהיא מביאה לידי ביטוי סט כלים חדש בעקבות חילופי ההנהלה".

לוין, לשעבר מבכירי חברת התרופות בריסטול מאיירס, היה אחראי על תחום האסטרטגיה בחברה ויישם אסטרטגיה מיוחדת במסגרתה ביצעה בריסטול רכישות קטנות וממוקדות של זכויות על תרופות בפיתוח, סייעה בתהליך הבאת התרופות לשוק וקצרה רווחים.

קרייזמן מסביר כי מחלת הנטינגטון היא מחלה ניוונית הפוגעת בכ-100 אלף חולים בעולם. המחלה נגרמת ממות תאים במוח. החולים לוקים גם בדמנציה עם אבדן זיכרון. תרופת ה-Huntexil נבדקה בשני מחקרי ציר נפרדים בחולי האנטינגטון בשלב II ו-IIb באירופה ובצפון אמריקה בהתאמה אך נכשלה בשניהם בהשגת יעד המחקר העיקרי תוך השגת יעדים משניים. בשני המחקרים השיגו החולים שיפור קל אך משמעותי במדד התנועה המוטורית (יעד משני) בעוד שבמדד המצומצם mMS אשר מכוון לתנועות רצוניות בלבד, לא הושג שיפור משמעותי סטטיסטית לאחר התאמות סטטיסטיות מובנות.

"גם ה-FDA וגם ה-EMA לא התרשמו מהאפקט הטיפולי ושלחו את המפתחת Neurosearch בחזרה ללוח התכנון", מסביר קרייזמן. "כדי להצליח, תיאלץ טבע לחזור על ניסוי שלב III בצורה אחרת - משימה לא פשוטה. עם זאת, ד"ר מייקל היידן, מנהל המו"פ החדש של טבע אשר עסק בעברו במחלת הנטינגטון, מצוי בפרטים הקטנים וסבור כי משוואת הסיכון/סיכוי חיובית עבור טבע. במקרה של הצלחה תקבל טבע מולקולה בשוק יתום חסר מענה עם כל המשמעויות הנגזרות".

משקיעי טבע ממתינים בימים אלה בדריכות ל-11 בדצמבר, אז תקיים טבע כנס אנליסטים ולוין יציג סוף סוף את האסטרטגיה החדשה שלו לחברה. טבע שומרת על "ערפל קרב" בכל הקשור לאסטרטגיה, כמו גם על פרופיל תקשורתי נמוך יחסית.

"בשלב זה", מוסיף קרייזמן, "ישנן רק אינדיקציות מעטות בנוגע לפעילויות אותן טבע מתכוונת לפתח או לחילופין לנפות. גם כאן, רכישת Huntexil בתחום הנוירולוגי אינה מלמדת הרבה על העתיד שכן הנוכחות הידע והניסיון של טבע וספלון ב-CNS גם מחוץ לטרשת הנפוצה (אזילקט, פרויג'יל, נויביג'יל, גביטריל) מצביעה על כך שטבע תפעל להמשיך ולהתחזק בתחום".