רוזנברג: הכלכלה מתאוששת? בועת הענק הזו עשויה להחריבה

במזכר שפרסם לאחרונה האנליסט הנודע הוא טוען כי משבר החוב רחוק מלהסתיים כאשר הפעם, חובות הסטודנטים מאיימים על ההתאוששות המתונה של כלכלת ארה"ב

כלכלנים ואנליסטים רבים מעודדים מהשיפור המהותי שנרשם בחודשים האחרונים בכלכלת ארה"ב, בייחוד בשוק הדיור. כעת, הם שואלים את עצמם האם ההתאוששות הזו תצליח להחזיק מעמד לאורך זמן? אחד מאותם מומחים המטילים ספק ביכולתו של השוק לשמר את ההתאוששות הוא הכלכלן דיוויד רוזנברג, מנכ"ל חברת Gluskin Sheff.

במזכר שפרסם לאחרונה, רוזנברג טען כי קיימת בועה פיננסית עצומה שמאיימת לדרדר את כלכלת ארה"ב ואת שוק הדיור, בועת חובות הסטודנטים.

רוזנברג מצטט במזכר נתונים שפורסמו ב"וול סטריט ג'ורנל", לפיהם שיעור הסטודנטים שנטלו הלוואות למימון הלימודים, לאחר 2009, ונכנסו למצב של חדלות פרעון, זינק לרמה של 9.1% - כפול מהרמה שהייתה לפני 5 שנים.

מעבר לכך, גורמי ממשל מעריכים כי לפחות 20% מהסטונדטים שנטלו אשראי לצורך מימון הלימודים שלהם יכנסו למצב של חדלות פרעון במהלך חייהם. ביסוס להנחות אלה ניתן לקבל גם ממסקנות מחקרים שביצעה חברת המחקר Pew Research. לפי מחקרים אלה, לפחות 40% ממשקי הבית שבהם קיים לפחות אדם אחד מתחת לגיל 35, לקחו אשראי סטודנטיאלי, כאשר היקף האשראי עלה ב-14% לעומת 2010.

"זוהי אחת הסיבות לכך שאני נזהר", מצהיר רוזנברג. "למשל, בנוגע לשיפור בצריכה הפרטית הכללית, ושיפור בשוק הדיור בפרט", הוא מוסיף וטוען כי חובות הסטונדטים העצומים גורמים לאנשים לדוחות החלטות על קניית בית ומפחיתים את האפשרויות שלהם ליטול משכנתא בעתיד. "לכן, משבר החוב בארה"ב ממשיך להתפתח לכיוונים חדשים גם ב-2013".