מיט רומני: "אובמה ריסק את מעמד הביניים - מחירי הדלק הוכפלו, מחירי המזון והחשמל עלו"

סקרים בארה"ב: רומני ניצח בעימות הטלוויזיוני עם אובמה ■ 46% סבורים שידו של רומני היתה על העליונה; 22% העניקו את הניצחון לאובמה ■ אובמה: "ירשתי גירעון של טריליון דולר ושתי מלחמות ללא כיסוי תקציבי"

העימות הראשון בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, למיט רומני, ששואף להחליפו בבית הלבן, הסתיים לפנות בוקר (ה') בלי ניצוצות, בלי זיקוקין דינור. זה היה ויכוח על שתי השקפות עולם בסיסיות ועל יישומן בגזרות שונות של הממשל, התנצחות עניינית שלא גלשה להתקפות אישיות. רומני הצטייר כ"רעב" יותר, תוקפני יותר, אובמה נראה מתון ושקול, לא שש אלי קרב.

ההתרשמות הזו הספיקה לציבור האמריקני להכריז על רומני כמנצח: בסקר בזק של CBS, שנערך מיד לאחר העימות, אמרו 46% מהנשאלים שידו של רומני היתה על העליונה בעימות. 22% העניקו את הניצחון לאובמה, ו-32% קבעו שהעימות הסתיים בתיק"ו. בסקר של CNN, קבעו 67% שרומני ניצח בעימות, ו-25% אמרו שאובמה היה המנצח.

ההפתעה הגדולה היתה נכונותו של רומני להיפרד מכמה עקרונות שהנחו את הקמפיין שלו עד עתה, אולי במאמץ אחרון למשוך בוחרים מתנדנדים: הטבות מס למיליונרים כפי שהטיף עד עתה? בהחלט לא. קיצוצים בתקציב החינוך, כפי שעולה מתכניתו התקציבית? לא בממשל רומני. החנקת מדיקייr, תכנית הביטוח לגימלאים? להיפך. רומני נשבע לה אמונים. שמענו מהמועמד הרפובליקני הרבה דברים חדשים, או יותר נכון מנוגדים למה שאמר בעבר. אין ספק שהמגזר הימני במפלגה הרפובליקנית לא יאהב זאת.

רומני לא נכשל בפליטות פה מביכות ובהתנהגות מסורבלת ועצית שאיפיינה את הופעותיו הפומביות בעבר, אבל, לפחות לפי דוברים דמוקרטיים, דבריו לא עלו בקנה אחד עם המציאות שהוא עצמו יצר בקמפיין שלו. "קיבלנו רפובליקני מכוכב אחר", הגיב פרשן בלתי תלוי.

"אובמה היה זקוק לטלפרומפטר"

פעילים דמוקרטיים הביעו אכזבה מהעובדה שאובמה לא טרח לנגד את הצהרות רומני בעימות עם ההצהרות שהוא השמיע לפני שבוע או חודש ועם המצע שלו. הוא "לא תפס את רומני במילותיו", אמר דמוקרט. והפרשן-קומיקאי ביל מאהר, אמר: "אובמה היה זקוק לטלפרומפטר" (רמז לטענה רפובליקנית ותיקה, שאובמה מיטיב לדבר רק כשלנגד עיניו מונח טקסט כתוב).

פרשנים רבים ברשתות הטלוויזיה קבעו, לאחר העימות, שזה היה ה"לילה של רומני". למועמד הרפבליקני היתה הופעה תיאטרלית מרשימה, אבל, כמנהגו, הוא קימץ מאוד בפרטים, ואובמה עצמו קבל על כך בעימות. רומני תקף את יריבו הדמוקרטי על ביצועיו בתחומי הכלכלה, צמצום האבטלה וביטוח בריאות, אך הוא נמנע מעקיצות אישיות, כפי שמקורביו אמרו שיעשה.

אובמה, מצידו, ניסה לצייר את רומני כאביהן של יזמות בלתי אחראיות, שיפגעו במעמד הביניים. אבל הוא לא השתמש בשפע התחמושת שעמד לרשותו: הצהרתו של רומני, בכנס של תורמים, ש-47% מאזרחי ארה"ב תלויים לפרנסתם בממשלה ולכן יצביעו בעד אובמה, או סירובו המתמשך של המועמד הרפובליקני לחשוף את רוב הדו"חות שלו למס הכנסה.

בדברי הסיכום שלו, אמר רומני: "אם אבחר, אצור 12 מיליון מקומות עבודה חדשים באמצעות העלאת הכנסות (כנראה שכוונתו לקיצוץ במיסים). אם הנשיא (אובמה) ייבחר, תכנית הביטוח הרפואית שלו (אובמה-קייר) תיושם במלואה... ואז הוא יקצץ 716 מיליארד דולר ממדיקייר (תכנית הביטוח הרפואי לגימלאים)... אם הנשיא ייבחר, תהיו עדים לקיצוצים דרמטיים בצבא שלנו. אם אני אבחר, אדאג לכך שאמריקה תהיה חזקה ושמעמד הביניים יוכל לחזור למקומות העבודה שלו". הוא אף הזכיר את המזה"ת בכמה מילים: "המצב במזה"ת מדאיג".

"אובמה ריסק את מעמד הביניים", אמר רומני. הוא טען, שבארבע השנים שחלפו עלה שיעור העוני והואטה הצמיחה הכלכלית. רק באמצעות קיצוצים בשיעור המס והפחתת הגירעון התקציבי יהיה אפשר לחזור ולהתניע את הכלכלה, אמר.

"מחירי הדלק הוכפלו בממשל אובמה", אמר רומני. "תעריפי החשמל עלו. מחירי המזון עלו. הוצאות הביטוח הרפואי עלו ב-2500 דולר למשפחה".

אובמה: ירשתי גירעון של טריליון דולר

הנשיא טען שרומני מנסה להחזיר על כנה את המדיניות הכלכלית הכושלת של הרפובליקנים, שנכשלה בממשלו של גו'רג' בוש הבן. "זו תכנית שבמרכזה קיצוץ במיסים בסך חמישה טריליון דולר לעשירים", אמר אובמה.

"כאשר נכנסתי ללשכה הסגלגלה, המתין לי גירעון תקציבי בסך טריליון דולר ואנחנו יודעים מהיכן הוא הגיע: שתי מלחמות שלא היה להן כיסוי תקציבי וששילמנו בעדן בכרטיס אשראי; שני קיצוצים במס שלא היה להם כיסוי תקציבי והמון תכניות ממשליות שלא היה להן כיסוי תקציבי, ומעל זאת, המשבר הכלכלי המסיבי", הוסיף הנשיא.

אובמה נכנס לעימות עם רוח גבית חזקה. הסקרים העדכניים לפני העימות מצביעים על יתרון לנשיא (2% עד 7%, תלוי בסקרים) בקרב ציבור המצביעים הארצי, ויתרונות משמעותיים ברוב מדינות המפתח, כלומר מדינות שבהן אין רוב מגובש לדמוקרטים או לרפובליקנים, ושקובעות בדרך כלל את תוצאות הבחירות לנשיאות. אבל דוברים ופעילים רפובליקניים אומרים, שהמגמה הזו תשתנה עתה, בעקבות הצלחתו של רומני בעימות.

עוד לפני ההתנצחות, אמרו פרשנים בלתי מפלגתים שזו תהיה טעות לומר שרומני עומד להיעשות הערת שוליים בספרי ההיסטוריה, למרות עליונותו של אובמה בסקרים. עורכי סקר של NPR, רשת הרדיו הציבורית הארצית, הגדירו את מצבו לפני העימות כך: "המועמד הרפובליקני עדיין נמצא במרחק נגיעה מהנשיאות". יתר על כן, העימות הראשון (יש שלושה) נותן בדרך כלל דחיפה בסקרים למועמד שרוצה לרשת את הנשיא המכהן, כפי שאומר נייט סילוור, בעל הבלוג הפופולרי "538" על סקרים פוליטיים ב"ניו יורק טיימס".

אך סילוור מציין, שבדרך כלל מדובר בדחיפה צנועה למדי, ושרק בשתי מערכות בחירות, החל ב-1976, המועמד שקורא תיגר על הנשיא המכהן זכה להיכנס לבית הלבן בגלל ביצועיו בעימות הראשון: ב-1980, הצליח רונאלד רייגן לגבור על ג'ימי קארטר בסקרים בעקבות העימות הראשון ביניהם, ואחר-כך הוא זכה בבחירות. ב-2000 גבר ג'ורג' בוש הבן על אל גור בסקרים בעקבות ההתנצחות הראשונה ביניהם ואחר-כך הוא זכה בבחירות (אם כי רוב הבוחרים הצביעו בעד גור).

על פי הסקר של NPR, כאמור לפני העימות, אובמה מוביל עם יתרון של 7% במדגם כלל-ארצי: 51% מהנשאלים אמרו שהיו מצביעים בעדו לו הבחירות היו נערכות עתה, ו-44% אמרו שהיו מצביעים בעד רומני. ב-12 מדינות המפתח, ובכללן אוהאיו (המדינה המשמעותית ביותר מבחינה אלקטוראלית), פלורידה, וירג'יניה ונוואדה, שאליהן מנתבים המועמדים את רוב תקציביהם, אובמה מוביל עם 6%: 50% מהנשאלים היו מצביעים בעדו, ו-44% בעד רומני.

אבל הנה נקודת האור של רומני: על פי הסקר, 11% מאלה שאינם תומכים באובמה, ו-15% מאלה שאינם תומכים ברומני, אמרו שהם עשויים לשנות את דעתם עד יום הבחירות. למעלה מ-80% מהנשאלים אמרו שבדעתם לצפות בעימות ו-25% מאלה שמתכוננים לראות את העימות אמרו שיש סיכוי שישנו את דעתם בעקבותיו.

הסקר נערך בחמשת הימים האחרונים של ספטמבר וראשי צוות הסוקרים היו וויט איירס הרפובליקן וסטן גרינברג הדמוקרט.

לפי הבלוג "538", שמנתח את תוצאות כל הסקרים הזמינים לאורך זמן, ושנחשב בר סמכא גדול בתחום, צפוי אובמה לזכות ב-318.4 אלקטורים אחרי הבחירות, ורומני יקבל 219.4 אלקטורים. כדי לזכות בנשיאות, חייב מועמד לקבל לפחות 270 אלקטורים. הבלוג טוען, כי סיכוייו של אובמה לזכול בבחירות הם 84.7%, וסיכויי רומני - 15.3%.

עתה לא נותר אלא לראות אם ביצועי רומני בעימות אמש יצליחו לערער את יתרונו המוצק של אובמה בסקרים.