כצפוי: דרגי הותיר את הריבית על כנה בשל לחצי האינפלציה

(עדכון) יו"ר הבנק המרכזי האירופי הותיר את הריבית ברמה של 0.75%, בהתאם לציפיות מרבית האנליסטים ■ אסטרטג: "תיתכן הורדת ריבית עד סוף השנה" ■ דרגי: הכדור בידיים של ספרד

לאחר שבישיבת הריבית של חודש ספטמבר הבנק המרכזי האירופי (ECB) ענה לציפיות המשקיעים והכריז על צעדים מוניטרים אגרסיבים, יו"ר הבנק מריו דרגי הותיר את הריבית המרכזית על כנה ולא הפחית אותה כפי שסברו חלק מהאנליסטים.

במסיבת עיתונאים שכינס לאחר הכרזת הריבית דרגי טען כי רכישות האג"ח עליהם הכריז לפני כחודש סייעו להפיג את המתחים, אך הודה כי מצב כלכלת היבשת עדיין חלש וכי יש עוד הרבה לעשות כדי לחלץ את מדינות גוש האירו מהמשבר.

בהתייחסו לספרד, דרגי טען כי כעת הכדור נמצא בידיים שלה, בכל הנוגע לבקשת סיוע חיצוני. זאת, לאחר שראש הממשלה הספרדי הצהיר בימים האחרונים כי אין בכוונת המדינה לבקש סיוע רחב היקף.

כאמור, בספטמבר, ה-ECB חשף את תוכנית חדשה במסגרתה הוא ירכוש אג"ח של המדינות המתמודדות עם קשיים פיננסים, כדוגמת איטליה וספרד, במטרה למתן את עלויות המימון שלהן. כעת, הפוקוס מתמקד בדברים שדרגי יאמר על מצב הכלכלה האירופית ועל הצעדים הנוספים שבכוונתו לנקוט.

"בהתחשב בעובדה שדרגי עשה את כל מה שהוא יכול כדי 'להגן על האירו', הפוקוס יהיה כעת על השאלה האם הוא יכריז על הפחתות ריבית נוספות בהמשך השנה ועל סבב נוסף של הגברת הנזילות הבנקאית (LTRO)", אומר דיוויד פורסטר, אסטרטג בחברת Macquarie שצופה כי תיתכן הורדת ריבית נוספת עד סוף השנה.

הריבית של גוש האירו עומדת כעת על שיעור של 0.75%, שפל כל הזמנים, ובהתחשב בעובדה ששיעור האינפלציה מאיים לעלות, רבים העריכו כי ל-ECB אין הרבה מקום לתמרן עם הריבית ולכן הואהותיר אותה על כנה. נזכיר כי שיעור האינפלציה בגוש האירו עמד על 2.7% בספטמבר, הרבה מעל יעד האינפלציה שהציב דרגי - 2%.