משפחות הרוגי ה"מרמרה" הגישו תביעה נגד ישראל

משפחות הרוגי המשט לעזה דורשים ממדינת ישראל להעניק להם "פיצוי מוסרי וכספי" ■ בין מגישי התביעה גם עיתונאים שהיו על ה"מרמרה" בזמן ההשתלטות של צה"ל

כשנתיים וחצי אחרי תקרית המשט לעזה וההידרדרות הדרסטית שהוליד האירוע ביחסי אנקרה-ירושלים, הוגשה הבוקר לבית משפט בטורקיה תביעה נגד ישראל, על-ידי 33 מבני משפחותיהם של פעילי הספינה "מאווי מרמרה" שנהרגו מאש צה"ל במהלך ההשתלטות עליה - כך דווח בעיתון הטורקי "הורייט".

בתביעה נדרשת ישראל להעניק "פיצוי מוסרי וכספי" למשפחות ההרוגים על אובדן חיי יקיריהן, ולפצועים בתקרית על "הנזק שנגרם להם במהלך המתקפה", כלשונם.

לפי "הורייט", בין דורשי הפיצויים גם עיתונאים שנפגעו בזמן שסיקרו את האירועים על ה"מרמרה" וכן אחיות ששהו על סיפונה.

עורך דינם של התובעים סיפר כי עד כה הוגשו בטורקיה 33 בקשות לפתוח בהליך משפטי נגד ישראל בגין אותם האירועים, בשווי פיצויים מצטבר של 10 מיליון לירות טורקיות.

בכירי צה"ל נאשמים ב"הרג מפלצתי"

היחסים בין ישראל וטורקיה נקלעו למשבר חסר תקדים, אחרי שבישראל דחו בתוקף את דרישתו של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, להתנצל באופן רשמי על הרג פעילי המשט לעזה ולפצות את בני משפחותיהם.

במקביל לפן האזרחי, הגיע העיסוק המשפטי בטורקיה בעניין המשט גם להליכים פליליים: במאי האחרון הוגשו לבית משפט באנקרה כתבי אישום חמורים נגד 4 בכירים ביטחוניים לשעבר בצה"ל, בגין מה שהוגדר על-ידי התביעה שם "הרג מפלצתי".

במשפט, שמתנהל חרף היעדרם, דורשת התביעה הטורקית לגזור עונש של 9 מאסרי עולם מצטברים - או לחלופין 18,000 שנים בכלא - על הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, מפקד חיל הים לשעבר אליעזר מרום (צ'ייני), ראש אמ"ן לשעבר עמוס ידלין ולשעבר ראש להק המודיעין בחיל האוויר אבישי לוי.