ארה"ב: ה-1% העליונים נהנים מכ-93% מהצמיחה השנתית

בהערכות שפרסמה לשכת מרשם האוכלוסין בארצות הברית עולה כי הפער בין העניים לעשירים במדינה ממשיך להתרחב ■ ארה"ב עקפה את אוגנדה וקזחסטן

אחד הנושאים היותר בוערים במערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית הינו מצבו של מעמד הביניים במדינה, שלמרות ההתאוששות היחסית בכלכלה האמריקאית בשנים האחרונות, עדיין לא מצליח ליהנות מהפירות של ההתאוששות הזאת.

בהערכות שפרסמה בחודש שעבר לשכת מרשם האוכלוסין בארצות עולה כי 1.2 מיליון בתי האב בארצות הברית שההכנסות שלהם מכניסות אותם ל-1% העליון של תושבי ארצות הברית רשמו גידול של 5.5% בהיקף ההכנסות שלהם בשנה שעבר. מנגד 96 מיליון בתי האב במדינה שנמצאים ב-80% התחתון בארצות הברית רשמו ירידה של 1.7% בהיקף ההכנסות שלהם בשנה שעברה.

במחקר שפרסם עמנואל סאיז, כלכלן באוניברסיטת קליפורניה, בחודש מארס השנה עולה שבשנת 2010 נהנו 1% העליון של אוכלוסיית ארצות הברית מ-93% מהצמיחה השנתית בהכנסה בארצות הברית. המחקר של סאיז התבסס על נתונים שפרסמה רשות מס ההכנסה במדינה.

ביטוי לעניין הזה ניתן למצוא אצל אניטה רייס שעובדלת בתור דילרית בקזינו במיניאפוליס. השכר של אניטה לא עלה מאז 2009 והיא מנסה לחפש דרכים לעמוד בתשלום המשכנתא על הבית שלה. "לפני שנתיים, שלוש, לא האמנתי שאגיע למצב שבו אני עלולה למצוא את עצמי חסרת בית", אמרה אניטה.

גם השכר של סטפן המסלי הוקפא בשנת 2009, אך היקף ההכנסות שלו רחוק מקיפאון. המסלי הינו המנכ"ל של חברת הביטוח הרפואי UnitedHealth Group, והרוויח משכורת של 1.3 מיליון דולר בשנה מאז 2007. אך מאז תחילת ההתאוששות בכלכלה האמריקאית בשנת 2009 ועד 2011 מימש המסלי אופציות על מניות החברה בהיקף של 170 מיליון דולר והרוויח כ-51 מיליון דולר ממכירת מניות.

בשל כך הפער בין העניים לעשירים בארצות הברית צמח בשנת 2011 לשיא של 4 עשורים ובכך עקפה ארצות הברית את אוגנדה וקזחסטן מבחינת הפער בין העניים לעשירים. מניתוח הנתונים עולה, שמחזיקי המניות הרוויחו מההתאוששות הכלכלית יותר מבעלי הבתים. בעוד ששווי המניות צמח בכ-6 טריליון דולר לכ-17 טריליון דולר, מאז חודש יוני 2009, שווי הבתים בארצות הברית צנח בכ-41 מיליארד דולר.