כלל פיננסים מוריד המלצה לכיל: הגיעה למחיר לאחר הראלי

האנליסט יונתן קרייזמן מוריד המלצה למניה ל"תשואת שוק" בשל "סימני השאלה המרחפים סביב הביקושים בהודו וסין ב-2013 והפער שנפתח לעומת המתחרות בענף"

כלל פיננסים מוריד הבוקר (ג') בצעד נדיר יחסית את המלצתו למניית כיל ל"תשואת שוק" בשל "הגעת המניה לטווח מחיר היעד לאחר מהלך של 20%".

האנליסט יונתן קרייזמן מציין כי "למרות עמדתנו לגבי עדיפותה של כיל על פני הסקטור, סימני השאלה המרחפים סביב הביקושים בהודו וסין ב-2013 והפער שנפתח לעומת המתחרות בענף מעביר אותנו לעמדה ניטראלית ביחס למניה".

קרייזמן מסביר כי בניגוד לדשדוש של המתחרות העיקריות של כיל, פוטאש ומוזאיק, מאז סוף יוני הציגה מניית כיל עלייה חדה של 20%. "עם זאת", כותב קרייזמן, "אנו מצביעים על תשואת החסר שהניב סקטור האשלג ביחס לראלי בתירס ובחיטה שהניבו 17% באותה התקופה. משלא ברור אם ומתי תחזור הקורלציה בין מניות לסחורות החקלאיות, אנו מתקשים לראות טריגרים במניית כיל שאינם קשורים להתפתחויות מאקרו כלכליות ו/או הרחבות כמותיות".

קרייזמן מציין עוד כי מסתמן שהחוזים מול היבואניות הגדולות, סין והודו, נדחים (פעם נוספת) והסביבה הכלכלית ביתר השווקים חלשה מכדי לייצר צמיחה משמעותית ב-2013. הוא מעריך כי ייצור מקומי גבוה וזול מהצפוי בתוספת מלאים גבוהים ימשיכו להקשות על יצוא האשלג לסין.

"סביבת המאקרו והחולשה בשוק האשלג כבר מתבטאת בסדקים ראשונים במשמעת המחירים אשר הובילו לאחרונה לשחיקת מחירים, אף בשווקים חזקים כמו ברזיל. בנוסף, השקעות עתק ב-capacity ומנגד הסטגנציה בשוק מעלות חשש כי תעשיית האשלג עומדת בפני עודף היצע שרק יחמיר עם כניסת היצע חדש מ-Greenfields בשנים הקרובות", כותב עוד קרייזמן.

בכלל פיננסים משאירים את תחזית כמויות האשלג ל-2013 ללא שינוי משמעותי, אך מפחיתים את תחזית מחיר האשלג הממוצע ל-461 דולר לטון. עוד מוסבר כי כיל מצפה לרבעון שלישי חזק במיוחד לאור ביקושים בהודו הנובעים מניכוי מלאים כתוצאה מחוזים קודמים, אך מדובר התפתחות נקודתית אשר לא תגרור שינוי מהותי בתמחור החברה.