המלצות זליכה נחשפות: האם אוהדים יבחרו את יו"ר ההתאחדות?

דוח ועדת זליכה הסופי ימליץ גם על חובת פרסום דוחות כספיים, וביטול זכות בעלי קשרים לקבוצות מסוימות (דוגמת לוזון ומכבי פ"ת) להיבחר לתפקיד היו"ר

האם הכדורגל הישראלי בדרך לשינוי מבני מהותי? הוועדה הציבורית לבדיקת המבנה הניהולי של הכדורגל הישראלי, שהוקמה במאי 2012 בראשות הפרופ' ירון זליכה, הגישה לידי שרת הספורט לימור לבנת את טיוטת הדוח. פרסום הדוח המלא יתאפשר אחרי הישיבה האחרונה של הוועדה, שנקבעה ל-17 בחודש, בסיומה יגובשו ההמלצות הסופיות.

ל"גלובס" נודע, כי בנוסף למספר סעיפים שהועברו לפרסום בתקשורת, נבחנות סוגיות מהותיות נוספות. אחת מהסוגיות המעניינות עוסקת בבחירת יו"ר ההתאחדות. בניגוד לאופן הפוליטי בו נבחר היום היו"ר - באמצעות עשרות חברי המרכזים המסונפים להתאחדות לכדורגל (מכבי, הפועל, בית"ר וכו') - הוועדה ממליצה להגדיל באופן משמעותי את בעלי זכות הבחירה הפוטנציאליים ובכך לנטרל את ההשפעה הפוליטית. הכוונה היא להעניק זכות הצבעה לכל שחקני הכדורגל שמחזיקים בתעודת שחקן, לכל המאמנים המחזיקים בתעודת מאמן כדורגל, והשופטים בעלי תעודת שופט כדורגל. בנוסף, הוועדה בוחנת לצרף למעגל הבוחרים גם את אוהדי הכדורגל על-פי הפורמט הבא: כל אוהד שמחזיק במנוי שנתי לקבוצת כדורגל בישראל שנתיים ברציפות, יהנה מזכות להשתתף בבחירת יו"ר ההתאחדות.

סוף עידן לוזון?

המלצה נוספת של הוועדה: מצב דומה לזה שקיים היום, לפיו יו"ר ההתאחדות (אבי לוזון עם מכבי פ"ת) מזוהה עם קבוצה מסוימת לא יתאפשר עוד, ולמעשה לפי הוועדה "לא יוכל להעמיד בעל אינטרס מסוים את עצמו לבחירה לתפקיד היו"ר". המשמעות הנגזרת היא שאבי לוזון לא יוכל לעמוד לבחירה לקדנציה נוספת. בנוסף, הוועדה תמליץ להפוך את המועמדות לבחירת היו"ר לנחלת הכלל: כל מי שיעמוד בכללים (ללא ניגוד עניינים, ללא עבר פלילי וכו') - יוכל להעמיד את עצמו לבחירה לתפקיד היו"ר.

עניין מהפכני נוסף קשור להגדלת השקיפות בכדורגל והפיכת הקבוצות למקצועיות יותר: מלבד החובה שתוטל על קבוצות להעסיק אנשי ניהול, מנכ"ל, רואה חשבון, איש שיווק, ומנהל קשרים עם האוהדים, הקבוצות יהיו חייבות לפרסם דוחות כספיים לציבור. כיום מחויבות הקבוצות בדיווח רק לבקרה התקציבית של ההתאחדות.

הוועדה ממליצה גם על הפרדה מוחלטת בין בתי הדין של ההתאחדות ושל משרדי החקירות שמפעילה ההתאחדות - אלו יופרטו באופן מלא, כך שגם התקצוב שלהם לא יהיה כפי הנהוג כיום, על-ידי ההתאחדות, אלא באמצעות "ועדת תיאום ותקצוב" שתורכב בין היתר מהטוטו וממשרד הספורט ולא תהיה תחת ההתאחדות לכדורגל.

למרות שפיפ"א אוסרת כל התערבות ממשלה בניהול ההתאחדות לכדורגל, ועל-אף שמדובר בהמלצות בלבד - הרי שלוועדה צפוי להיות משקל מכריע על דרך ההתנהלות של ההתאחדות, לאור העובדה ששרת הספורט והטוטו פועלים בשיתוף פעולה מלא. כזכור, הטוטו ומשרד הספורט כבר הודיעו כי ימנעו העברת כספים - אלו שבסמכותם לעצור - במידה והמלצות ועדת זליכה לא ייושמו. יו"ר הטוטו צחי פישביין כבר הודיע על החלטת דירקטוריון הטוטו לבטל את ההסכם השיווקי עם ההתאחדות לכדורגל, במסגרתו נהנית ההתאחדות מכ-80 מיליון שקל בשנה. הטוטו ציין כי חתימת הסכם שיווקי חדש עם ההתאחדות יותנה בקבלת ההמלצות.

תגובת ההתאחדות לכדורגל: "ההתאחדות ממתינה למסקנות ועדת המפכ"ל בדימוס, דודי כהן, שהוקמה על ידה. לעניין ועדת זליכה, כשהדוח הסופי יתקבל בידינו, נבחן את הדברים באופן פרטני. כל המלצה שנראה לנכון כי תתרום ותטיב לכדורגל הישראלי, נפעל ליישמה.

לגבי הפרסומים בדבר טיוטת המלצות ועדת זליכה - ההתאחדות כבר הודיעה כי תתמוך בהקמת מינהלת ליגה. ועדת שטרוזמן, שהקימה ההתאחדות על מנת להחמיר את הקריטריונים לבעלות על קבוצת כדורגל, קבעה קריטריונים מחמירים אף יותר מאלה שמופיעים בהודעת ועדת זליכה".