ניתוח מיוחד: מה עומד מאחורי המעבר של יעקב אילון למאקו?

כפי שנחשף ב"גלובס", אילון יקים במאקו מערך חדשות, שאמור לכלול פעילות וידיאו נרחבת ■ במאקו טוענים כי מדובר בחומרים שיתווספו לאלה של חברת חדשות 2 ■ התחרות בזירת החדשות באינטרנט מקבלת זריקת מרץ - מה השלב הבא?

המפץ הגדול של השידור הישראלי? איש החדשות הבכיר יעקב אילון נמצא בימים אלה במשא-ומתן מתקדם, וקרוב לסיכום, על הצטרפות לאתר mako של זכיינית ערוץ 2 קשת.

אילון, כפי שנחשף אמש (ד') באתר "גלובס", אמור להקים את מחלקת החדשות והאקטואליה של אתר האינטרנט, שהולך ותופח בשנים האחרונות. בקשת מקווים להשלים את החתמתו של אילון בהקדם, על מנת להכין מערך שידורים משמעותי לפני הבחירות המתקרבות בתחילת השנה הבאה.

להבאתו של אילון משמעויות דרמטיות, שכן ברור כי אילון, שמגיע בעיקר כמנהל וכעורך ראשי לשידורי החדשות תחת יובל נתן, מנכ"ל mako, לא יסתפק בהעלאת ידיעות שגרתיות. מי שהוביל מהדורות חדשות בחדשות 2 ובחדשות 10, אמור להקים מערך חדשות הכולל פעילות וידיאו ענפה - כלומר להקים חברת חדשות לכל דבר.

גורמים בזכיינית אומרים כי מדובר במהלך אסטרטגי, שאמור להיטיב ולחדד את פעולתו של האתר ואת מיצובו בזירה התחרותית שבה הוא פועל. אך לצד זה הולכת ועולה השאלה, מדוע קשת מקימה מערך חדשות כה מורכב, אם היא חברת-אם של חדשות 2, שאתרה מופעל מתוך אתר mako?

יובל נתן, שכבר נשאל על-ידי "גלובס" שאלה דומה בתחילת השנה, עם הקמת מגזין סוף השבוע "M" של האתר, אמר אז כי מדובר בחומרים שיתווספו לפעילות חברת החדשות, ובשום אופן לא בתחליף לחברה המצליחה. נתן חזר על הדברים גם היום, על רקע הבאתו של אילון לאתר, מהלך שהוא הגורם המרכזי שעומד מאחוריו.

אין פיקוח

יש להסתכל על הדברים בקונטקסט רחב יותר. רק בראשית אוגוסט הצטרף לאתר וואלה עיתונאי הטלוויזיה, ינון מגל, שעזב זה מכבר את מהדורת "מבט" של הערוץ הראשון. מגל צפוי להיות דמות מרכזית במערך שידורי החדשות ההולך ונבנה של אתר האינטרנט הפופולרי ויתבסס ברובו, באופן טבעי, על וידיאו.

גם ב-ynet לא נשארים מאחור. זכור במיוחד יום השידורים המורכב שהרים האתר ביום שחרורו של גלעד שליט מהשבי באוקטובר 2011. בעוד שמרבית האתרים הסתמכו על פיד שידורים שהועבר אליהם, באתר מבית "ידיעות אחרונות", פרסו עיתונאים משלהם בנקודות שונות ברחבי הארץ והוכיחו כיצד האתר יכול להקים חברת חדשות לכל דבר. עובדה זו מצטרפת גם לאולפנים מפוארים שנבנו רק באחרונה באתר.

בעוד שהאתרים הדומיננטיים עושים צעדים דרמטיים לכיוון שידורי חדשות ואקטואליה באינטרנט, הרשת כולה זורמת בכיוון הזה. התנועה כוללת הקמת מערכי שידור וידיאו רוויי תוכן מקורי בערוצי הספורט של one וספורט 5, באתרים הכלכליים כמו "גלובס" למשל, וכמובן באתרים המלווים עיתונים כמו "מקור ראשון", "שבע", "פאנט" ו"ישראל היום" - שם הקימו אולפן טלוויזיה חדשני. הרחק מאחור נמצאים אתר nrg של "מעריב" ואתר "הארץ", שעשו צעדים בכיוון אך עקב קשיים כלכליים נטשו את המהלכים.

כניסתו של רון לאודר, בעל המניות הדומיננטי של ערוץ 10, לזירה עם רכישת נענע10 על-ידי חברת JCS שלו, דוחפת גם את האתר הזה אל הזירה השוקקת הזו. זאת, לאור העובדה שלאודר מבקש להקים חברת חדשות דוברת אנגלית שתשדר מישראל לעולם, מעין אל-ג'זירה ישראלי.

כל אלה מצטרפים אל חברת החדשות של ערוץ 2, שהייתה הראשונה כבר לפני שנתיים להקים ערוץ חדשות לכל דבר באינטרנט. החברה משדרת מבזקים ותוכן לאורך כל היום, מתוך אתרי הזכייניות רשת וקשת. חברת החדשות לימדה את השוק כולו עד כמה במדינה כמו שלנו, ובכלל בעולם המתחדש, אירועים טלוויזיוניים אקטואליים, מביאים גולשים וטראפיק חשוב.

תקווה לעיתונאים

בקשת מכחישים זאת, אך האקלים הרגולטורי של ערב מעבר הטלוויזיה המסחרית לעידן הרישיונות מרפה את הקשר החזק בין חברות-האם לחברת-הבת החשובה - חברת החדשות של ערוץ 2. גם אם זה לא יקרה בשנים הקרובות, עוד יגיע היום שבוא רשת או קשת ייאלצו לוותר על חברת החדשות, אם יקימו ערוץ משלהן, וחשוב לבנות בהקדם בסיס ליום שאחרי.

הכניסה של אתרי האינטרנט אל העולם החדשותי תשפיע גם על העיתונאים. שם אולי טמונה התקווה של כל הכוחות העיתונאיים בשוק הנדמה לעת עתה רווי ומסתמך על 3 חברות חדשות בלבד.

ואולם, עדיין קיימות שתי מכשלות לקראת פריחת הזירה הזו: האחת היא נושא הרגולציה - הרשת היא פרוצה, ועולם החדשות הוא רגיש ביותר ואולי ראוי לפיקוח מכל ז'אנר אחר.

הבעיה השנייה והמשמעותית אולי יותר - הכסף. האם הרשת הישראלית כיום מספיק חזקה כלכלית כדי לחולל את המהפכה? ימים יגידו.

החדשות באינטרנט
 החדשות באינטרנט