רשות ניירות ערך פרסמה המלצות לשינוי דוחות הביומד

בין ההמלצות: רשימת אירועים קרובים סבירים, שימוש מוגבר בטבלאות לריכוז מידע למשקיע, וגילוי מורחב יותר לגבי שוקי היעד והתחרות

רשות ניירות ערך, בראשות פרופ' שמואל האוזר, פרסמה היום את הקווים המנחים הראשוניים לגילוי הראוי שהיא תדרוש מחברות בתחום מדעי החיים. מדובר בטיוטה שעליה יכול הציבור להגיב עד 30 בנובמבר. מסמך זה הוא חלק ממיזם שיפור הדוחות של רשות ני"ע, שבמסגרתו כבר פורסמו הנחיות לגילוי בתחום הנפט והגז, הנדל"ן המניב והנדל"ן היזמי.

תחום הביומד הוא תחום טרי יחסית בבורסה. בשנים האחרונות הוא עורר מחלוקות בין החברות לבין רשות והמשקיעים לגבי הנושאים הראויים לגילוי. המשקיעים חיכו במיוחד למסמך כזה משום שלחברות הביומד כמה מאפיינים המקשים על ניסוח המידע הרלוונטי לגביהן. למשל חברות רבות בבורסה בישראל נמצאות בשלבים מוקדמים בהשוואה לחברות בתחום בחו"ל, כך שקשה למצוא בסיס להשוואה לגילוי נכון; וכן ערכן כחברות מו"פ אינו בהכרח נובע ישירות מההכנסות, הרווחים ותזרים המזומנים שלהן, כך שהדוחות הקלאסיים של חברות תזרימיות אינו מספק את מלוא המידע החשוב לגביהן.

8% מהבורסה הן חברות ביומד

ההנחיות העיקריות במסמך הן הצעה לכלול בכל דוח תקופתי רשימה של אירועים קרובים סבירים, אשר אם יתרחשו בחברה יחייבו דיווח מיידי (במקביל תקבע הרשות רשימה של אירועים המחייבים דיווח אצל כל החברות); שימוש מוגבר בטבלאות לריכוז מידע למשקיע; גילויים מורחבים יותר בעניין קניין רוחני; ניסויים קליניים ותוצאותיהם; גילוי מוגבר לגבי תהליכים המתבצעים מול הרשויות הרגולטוריות; וכן גילוי מורחב יותר לגבי שוקי היעד והתחרות.

כמו כן יידרשו החברות לתאר את התוכנית התקציבית הצפויה לשנה הקרובה, ולהציג את היישום בפועל של התוכנית של התקופה הקודמת. בנוסף יונחו החברות להרחיב את סעיף ייעוד ההנפקות בתשקיפים.

הערכת השווי של חברות הביומד נחשבת כיום לתחום פרוץ לחלוטין, אך היא חשובה מאוד לחברות מו"פ, בעיקר לצורך קביעת שוויין של חברות המדווחות בשיטת ה-IFRS. אי לכך, במסמך כלולה הצעה להתייחסות מפורשת של מעריך שווי לסבירות ההנחות המהותיות ששימשו אותו בהערכתו.

הרשות גם ממליצה להבחין בתוך תחום מדעי החיים בין תאגידים בשלב בשלות, כלומר שיש להם תזרים מזומנים ממכירת מוצריהם, לבין חברות בשלב המחקר והפיתוח.

במסמך ההצעות מודגש גם כי תחום הביומד מהווה נתח משמעותי מהבורסה. כך למשל ב-2011 גייסו חברות מדעי החיים 709 מיליון שקל, כ-12% מסך הגיוסים בבורסה באותה השנה. בבורסה רשומות 58 חברות מדעי חיים, כ-8% מהחברות בה. לעומת זאת, מחזור המסחר הממוצע בחברות הללו באותה שנה היה רק כ-1.3% ממחזור המסחר הממוצע של מניות אחרות.