קופות הגמל: 2% תשואה בספטמבר בזכות האפיק המנייתי

ארבע הקופות הכלליות של אלטשולר-שחם מציגות את התשואות הגבוהות ביותר בשנה החולפת, בין 10.9% ל-14.2% ■ נמשכת ההתאוששות בכלל ביטוח

הסנטימנט החיובי שליווה את הבורסה המקומית במהלך ספטמבר הוביל את ענף קופות הגמל וקרנות ההשתלמות לסכם את החודש עם תשואה חיובית גבוהה יחסית של עד 2%. עליות שערים חדות נרשמו באפיק המנייתי, בעיקר בסקטור הבנקים והביטוח.

עד חודש אוגוסט נכללה בדירוג "גלובס" קופה אחת שהציגה ביצועים שליליים (הקופה גמל ב' של אנליסט, שגררה תוצאות פושרות שהשיגה ב-2011), אולם החל מהחודש, כל הקופות והקרנות המדורגות רשמו תשואות חיוביות (ברוטו). מתחילת השנה, התשואה המצטברת של הענף עומדת על קרוב ל-7%.

במהלך החודש נרשמו עליות שערים גם בבורסות הזרות. מגמה זו היטיבה עם הקופות בעלות החשיפה לחו"ל, שנהנו מעליות שערים של כ-2.5% בממוצע. לכן, גם החודש בולטות לחיוב קופות הגמל של אלטשולר-שחם, שכמעט 40% בממוצע מנכסיהן מושקע בחו"ל.

במהלך הרבעון האחרון, הוחלט באלטשולר-שחם להחזיר חלק מההשקעות המנייתיות לארץ, על רקע תמחור חסר של כמה מניות וסקטורים מקומיים. כך למשל בחרו בבית ההשקעות למכור חלק מהמניות הזרות, ובמקומן להשקיע במניות מקומיות, כמו הבנקים. בסה"כ, כ-2.5%-3% מהתיק שהיה מושקע במניות בחו"ל, עבר למניות בישראל. מהלך זה אפשר לאלטשולר-שחם ליהנות מהתשואה העודפת שהניב השוק המקומי במהלך ספטמבר.

ארבע הקופות הכלליות של בית ההשקעות - גמל כללי, גמל קלאסי, להיט ויהלום - ממשיכות להתבצר בראש הטבלאות, תוך שהן מציגות את התשואות המצטברות הגבוהות ביותר בשנה החולפת, שנעות בטווח של 10.9%-14.2%. גם ביצועיהן לשלוש שנים נמצאות בראש הטבלה ונעות בטווח של 26.4%-28.1%.

עד לפני כמה חודשים, גם קופת הגמל הגדולה של ילין לפידות כיכבה בראש הטבלה, לצד קופות אלטשולר-שחם. מאז שהחל את דרכו כבוטיק השקעות קטן, הפגין ילין לפידות בעקביות ביצועים טובים, שהובילו את טבלאות התשואות. במקביל, הם הקפידו על עלות נמוכה יחסית, וגבו דמי ניהול בשיעור נמוך מהמתחרים.

התוצאות לא איחרו לבוא, ולבית ההשקעות זרמו מיליארדי שקלים. קופות הגמל, שפעם היו קטנות, כבר חצו את רף מיליארד השקלים. אולם נראה כי הצמיחה המרשימה עומדת בעוכריו של ילין לפידות, שכן את התשואות העודפות שהצליח לרשום כל עוד היה בוטיק, הוא מתקשה לשחזר בהיקפי נכסים גדולים יותר. זאת, כיוון שאת התשואות העודפות הוא השיג, בין היתר, על-ידי זיהוי הזדמנויות השקעה בחברות קטנות ובינוניות, שנמצאות מתחת לרדאר של הקופות והמנהלים הגדולים. למעשה, ככל שילין לפידות צומח בנכסיו, כך הוא מאבד את היתרון לקוטן שממנו נהנה.

ילין לפידות מוביל בטווחים הארוכים

כך, ביצועי הקופה הגדולה של ילין לפידות מיקמו אותה החודש במקום העשירי בדירוג, עם תשואה מצטברת של 9.9% בשנה החולפת. יחד עם זאת, ביצועיו של ילין לפידות לטווחים ארוכים יותר, של שלוש שנים למשל, עדיין מובילים את הטבלה: את התשואה המצטברת הגבוהה ביותר במהלך שלוש השנים האחרונות מציגה קופת הגמל הקטנה של ילין לפידות, גמל ב', עם תשואה מצטברת של 31%.

מעניין לציין, שתהליך צמיחה דומה מאפיין גם את הקופות של אלטשולר-שחם. אולם בניגוד לילין לפידות, נראה כי הצמיחה בנכסי באלטשולר-שחם לא מעיבה, עדיין, על יכולתו להשיג תשואה עודפת. ייתכן כי השוני טמון בעובדה כי התשואה העודפת של אלטשולר-שחם מקורה בהשקעה בחברות גדולות, המאופיינות גם בסחירות גבוהה - סוג השקעה שמתאים לקופות גם כשהן קטנות, ובמיוחד כשהן גדולות.

ונחזור לדירוג. אחרי הקופות של אלטשולר שחם והקופה של ילין לפידות, ממוקמת הקופה הקטנה של הראל - הראל גמל, עם 11.47% בשנה החולפת.

כמו כן, נראה כי ההתאוששות בקופות הגדולות של כלל ביטוח נמשכת. בהמשך לשיפור שרשמו בחודש שעבר ארבע הקופות הגדולות של כלל - בר, תמר, איתן כללי ודגש איתן - שאכלסו דרך קבע את תחתית הרשימה, כעת הן מדורגות במקומות גבוהים יותר. זאת לאחר שבמהלך השנה החולפת הן הציגו תשואה מצטברת של 7.8%-9%. עם זאת, נציין כי בטווח הארוך הן עדיין מציגות ביצועים חלשים יחסית, עם תשואה מצטברת לשלוש שנים של 16.4%-19.7%.

קופות הגמל הגדולות
 קופות הגמל הגדולות

קופות הגמל הקטנות
 קופות הגמל הקטנות