מדגמנים אגו: שבוע האופנה של ת"א מתפצל לשני אירועים

עוד לא חלפה שנה מאז נוסד שבוע האופנה בת"א, וכבר הוא מתפצל ■ היזם אופיר לב מחזיק בתמיכה ממשלתית ועירונית, ומוטי רייפ מקבל חסות מגינדי ת"א

עימות אובמה רומני? מאבקי בכורה בש"ס? גם תככי הבחירות מחווירים לנוכח המאבק שמתחולל בימים אלה בזירה רכה ואופנתית הרבה יותר: שבוע האופנה של תל-אביב. מפיקי שבוע האופנה, אופיר לב ומוטי רייפ, שיזמו את הקמתו לתחייה לפני שנה בלבד, הסתכסכו ופיצלו כוחות. כתוצאה מכך, נכון לעכשיו, מתוכננים בתל-אביב שני אירועי "שבוע האופנה" - בהפרש של שבועיים בלבד ביניהם.

היזם אופיר לב נחוש לקיים את שבוע האופנה כמתוכנן, ב-11-13 בנובמבר, במתחם התחנה בנווה-צדק, שם נערך האירוע בשנה שעברה.

"אנחנו מייסדים מסורת", אומר לב ומתחייב על רשימת אורחים מחו"ל, הכוללת את נציגי בית האופנה האיטלקי היוקרתי מוסקינו, שיעלה את תצוגת הפתיחה; ראשי שבוע האופנה של מילאנו ושל מוסקבה, שלדבריו חתומים מולו על הסכמי שיתוף-פעולה; וכן קניינים ועיתונאים מחו"ל.

יש רק בעיה קטנה: לא ברור את מי יבואו לראות האורחים הללו. לב אינו משחרר בשלב זה מידע על המעצבים ובתי האופנה שייקחו חלק באירועים בהפקתו. הוא מבטיח הפתעות ואומר כי אם לא יהיו המעצבים הידועים - אשר הולכים עם רייפ - יזכו מעצבים צעירים בלחשיפה.

לעומתו, רייפ, מאושיות ענף האופנה הישראלי, פרסם אתמול (ב') הודעה שלפיה שבוע האופנה יתקיים ב-26-28 בנובמבר במתחם גינדי תל-אביב - בשטח השוק הסיטונאי לשעבר. המיקום נבחר בעקבות החסות הכלכלית שפרסה חברת הנדל"ן גינדי על אירוע האופנה. בנוסף, שבוע האופנה ישנה את שמו וייקרא "גינדי תל-אביב FASHION WEEK".

בניגוד לחשאיות של לב, רייפ מפרסם רשימה מכובדת של מעצבי האופנה המשתתפים: גדעון אוברזון וקארן אוברזון, שי שלום, דורין פרנקפורט, דורית בר-אור, אלון ליבנה, הגר אלמביק ("אלמביקה"), ששון קדם, יוסף, רזיאלה גרשון, דני מזרחי, טובל'ה ונעמה חסין, אפרת קליג, חגית ויטמן, סמפל, עינב זיני ונופר מחלוף. בנוסף, תתקיים באירוע של רייפ תצוגה מיוחדת של האקדמיה שנקר בשיתוף "בית התפוצות".

איפה הכסף

איש אינו מוכן להתחייב על מה פרץ הסכסוך, אך קל לנחש שהרבה אגו עומד בבסיס המחלוקת. אמש פורסם כי לב הציע לרייפ לוותר על השותפות ולהיות הארט-דירקטור של שבוע האופנה - אך רייפ סירב. האם זו סיבה לחבל באירוע שאמור להוביל את התעשייה לשיאים חדשים? תשאלו את ביבי וברק.

לב, איש עסקים שפעילותו מתרכזת לדבריו בעיקר בחו"ל, מצהיר כי היקף התמיכה שהובטחה לשבוע האופנה מעיריית תל-אביב וממשרדי הממשלה - משרד התיירות ומכון היצוא במשרד התמ"ת - מגיע לכ-2 מיליון שקל. הוא עצמו משקיע כמיליון שקל נוספים.

נודע כי בשבוע האופנה של השנה שעברה הפסידו היזמים כסף רב, עובדה שיכולה לגרום למתח גבוה. יחד עם זאת, האירוע נחשב להצלחה גדולה בתעשייה. הוא זכה לחשיפה נרחבת בכלי תקשורת בחו"ל, הן בתחום האופנה והן בתחום הסיקור של עסקים בישראל.

האירוע זכה לתמיכה נלהבת מצד מעצבי האופנה המובילים בשוק, שהביעו את אמונם גם בהשקעה כספית ניכרת, המוערכת בכ-25 אלף שקל לפחות לכל אחד. הציפיות היו גבוהות, ובענף יש מי שהתאכזבו מכך שהחשיפה לא הניבה הזמנות בפועל של מוצרי אופנה ישראליים ליצוא. על כך משיב לב שזוהי ציפייה תמימה, ורק רצף של חשיפה ארוכת-טווח יכול להניב תוצאות עסקיות למעצבים.

משרד התמ"ת תומך גם השנה באירוח קניינים מחו"ל, אך לאור הבלבול והפיצול, נמסר ממכון היצוא: "מכון היצוא מטפל בהבאת קניינים לאירוע וכן לטובת מפגשים נוספים עם יצואני אופנה בישראל. נודע לנו אתמול על פיצול האירועים, אנו מצרים על כך ובוחנים את הדברים".

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר כי העירייה אינה תומכת כספית באף אחד מהאירועים, אלא מסייעת בשילוט העירוני בלבד. במקביל פועלת העירייה להפקת תצוגת אופנה פתוחה לציבור ברחוב שינקין, במסגרת אירועי שבוע האופנה. לא נמסר באילו משני השבועות תיערך התצוגה בשינקין.

סופר מודל

אך בעוד שבפריז ובניו-יורק יכולים מאות מעצבים לפעול בתיאום ובשיתוף-פעולה לקיום אירוע פסגה יחיד, בתל-אביב זה כנראה מסובך יותר.

בצילו של מאבק הכוחות, המעצבים צריכים להחליט איפה תתקיים החשיפה של אופנת אביב-קיץ 2013. מעצב האופנה הוותיק גדעון אוברזון אמר ל"גלובס" כי מבחינתו אין דילמה.

אוברזון: "אני עומד להציג תצוגה מבוימת ומפתיעה, בשיתוף עם להקת המחול הקיבוצית. אני עובד על הפרויקט המיוחד הזה עם מוטי כבר חצי שנה, ולא אוכל להעלות אותו בלעדיו".

- למרות התקלות, אתה מאמין במותג של שבוע האופנה?

"אני מאמין בו וחושב שצריך להתגבר על המחלוקות ולהעלות שבוע אופנה איכותי".

- המעצבים משקיעים בכך לא מעט כסף.

"בהחלט. גם המעצבים משקיעים הרבה וגם היזמים. בשנה שעברה זו הייתה אמנם הפעם הראשונה שזה נקרא 'שבוע האופנה של תל-אביב', והבנתי שהם השקיעו שם המון והפסידו את התחתונים. השנה יש למוטי ספונסר חזק - גינדי תל-אביב. גם המעצבים לוקחים ספונסרים. במקרה שלי, התצוגה היא בחסות רעיה שטראוס, הפטרונית של להקת המחול הקיבוצית".

לאה פרץ, ראש המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, מבהירה כי שנקר משתתפת באירועי שבוע האופנה במסגרת מיזם משותף עם בית התפוצות. ההשתתפות מתואמת בשבוע האופנה שמארגן רייפ.

אופיר לב מסר: "אני מעריך מאוד את מוטי, וכל יוזמה ופעילות בנושא היא מבורכת בעיניי. אבל אני חתום כנשיא שבוע האופנה הישראלי מול שבועות אופנה מקבילים בעולם, וכך אקיים את האירוע".

- איך שלא תסובבו את זה, מדובר בשני אירועים שחותרים אחד תחת השני.

"זה נכון שנוצר מצב די אבסורדי. במדינתנו הקטנה, אחרי 30 שנה שלא היה שבוע אופנה בתל-אביב, המוסד הזה שקם בשנה שעברה, הוא עדיין תינוק וצריך ללמוד ללכת. המעצבים מתלבטים מאוד ומרגישים באווירת כאוס. אבל יש לי חוזים חתומים. הצעתי למעצבים להציג בשתי המסגרות".

ברור לכל שהצעה כזו אינה באה בחשבון מבחינת רייפ, שלא יציג חומרים "משומשים". גם מבחינה תקציבים, המעצבים אינם ערוכים לשתי הפקות. הקושי העיקרי יעמוד בפני אלה שחתמו על חוזים מחייבים, אך בשלב זה לא ידוע בכמה מעצבים מדובר.

לב: "המטרה שלנו היא להיות בזירה הבינלאומית. אני שחקן גלובלי, עם רקע של 7 שנים בחו"ל. הבאתי לארץ את גאפ וג'י סטאר. מטרתי היא לקדם את התעשייה בשוק הגלובלי. אני עובד בישראל, בטורקיה, באיטליה בארה"ב, אני מאוד חזק עסקית בכל העולם - זה לא מודל עסקי שמרוויחים פה מיליונים. אני עושה את זה מתוך שליחות וכדי שיהיו לכך נגזרות כלכליות. נקלענו למלחמה מיותרת".

מוטי רייפ סירב להתראיין והעביר במקום זאת תגובה רשמית ממטה "גינדי תל-אביב - FASHION WEEK": "אנו מברכים על כל דבר שמעודד ומעצים את האופנה בישראל, יהיו לנו עוד הפתעות רבות וטובות במסגרת אירועי האופנה בשבוע זה".