גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוועדה הגישה את המלצותיה... אז הגישה

בהתאחדות לכדורגל הזמינו מהמפכ"ל לשעבר דודי כהן את "דוח הרפורמה" לשינויים מבניים בענף ■ עכשיו נותר רק החלק הבעייתי והקטנטן במשוואה: היישום

"חייב לבוא שינוי עמוק בכדורגל הישראלי בכללותו... כל משבר הוא הזדמנות... הכדורגל הישראלי והמאבק להצלתו הוא עכשיו מפעל החיים שלי"

(אבי לוזון מכריז על הקמת הוועדה לרפורמה בכדורגל, 22.04.2012)

בשבוע שעבר נפתח עוד חלון הזדמנויות לכדורגל הישראלי. "הוועדה לרפורמה בענף הכדורגל", בראשות המפכ"ל לשעבר דודי כהן, הגישה את המלצותיה לשינויים מרחיקי לכת בענף ובהתאחדות לכדורגל, בדיוק כפי שראה בחזונו כבוד היו"ר לוזון. כמה שעות אח"כ כבר אפשר היה להבין שהחלון נפתח רק לכאורה. גם הדוח הזה, עליו עמלו בחמשת החודשים האחרונים בין היתר פיגורות כיענקל'ה שחר, יגמור כמו אלו שקדמו לו: עם סופות עזות של אוויר חם.

לעיתונים כבר הודלפו קולות מההתאחדות לפיהם לוועדה לא היו סמכויות לדון בדברים כמו צמצום הליגות. ובכל מקרה, ההמלצות הן בגדר המלצות. חלק גדול מהן דורשות שינויים תקנוניים, שמחייבים הצבעה של הנהלת ההתאחדות לכדורגל. ומי יושב בהנהלה? אותם אלו שהדוח אמור לפגוע בחלק גדול מהם. ומי קיבל את המנדט מאבי לוזון להיות ב"ועדת היישום" של המלצות הוועדה? מ"מ יו"ר ההתאחדות שטרן חלובה. אחת מאותן דמויות בכדורגל הישראלי שבגללן מתיישבים אישי ציבור לכתוב דוחות כאלו.

האם היתה סמכות לוועדה של דודי כהן לדון במה שנידון? "את כל הישיבות של הוועדה ליווה מטעם ההתאחדות עו"ד אמיר נבון, מהמחלקה המשפטית של ההתאחדות", אומר מקור בכיר בוועדה. "בשום שלב הוא לא אמר שאנחנו דנים במשהו שלא בסמכותנו".

***

ההיסטוריה הראתה שיותר מדי פעמים היינו בסרט הזה של ועדות לשינוי פני הספורט. רק שבסופו של דבר מי שאמור ליישם את ההמלצות מרגיש חופשי ליישם רק את מה שנוח לו. העניין הזה מקבל ביטוי גדול אפילו יותר כשמדובר על ועדה מטעם ההתאחדות שהוזמנה על-ידי ההתאחדות עצמה. אין שום סיבה להאמין שכתב המינוי לוועדה, עליו חתומים לוזון וחלובה ("נספח ב' - התחייבות ההתאחדות ליישום דוח ועדת הרפורמה") יאפשר פגיעה במוקדי הכוח ובאנשי השררה (שהם הרי הבעיה העיקרית).

העניין הוא שגם ועדות ממלכתיות לא בהכרח מצליחות לשנות כאן משהו, למרות הרבה רצון טוב. זכורה במיוחד בהקשר הזה ועדת סטרשנוב מ-2002. בסקירה שהכינו אנשיו של דודי כהן לדוח הרפורמה הנוכחי, הם חזרו בדיוק לאותה נקודה בעייתית מסטרשנוב: אי-יישום המלצות. לפתיח דוח הרפורמה של דודי כהן, הוכנס התיאור הבא: "מניתוח שנערך במרכז המחקר והמידע של הכנסת ב-2011, עלה כי 'מ-42 ההמלצות שניתנו בסעיפים הראשיים ובסעיפי המשנה בדו"ח ועדת סטרשנוב, 19 המלצות יושמו בעיקרן, או שהן מיושמות כיום; ארבע המלצות יושמו חלקית או עדיין נדונות, 10 המלצות לא יושמו. לגבי תשע המלצות נוספות - בשלב זה נעדרת התייחסות אליהן". איזה המלצות לא יושמו, אפילו לא חלקית? אלו שעלולות לפגוע באנשים היושבים בכיסאות. כך נכתב בסקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מ-2011: "שינוי במבנה ההנהלה והמזכירות של ההתאחדות, ובאופן הבחירה של מוסדותיה ושל בעלי התפקידים בה - לא יושם".

בישיבה שנערכה בפברואר 2011 התלונן סטרשנוב על כך שאחרי כל הטררם, "אפשר לומר שלא יותר מ-60%-50% מהמלצות הדו"ח יושמו". למה לא? מנכ"ל ההתאחדות אורי שילה טען שעם כל הכבוד להמלצות, "אנחנו סבורים כי בסופו של יום יש דברים שהם בשיקול דעתנו המקצועי, ואל לגופים ציבוריים אחרים להיכנס לנעלינו ולהחליף את שיקול דעתנו המקצועי, בין אם זה בשילוב שחקנים ובין אם זה מבנה הנהלת ההתאחדות. נכון שיש עשר המלצות שלא יושמו... אבל מה שחשוב זה מה יושם, איך יושם, ומה לא יושם ולמה הוא לא יושם".

מי שיושב כיום בהתאחדות לא המציא את השיטה של התנערות מהמלצות ציבוריות. כבר ב-2004 אפשר היה להבין את הרוח שנושבת ממשרדי ההתאחדות. היו"ר דאז גברי לוי, שנקרא לישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה בפברואר 2004, ציין כי המלצות ועדת סטרשנוב הן "הצעות להתאחדות לכדורגל, שכשהן טובות אפשר לקבל אותן, וכשלא מסכימים אי אפשר לקבל אותן". לא המלצות, אלא הצעות.

***

במהלך השנים עשו האנשים הקובעים בספורט הכל כדי למנוע מהוועדות לפגוע בהן. השיא ללא ספק שייך לוועדת מליניאק. באוגוסט 1992 מונה העיתונאי ואיש הכדורסל אריה מליניאק על-ידי שרת החינוך דאז, שולמית אלוני, לשמש כיו"ר ועדה ציבורית לבחינת מצב הספורט. שנה שלמה הפך מליניאק את הבלטות עם החלטה לנקות אחת ולתמיד את האורוות. באוגוסט 1993 פורסמו ההמלצות. המסקנות הקשות ביותר, מבחינת איום על האנשים בכיסאות הגבוהים, כוונו לעבר אנשי המרכזים. בעיקר אנשי מרכז הפועל. יורם אוברקוביץ' ששימש כיו"ר דירקטוריון הפועל, ויעקב אבימור מנכ"ל הפועל דאז, הבינו שמליניאק עלול להרעיד באופן ממשי את כסאותיהם ולפגוע בכוחם והשפעתם של המרכזים.

"התחלתי להרגיש דברים מוזרים שמתרחשים סביבי", מספר מליניאק ל"גלובס". "יום אחד אני מקבל זימון לחקירה במע"מ. חשבתי שמשהו לא בסדר, מה לי ולמע"מ? התקשרתי למע"מ ושאלתי אם זימנו אותי, אמרו לי שלא. התברר לי יותר מאוחר שבמסגרת 'התיק' שבנו לי החבר'ה מהפועל, רצו לצלם אותי יוצא ממשרדי חקירות מע"מ כדי לפרסם תמונה שלי שנחקרתי על העלמות מס. מה הם לא עשו לי. שלחו לי נערות פיתוי, חיפשו עליי רפש ברמה האישית. הכל".

מליניאק פנה למשטרה, שם התברר עד כמה היה חשוב לאנשי הפועל למנוע מהוועדה ליישם את המלצות הדוח. הסיפור הגיע לבית המשפט. מהעדויות במשפט, התברר כי אוברקוביץ' ואבימור, ביחד עם איש הפועל נוסף, שאול אייזנברג, שכרו חברת חקירות כדי "לחקור בעניינו של מליניאק". מהפרוטוקול בביהמ"ש: "פעולותיו הנמרצות (של מליניאק - ט"ו) לאחר סיום תפקידו בוועדה, למען יישום הדו"ח, הגבירו את חשש הנאשמים מפני פגיעה בגוף אותו הם מייצגים, והובילו לשכירת משרד החקירות". מליניאק טען כי חברת החקירות קיבלה הנחייה להוציא כל דבר אפשרי עליו - על הכנסותיו, חייו האינטימיים, עבירות פליליות וכל דבר שאמור להטיל בו דופי. שאול אייזנברג, שניצל את קשריו בעולם התקשורת, היה הצינור שדאג להעביר כל פרט אפשרי על מליניאק לפרסום בעיתונים.

את התשלומים למשרד החקירות הגישו אוברקוביץ' ואבימור תחת סעיף של "ייעוץ מקצועי", והן נפרעו מתקציב הייעוץ של הפועל. בית המשפט קיבל את הטענה כי נשכר משרד חקירות כדי להתחקות אחר מליניאק, ואוברקוביץ' ואבימור הורשעו בעבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד. אייזנברג הורשע בעבירה של קשירת קשר לגרום לפגיעה בשמו הטוב של מליניאק, ובפגיעה בפרטיותו.

***

בחזרה ל"ועדת הרפורמה" של 2012. גורם בוועדה טוען, כי "הפעם יש התחייבות כתובה של ההתאחדות ליישום הדוח. מה גם שדודי כהן הסכים לקחת על עצמו את הוועדה רק אחרי שהובטח לו חד-משמעית שהוא לא מגיע סתם בשביל לכתוב המלצות". לוזון וחלובה באמת חתומים על התחייבות בה כתוב "נפעל ליישום ההמלצות בהנהלת ההתאחדות... והכל במטרה להביא ליישום ההמלצות עד ולא יאוחר משנה אחת". אבל כמה מההמלצות? זה כבר נתון לפרשנות.

האם הכל אבוד? האם הכדורגל ימשיך להשתכשך במדמנה? מ"וועדת הרפורמה" חסרת השיניים כנראה לא תגיע הגאולה. אז מי בכל זאת יכול לעשות שינוי: ההתאחדות, כעמותה ככל העמותות בישראל, נתונה לביקורת של רשם העמותות. לפני חמישה חודשים אמרו ל"גלובס" מרשם העמותות ש"נושא החשש לניגודי העניינים בתאגידי ספורט הינו נושא מוכר; נערכת בדיקה מקיפה ומעמיקה להתאחדות לכדורגל, ועם תום הבדיקה, יבחן הרשם הפעלת הסמכויות הרלוונטיות הנתונות לו על-פי דין". הזמן חלף, אף ציוץ חדש מהרשם עוד לא נשמע.

הישועה, כך נראה, יכולה להגיע בעיקר מוועדת זליכה (הוועדה הממלכתית בראשות ירון זליכה) שתגיש את המלצותיה לשרת הספורט. לפחות על הנייר נראית ועדת זליכה כמחודדת שיניים. היא מגובה בצ'ק של 80 מיליון שקל בשנה שמחזיק הטוטו להתאחדות לכדורגל (אותו הסכם שיווקי מפורסם). ללא הצ'ק הזה אין להתאחדות סיכוי להתקיים.

ואם יימצא התפר המשפטי שיאפשר להתאחדות להתחמק גם במקרה הזה? מה שלא הולך במוח, יכול לפעמים ללכת בכוח. איום של משרד הספורט בהתערבות ישירה בכדורגל גם במחיר של הרחקה מפיפ"א ואופ"א (נרטיב ההפחדה הקבוע שבו משתמשים בהתאחדות בכל פעם שמישהו מהרשויות דוחק אותם לפינה), יכול לעשות את העבודה. גורם בוועדת זליכה מעריך ש"אבי לוזון לא יביא את הכדורגל הישראלי למצב שהנבחרת והקבוצות לא ישתתפו בתחרויות הבינלאומיות. הוא לא ירצה להיזכר ככה, הוא לא ירצה שתמות נפשו עם פלשתים. במקרה כזה הוא יתקפל, לא תהיה לו ברירה".

***

תגובת ההתאחדות לכדורגל: "יו"ר ההתאחדות, אשר הקים את ועדת דודי כהן, כבר הודיע ביום פרסום ההמלצות, כי הוקם צוות יישום שיעבוד לטווח הרחוק בכל הנוגע לדיון ויישום המלצות הועדה שיעברו את אישור הנהלת ההתאחדות. צוות היישום יורכב מבעלי תפקידים נוספים, לצדם של שטרן חלובה וניר חפץ. הסעיף היחיד בגינו היתה מחלוקת האם לוועדה ניתן מנדט לדון בו הינו שינוי מבנה הליגות וצמצומן. בדיון שנערך ב-2012 במסגרת ועדת החינוך בכנסת נאמר מפור'שות כי דוח סטרשנוב יושם כמעט במלואו. כל שאר הספקולציות המועלות על-ידכם כאן, לפיהן תנהג ההתאחדות בדרך זו או אחרת הינן בגדר מילים ללא בסיס".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב