"יהיו המון הזדמנויות במרחב האינטרנט הנייד"

כך לדברי מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל ■ אבינועם נובוגרוצקי, מנכ"ל קלריזן: "הנושא של זמן אמת הפך לחשוב בהרבה מאשר בעבר"

ההזדמנויות הבאות של מיליארד דולר בעסקי הטכנולוגיה יכולות להגיע כמעט מכל מקום, כך עולה מפאנל בנושא "ההזדמנויות הבאות בהיקף של מיליארד דולר בהיי-טק", שנערך הבוקר בכנס הג'רני של ארנסט אנד יאנג וגלובס בת"א. הפאנל, אותו הנחה אבי זאבי, שותף בקרן כרמל, הצליח לרכז מספר נוכחים שסיפקו נקודות מבט שונות על תעשיית ההיי-טק וההזדמנויות שיכולים למצוא בו משקיעים ויזמים ולחילופין החברות הפעילות.

"אני רואה את ההזדמנויות הגדולות מגיעות מתחום הפרסום הדיגיטאלי שמבוסס על חיפוש ותצוגה", אומר מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל. "אלו נושאים שרחוקים מלהיות מושלמים, וכן חיבור ביניהם לבין המובייל. נושא אחר הוא לחבר בין העולמות של האונליין והאוף-ליין. כבר לא יהיה אוף-ליין, והעולמות האלו יתחברו", מוסיף ברנד.

שלמה מרקל, סגן נשיא לפיתוח עסקי בברודקום, הדגיש שלושה תחומים שלדעתו אמורים למשוך תשומת לב ולספק הזדמנויות בזמן הקרוב: ממשק טבעי לקישור בין בני אדם למערכות הממוחשבות, אנרגיה ירוקה ונושאי אבטחה ופרטיות, לדבריו: "חלק מהסיבות לכך שעדיין משתמשים בכרטיסי אשראי הוא האבטחה, מה יקרה אם יהיו פגמים באופן הפעילות של המסחר האלקטרוני או בעיית אבטחה?, צריך לשפר את הפתרונות בנושא".

חלק נרחב מהדיון התרכז, בהזדמנויות שיש לחברות הישראליות בתוך השווקים הנוצרים. "יש המון אתגרים בבניית חברה ישראלית שמספקת תוכנה כשירות (SaaS) ויושבת על חוות שרתים מרוחקות ולא בארגונים עצמם", מציין אבינועם נובוגרוצקי, מנכ"ל חברת קלריזן, "זה מחייב לשנות את ה-DNA שאיתו רגילים לעבוד כאן. הנושא של זמן אמת הוא הרבה יותר חשוב וצריך לעבוד הרבה יותר מהר מאשר בעבר. הדבר הנכון הוא לשכור את האנשים הנכונים, שהם גם סקרנים, עם צניעות כל שיודעים את מסגרות הידע שלהם ויש להם התלהבות. אם מצאתם אנשים כאלו, יש לכם מזל".

דניאל ילין, מנהל מעבדות המחקר של IBM בתחום התוכנה בישראל טען כי נושא "עיבוד הנתונים בהיקף גדול בזמן אמת (Big data) והשילוב של הנתונים האלו בהתקני מחשוב ניידים, מספקים את ההזדמנויות לשוק הישראלי". דיוויד קלייןף שותף בקרן Summit האירופאית, הוסיף כי "מזווית הראיה שלנו, יש כאן את כל מה שנדרש בכדי לבנות חברות של מיליארדי דולרים".

בהמשך לדרמה שעלתה מההישג שרשמה פייסבוק שלשום עם הגידול שהציגה במכירות הפרסום בטלפונים הניידים, שאל זאבי את ברנד "כיצד עושים כסף במרחב הנייד?". בגוגל, שהודיעה לפני שבוע עם פרסום תוצאות הרבעון השלישי כי היא נהנית מהכנסות ממובייל בקצב שנתי של 8 מיליארד דולר, משוכנעים שרוב ההכנסות מגיעות מפרסום, ולא ממכירות אפליקציות או מודלים אחרים.

לדברי ברנד: "המערכת האקולוגית של המובייל היא שונה מאשר ב-PC, ועדיין לא מושלמת. לאלו שאין להם אתרים טובים למובייל יהיה להם קשה למכור פרסום. עד שנראה את המערכת האקולוגית של המובייל משתפרת יהיו המון הזדמנויות במרחב האינטרנט הנייד כרגע עדיין מנסים להתאים את המובייל לעשות את הדברים שעושים על גבי המחשבים הנייחים, אבל כאשר נתחיל להתאים את מה שעושים בסביבה הניידת למה שמתאים לה, נשפר מאוד את היכולת לעשות מזה כסף".