הקול היהודי יכריע? אובמה ורומני בקרב אחרון על היהודים

פחות מ-100 אלף יהודים עשויים להכריע גורל הבחירות בארה"ב ■ פתלתלות שיטת הבחירות האמריקנית מעניקה השנה משקל גדול לבוחרים יהודיים באוהאיו, אך לא למסות היהודים בניו-יורק, שיקאגו או קליפורניה

פתלתלות שיטת הבחירות בארה"ב מעניקה השנה משקל גדול מאוד לבוחרים יהודיים במדינות אוהאיו ובמידה פחותה בפלורידה. למעשה, דפוס ההצבעה של כ-80 אלף יהודים בעיר קליוולנד, בצפון מזרח אוהאיו, ב-6 בנובמבר, עשוי להכריע מי יהיה הנשיא הבא של ארה"ב. להצבעה של מסות היהודים בניו-יורק, בקליפורניה ובשיקאגו לא תהיה כל השפעה משמעותית. במילים אחרות: הצבעת שבריר פרומיל מכלל אזרחי ארה"ב עשויה לקבוע את זהות מנהיג העולם החופשי.

כדי להבין מדוע, צריך לזכור שלוש עובדות יסוד: 1. הבחירות לנשיאות אינן ישירות. את הנשיא בוחרים 538 אלקטורים, נציגי 50 המדינות. מספר הנציגים ששולחת כל מדינה לחבר האלקטורים נגזר ממספר המחוקקים שלה בסנט ובבית-הנבחרים. לכל מדינה שני סנטורים, ומספר הצירים שלה בבית-הנבחרים נגזר ממספר תושביה. למדינת ניו-יורק יש, אפוא, הרבה יותר אלקטורים ממדינת דקוטה הצפונית. כל קולות האלקטורים במדינה נתונה יינתנו למועמד שזכה באותה מדינה, ולו רק בהפרש מזערי. אם המועמד הדמוקרטי, ברק אובמה, יזכה ב-50% מקולות תושבי מדינת וירג'יניה, ויריבו הרפובליקני יקבל 49%, כל קולות האלקטורים של וירג'יניה יינתנו לאובמה. כדי לזכות בנשיאות, צריך מועמד לצבור 270 אלקטורים.

2. דפוסי ההצבעה ברוב המדינות, לרבות ניו-יורק, קליפורניה וטקסאס עתירות האלקטורים , ידועים מראש. ניו-יורק תצביע בדרך כלל בעד מועמד דמוקרטי לנשיאות. באיידאהו יצביעו תמיד בעד מועמד רפובליקני. בכל מערכת בחירות יש רק כמה מדינות מתנדנדות, בדרך כלל כעשר, שדפוסי ההצבעה שלהן נזילים. מדינות אלה, ששיעור תושביהן הוא אחוזים בודדים מאוכלוסיית ארה"ב, יכריעו אפוא את הבחירות, ובהן מתמקדים מאמצי המועמדים לנשיאות. לכן, בניו-יורק לא תראו תשדירי בחירות לאובמה או לרומני. אוהאיו, שנמנית תמיד עם המדינות המתנדנדות, מוצפת בהם.

3. חישובים אריתמטיים וסטטיסטיים מראים, שיש סיכוי של כמעט 50% שמדינת אוהאיו לבדה היא שתקבע מי ייכנס לבית הלבן בינואר 2013. הניסיון שנצבר במערכות בחירות קודמות מראה, שכדי לזכות בניצחון באוהאיו, חייב מועמד לנשיאות להשיג רוב בקליוולנד רבתי, שמספר תושביה כ-2 מיליון. מיצוע הסקרים באוהאיו מראה, שלאובמה יתרון קטן בשיעור 2.3% במדינה. המשמעות: כמה אלפי קולות באזור קליוולנד יכולים להשפיע על תוצאות הבחירות באוהאיו - ועל גורל הבחירות לנשיאות. ל-80 אלף יהודי קליוולנד, פלח משמעותי מציבור הבוחרים שם, יהיה חלק חשוב בהחלטה האם לאובמה תינתן הזדמנות שניה.

אין ספק, שאובמה יזכה שוב ברוב הקולות של יהודי ארה"ב, ובכללם יהודי קליוולנד. בבחירות הקודמות, ב-2008, הוא זכה ב-78% מקולות היהודים, ויריבו הרפובליקני, ג'ון מקיין, קיבל 22% בלבד. התוצאה הזו עולה בקנה אחד עם דפוס ההצבעה של היהודים האמריקניים, אחד מבסיסי התמיכה החשובים של המפלגה הדמוקרטית. השאלה היא, האם השנה יעניקו יהודי ארה"ב רוב גדול כזה לנשיא המכהן. סקר של הוועד יהודי האמריקני, מאפריל, מצא, ש-61% מיהודים יצביעו בעד אובמה, ירידה של 17% בהשוואה ל-2008, ו-28% בעד רומני.

פרופ' איירה שסקין, מהפקולטה לגיאוגרפיה באוניברסיטת מאיימי וראש פרוייקט הדמוגרפיה היהודית באוניברסיטה, אמר לעיתון "שיקאגו סאן טיימס", כי בוחרים יהודיים מהווים כ-3% מכלל המצביעים באוהאיו, ו-6% מציבור המצביעים בפלורידה. "ברור למדי, שלמעבר של 5% מהמצביעים היהודים מהמחנה הדמוקרטי למחנה הרפובליקני תהיה השפעה משמעותית על תוצאות הבחירות".

על רקע זה, עושה מטה רומני מאמצים גדולים להניע יהודים לערוק לצד הרפובליקני או לפחות לשכנעם לא להצביע בעד אובמה. "חלק מהבחירות לנשיאות הוא לא רק לגייס קולות לצד שלך, אלא גם לשלול קולות מהצד האחר", אמר טבי טרוי, יועץ של רומני לענייני יהודים.

מסר מוקלט של ג'ון בולטון, שגריר ארה"ב באו"ם בממשל בוש ונץ ידוע, מוזן אוטומטית לטלפונים של משקי בית יהודיים באזור קליוולנד. במסר מכריז בולטון, שהצבעה בעד רומני היא כורח המציאות כדי להציל את ישראל מאיומי הפצצה האיראנית וקיצונים איסלמיים, לדברי בעל הטור רוג'ר כהן ב"ניו יורק טיימס". מודעת בחירות של יהודים רפובליקניים בעיתון "קליוולנד ג'ואיש ניוז" מציבה את השאלה: "האם אתה מוכן להמר על חיי העם היהודי ולהפקידם בידי הנשיא הזה (אובמה)"?

הבעיה של הרפובליקנים היא, שישראל אינה עומדת בראש מעייניהם של יהודי ארה"ב. על פי הסקר של הוועד היהודי האמריקני, הכלכלה נמצאת בראש סולם העדיפויות של 80% מיהודי ארה"ב; ביטוח בריאות נמצא במקום השני (57%), ביטחון לאומי במקום השלישי (26%) ויחסי ישראל - ארה"ב נמצאים במקוום הרביעי (22%).

רם עימנואל, ראש עיריית שיקאגו, עומד בראש המאמצים הדמוקרטיים להשאיר את הבוחרים היהודיים במחנה הביתי. את נאומיו לפני קבוצות יהודיות הוא פותח בדרך כלל כך: "אני, רם ישראל עימנואל, לא הייתי ניצב כאן לפניכם אם היה לי שמץ של ספק לגבי מחויבותו של הנשיא לביטחונה של מדינת ישראל. לא הייתי עובד בלשכתו (בבית הלבן) לו היה לי ספק".

ואחד מכלי הנשק היעילים ביותר של המפלגה הדמוקרטית למניעת עריקתם של יהודים הוא סרטון הווידיאו שעלה ליו טיוב, "צלצל הביתה לזיידה (סבא)", באדיבות הצוות שהפיק בבחירות הקודמות את הלהיט "השלפ הגדול", בכיכובה של הקומיקאית שרה סילברמן, שקראה לצעירים יהודים: "תזיזו את התחת השמן שלכם ותרדו לפלורידה כדי לשכנע את הסבא והסבתא שלכם להצביע בעד אובמה".

בקליפ החדש מדברת הזמרת מישל סיטרין עם סבתא שלה ונחרדת לשמוע שהסבא שלה מתנדנד. אולי הוא יצביע לרומני. מישל מטלפנת אליו ומשכנעת אותו מדוע אסור לו לעשות זאת.