ראיין: "אובמה מסכן ערכיה של ארה"ב"; יתרון לאובמה בסקרים

סקר חדש: אובמה הצליח להשיג יתרון זעום על רומני בימים האחרונים של מסע הבחירות לנשיאות, הודות לאופן טיפולו בסופת-העל "סנדי" ■ בעקבות נזקי הסופה רבבות לא יוכלו להגיע להצביע מחר

בשיחת טלפון עם מצביעים אוונגליים ביום ראשון בלילה, אמר מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, פול ראיין, למצביעים הפוטנציאליים שהמסלול שבו רוצה הנשיא ברק אובמה להצעיד את ארה"ב מסכן את הערכים היודו-נוצריים.

ראיין, שדיבר לחברי קואליציית האמונה והחופש, ארגון שמרני נוצרי, תקף את חזונו של אובמה במילים בוטות.

"זה מסלול מסוכן", אמר ראיין בהתייחסו לתוכניות של אובמה. "זה מסלול שמגדיל את הממשלה, מגביל את החופש והחירות ומסכן את הערכים האלה, הערכים היודו-נוצריים, ערכי התרבות המערבית שהפכו אותנו מלכתחילה לאומה אדירה ויוצאת דופן".

בשבוע שעבר, טענו מיט רומני וראיין שאם ייבחרו לתפקיד הנשיא וסגן הנשיא, הם ישימו קץ לפילוג על בסיס מפלגתי וישתפו פעולה עם הדמוקרטים כדי למצוא פתרונות בוושינגטון. לאורך כל מסע הבחירות טען ראיין שמדיניותו של אובמה, בייחוד השינויים המבניים בביטוח הבריאות ב-2010, המכונים "אובמה-קר", מגבילים את חופש הדת.

לאחר סוף שבוע של עצרות בחירות ברחבי המדינה, יסיים היום (ב') ראיין את מסע הבחירות במדינת הבית שלו, ויסקונסין, ויערוך עצרת במילווקי בשעת לילה מאוחרת.

יתרון קל לנשיא בסקרים

ברק אובמה הצליח להשיג יתרון זעום על מיט רומני בימים האחרונים של מסע הבחירות לנשיאות, הודות לאופן טיפולו בסופת-העל סנדי - כך עולה מסקר חדש.

בעוד שני המועמדים חורשים את ארה"ב בסבב האחרון של אירועי בחירות, גילה סקר שערך מרכז המחקר פיו (Pew Research Center), שאובמה נהנה מיתרון קל על רומני: 48% לעומת 45% בקרב הבוחרים שמתכננים להצביע. להערכת פיו, בחישוב הסופי יזכה אובמה ב-50% מהקולות, לעומת 47% לרומני. היתרון הצנוע של אובמה מהווה שינוי לעומת יחסי הכוחות בשבוע שעבר, שבו נרשם תיקו של 47% בין שני המועמדים לפני פרוץ סופת ההוריקן סנדי.

הממצאים הללו דומים לממצאי סקר דעת קהל שביצעו "וול סטריט ג'ורנל ו-NBC והתפרסמו בסוף השבוע. שני הסקרים מספקים את הראיה המוצקה הראשונה להשפעת סנדי על הבחירות. סקר פיו כולל ממצא מדאיג אחד מבחינת אובמה: מספר המצביעים עלול להיות נמוך מאשר ב-2008 וב-2004, והדבר עשוי לסייע לרומני.

רומני מיואש?

שמונה אירועי בחירות יתקיימו היום, רגע לפני סוף המרוץ, ואובמה ורומני יבקרו בשש מהמדינות המתנדנדות הקריטיות. לטענת יועצי הבחירות הבכירים של אובמה, לוח הזמנים הקדחתי של רומני נובע מתחושת ייאוש.

רומני דחף אתמול ללוח הזמנים שלו ביקור בשעת לילה מאוחרת בפנסילבניה, שהוזנחה עד כה בשל המאמצים לכבוש קולות חמקניים במדינות אחרות. צוותו של אובמה הזכיר גם את ביקוריו של רומני היום בפלורידה ובווירג'יניה, שבהן - לדברי צוותו של אובמה - כבר הצהיר צוותו של רומני על סיום מסע הבחירות.

בתגובה לביקורו של רומני בפנסילבניה, אמר אסטרטג של אובמה, דייוויד אקסלרוד, לפוקס ניוז: "הם מבינים שהם בצרות גדולות. הם מנסים להרחיב את המפה כיוון שהם יודעים שבמדינות כמו אוהיו הם מפגרים מאחור, והם לא מצליחים להדביק אותנו בנקודה הזאת". הוא הוסיף: "הם מבינים שהם פשוט לא מצליחים במדינות המסורתיות, המדינות שהפכו לשדה הקרב, שבהן אנחנו מתמקדים".

סנדי מחבלת? בעקבות נזקי הסופה רבבות לא יוכלו להגיע להצביע מחר

יממה לפני הבחירות בארה"ב נזקי הסופה סנדי ממשיכים להעיב על החגיגה הדמוקרטית. משבר דיור מתחולל בניו יורק כשקורבנות ההוריקן נאבקו אתמול (א') בקור העז, ללא הסקה, וגורמים רשמיים העריכו שתושבים שנעקרו מבתיהם לא יגיעו להצבעה בבחירות לנשיאות מחר.

המחסור בדלק והפסקות החשמל נמשכו אתמול זה כשבוע אחרי שאחת הסערות הקשות ביותר שהיו בארה"ב הציפה בתים בשכונות סמוכות לחופים, והותירה רבים ללא חימום או ללא קורת גג בניו יורק ובניו ג'רזי. ראש העיר מייקל בלומברג אמר ש-30,000 עד 40,000 תושבים בעיר לבדה יזדקקו לדיור חלופי, וכמחציתם יופנו לדיור ציבורי.

"אין לנו הרבה בתים פנויים בעיר. זו בעיה לאתר דיור חלופי", אמר בלומברג. "אנחנו לא נניח לאף אחד ללון ברחוב, אבל זהו אתגר ואנחנו עובדים עליו מהר ככל שאנחנו יכולים".

מושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו אמר במסיבת עיתונאים ש"אנשים נמצאים בבתים שאי אפשר להתגורר בהם. הם לא רוצים לנטוש את בתיהם, אך המציאות נמצאת בטמפרטורות".

עשרות קלפיות ניזוקו

החששות שכל אותם בוחרים שהסערה פינתה מבתיהם לא יגיעו לקלפיות מחר גברו אתמול. עשרות מוקדי הצבעה כבר נסגרו בגלל ההצפות והעלייה במפלס המים בניו יורק ובניו ג'רזי.

בלומברג אמר אתמול שיידרש "הרבה הרבה זמן" לפני שהחשמל יחזור לשכונות מסוימות שסמוכות לחופי ניו יורק, שבהן נהרסו מבנים. קואומו אמר שהמחסור בתחנות הדלק מצטמצם, אך הבעיות יימשכו "עוד כמה ימים".

הנשיא ברק אובמה, שמנהל מרוץ צמוד מאוד עם יריבו הרפובליקני מיט רומני, הורה לעובדי רשות הטיפול במצבי חרום בממשל (FEMA) לצמצם ככל הניתן את הביורוקרטיה והניירת, ולעבוד ללא דיחוי בסיוע לאזורים הנפגעים.

סקר של NBS והוול סטריט ג'ורנל מהשבוע שעבר מצא ש-68% מהאמריקנים הביעו סיפוק מהאופן שבו טיפל הנשיא אובאמה בסערה סנדי, ורק 15% מהנסקרים נתנו ציון שלילי לתפקוד הממשל שלו.

מושל ניו ג'רזי, הרפובליקני כריס כריסטי, שהפתיע בשבוע שעבר בדברי שבח לאופן טיפולו של אובמה בסערה, אמר אתמול שהוא עדיין מתכוון להצביע לרומני.

מדינת ניו ג'רזי הודיעה שהיא תאפשר לתושבים שנעקרו מבתיהם בגלל הסערה להצביע באי-מייל ובניו יורק כ-143,000 בוחרים הועברו לקלפיות אחרות במקום אלה שהוצפו.