התספורת החדשה של לבייב

שלושה סימני שאלה לפחות לגבי הסדר החוב המסתמן

כשנתיים לאחר שלב לבייב הגיע להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח והבנקים בחברת אפריקה ישראל שבשליטתו, נראה כי הוא בדרך להסדר חדש עם הבנקים, הפעם לגבי חוב פרטי של חברת ממורנד (באמצעותה הוא שולט באפריקה ישראל).

אתמול נחשף ב"גלובס" כי בימים אלה מתגבש הסדר לחוב בהיקף אדיר של 2 מיליארד שקל, במסגרתו תקדים החברה הפרטית ממורנד את פירעונותיו, בתמורה למחיקת 300 מיליון שקל - כ-15% מהחוב הכולל. לממורנד של לבייב חוב לחמשת הבנקים הגדולים בארץ, כאשר מזרחי טפחות מתנגד למהלך ודורש כי לבייב יעמוד בהתחייבויות קודמות ויעבה ביטחונות, או שהבנק ידרוש פירעון מיידי של החוב. חלק מהבנקים תומכים בהסדר המוצע וחלקם עדיין יושבים על הגדר ולא החליטו.

בהסדר המתגבש רב הנסתר על הגלוי, וסימני השאלה רבים:

מי יזם את המהלך?

הגרסאות סותרות, כאשר חלק מהגורמים טוענים שלמרות שמדובר בהסדר חוב עם "תספורת" לא מבוטלת, היוזמה הגיעה דווקא מבנקים שהעדיפו מסיבות רגולטוריות וחשבונאיות להקדים את קבלת התשלום, גם במחיר של תספורת.

אם אכן הגיעה היוזמה מהבנקים, מדוע מזרחי-טפחות מתנגד לה נחרצות? ומדוע בנקים נוספים אינם מצהירים על תמיכה בהסדר המוצע?

הרי כולם כפופים לאותה חשבונאות ורגולציה - אם בנק אחד מרוויח מכך, גם האחרים אמורים להרוויח.

מה מצבו הפיננסי של לב לבייב?

אם היוזמה הגיעה מצידו של לבייב, מה זה אומר על מצבו הפיננסי של מי שנחשב בעבר למיליארדר, ולבטח אחד האנשים העשירים בישראל? למרות שלא ניתן לדעת בוודאות את מצבו, עיקר עסקיו של לבייב הם ככל הידוע בתחום היהלומים המתנהל הרחק מעין הציבור. יש בשוק ההון כאלה המעריכים כי מצב עסקיו הפרטיים טוב למדי. ואם אכן כך, מדוע שיסכים למהלך שיגרור אותו שוב לכותרות על הסדר חוב ותספורת?

אולי כי בהסכמתו להסדר החוב, יקבל לבייב הנחה של 300 מיליון שקל מתוך חוב עצום של 2 מיליארד שקל לבנקים - סכום לא מבוטל גם לטייקון שכמוהו. מאידך, אם מצבו טוב והוא יכול לעמוד בתשלומי החוב במועד, מדוע שהבנקים יסכימו להנחה גבוהה של כ-15% מהחוב?

ומה יגידו מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל?

החוב של לבייב הוא כאמור בחברת ממורנד הפרטית, המחזיקה ב-48% ממניות אפריקה ישראל. לכאורה אין קשר בין החוב הזה לחוב האג"ח של אפריקה ישראל, אולם בפועל, כשגובש בשנת 2009 הסדר החוב של אפריקה, הדבר נעשה באופן מתואם - היקף ההזרמה של לבייב לבנקים ולמחזיקי האג"ח היה מתואם ונקבע לאחר מו"מ ארוך של שלושת הצדדים להסדר.

אם פתאום יקדים לבייב את התשלום לבנקים, מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל צריכים לבחון את המשמעות עבורם. למרות הסדר החוב ולמרות שמצבה הפיננסי של אפריקה ישראל השתפר מאז, היא עדיין אינה איתנה פיננסית, ובהחלט ייתכן שתזדקק להזרמות עתידיות מבעלי השליטה.

אולם כשזה מקדים פירעון חובות לבנקים, כדאי שבעלי האג"ח יוודאו שכאשר יגיע תורם - עדיין יהיו ללבייב מספיק מקורות להזרים כספים גם להם במידת הצורך.