ארה"ב: הריביות הנמוכות דוחפות קשישים להשקיע במניות

אמריקנים שיצאו לפנסיה נתקלים בבעיה: התשואות באפיקים הסולידיים נמוכות מאוד ■ הפתרון: קונים מניות

"התשואות נוראיות", אומרת לסוכנות בלומברג מורין מוטלי בת ה-68 מפלורידה, שפרשה לגמלאות לאחר שעבדה כמתווכת נדל"ן וכיום צריכה לבחור היכן להשקיע את כספי הפנסיה שלה על מנת לקבל ריבית נאותה ולהמשיך להתקיים. "אני מנסה להעביר כספים מפיקדונות, שם אני מקבלת 0.1% ריבית לכל היותר, כלומר עוד 25 דולר כריבית על כל החשבון. זה אפילו לא מגן מפני אינפלציה. הכסף הולך לשום מקום".

מוטלי הקשיבה לעצת היועצת הפיננסית שלה והחליטה להשקיע 20% מהכספים שלה במניות, כאשר שאר הכסף מושקע באפיקים שונים - מניות, אג"ח ומזומן - באופן תדיר יחסית. דבי לווינסון, היועצת הפיננסית של מוטלי, מסבירה כי היא משקיעה במניות כשהשוק עולה ומוכרת כשהשוק יורד, כאשר ההשקעה נעשית באמצעות קרנות נאמנות. התיק של מוטלי רשם תשואה שלילית של 8% בלבד במפולת 2008 ומאז הניב תשואה דו-ספרתית.

אך לפי סוכנות בלומברג, בעידן שבו הריבית בארה"ב אפסית וקשישים לא יכולים להתקיים מריביות אג"ח על הכספים שחסכו כל השנים, הגישה הלא-מסורתית הזו של השקעת הכסף במניות הופכת יותר ויותר פופולרית.

"זה נושא שעולה יותר ויותר בשיחות עם לקוחות", מסביר היועץ הפיננסי גארי שצקי מ-ObjectiveAdvice.com. "אנשים עם נטייה גבוהה לסיכון מוכנים לזרוק את הכסף למקום מסוכן כדי להשיג יותר תשואה. ראיתי פנסיונרים שנוח להם עם השקעה של 30% מהתיק במניות ופתאום הם רוצים לשים 60%-70% מהתיק במניות. אני מסתכל עליהם בתמיהה ותגובתם היא שאין הזדמנויות פרט למניות".

הצורך בנטילת סיכון גבוה יותר לצד החשש מהפסד כספי הפנסיה גורמים לאמריקנים רבים לנהור למניות בטוחות יחסית, כלומר מניות דיבידנד שמאפשרות תזרים מזומנים יציב.

"סביבת ההשקעות של הפנסיונרים היום היא לא זו של 'המזומן הוא המלך' אלא 'תזרים המזומנים הוא המלך'", אומרת היועצת הפיננסית מרגרט מקדוול מ-Arbor Wealth Management שבפלורידה. "שוק המניות יעלה ויירד ואנחנו לא יכולים לשלוט בזה. אנחנו כן יכולים לשלוט במרכיבי התיק שיניבו דיבידנד קבוע".

מקדוול סיפרה כי היא מייעצת ללקוחותיה לקנות מניות כמו קלורוקס (סימול: CLX), היינץ (סימול: HNZ), יוניליוור וקוקה קולה .

אך כידוע מניות הן עסק לא בטוח, בלשון המעטה, או כפי שמסביר זאת סטן רישלסון, מייסד חברת הייעוץ Scarsdale Investment Group: "מניות לא מגיעות לפדיון. אג"ח כן מגיעות לפדיון. בשלב מסוים תקבל את הכסף שלך בחזרה כשהאג"ח יגיעו לפדיון. במניות דיבידנד, כל רבעון החברה צריכה להכריז על דיבידנד או שהוא לא ישולם. בזמנים קשים, החברות מפחיתות את הדיבידנד כדי לאגור מזומנים".