"כדאי לממש חלק מהרווח ולהפחית מניות בארץ ובחו"ל"

שי שמש מהדס ארזים מעדיף את האג"ח הממשלתיות באפיק השקלי במח"מ קצר-בינוני, ובשוק הקונצרני - "תהיו סלקטיביים"

בביקורו הקודם במדור של שי שמש, מנהל השקעות בכיר בהדס-ארזים, שהיה בתחילת יולי, הוא העריך כי שוק המניות המקומי מתומחר בחסר וכי נוצרה הזדמנות בהשקעה בבורסה המקומית, כשהוא נותן דגש למניות הבנקים.

מאז, טיפס מדד המעו"ף ב-12% ומדד הבנקים קפץ ב-24%, וכעת שמש בוחר לצמצם מעט את החשיפה המנייתית בתיק שלו לשוק המקומי, מ-20% ל-16%. את החשיפה המנייתית בחו"ל הוא מקטין מ-10% ל-8%, כשלדבריו, "בעת הנוכחית, לשוק המניות הישראלי יש עדיין אופק חיובי על רקע סביבת המאקרו היציבה בישראל".

יחד עם זאת, הוא סבור כי "לאור הראלי של החודשיים האחרונים, כדאי לממש חלק מהרווח ולהפחית את הרכיב המנייתי בארץ ובחו"ל".

לצד מספר גורמים מעודדים שמזהה שמש, דוגמת אשרור דירוג האשראי של ישראל על ידי S&P העולמית, ציונים גבוהים שמקבלת המדיניות הכלכלית מה-OECD ורגיעה שנרשמה במתח הגיאו-פוליטי באזורנו, הוא סבור כי עדיין קיימים מספר גורמי אי-ודאות משמעותיים בשוק. בין אלה הוא מציין את מערכת הבחירות המתקרבת, המגלמת סיכון במשמעת התקציבית במקרה של עליית כוחן של מפלגות סקטוריאליות, וכן חשש ממגמת עלייה באבטלה.

באשר למניות ספציפיות, בין אלו שהזכיר שמש בביקורו הקודם במדור - מניות נייר חדרה ויצרנית חומרי הריח והטעם פרוטרום - קפצו בכ-15% כל אחת. שמש סבור כי למרות העליות, כדאי להמשיך להחזיק בשתיים, מאחר שהן מניות דפנסיביות וכדאיות לתפיסתו להחזקה בתקופה של אי ודאות, כמו זו העוברת על השווקים בעת הנוכחית.

מניית גרנית הכרמל, בה זיהה שמש דיסקאונט משמעותי, נסחרה אז בשווי של 4.1 שקלים, ונמחקה מהמסחר (כפי שהעריך שמש) בתחילת אוקטובר תמורת 5.5 שקלים - מחיר המשקף פרמיה של 34%.

לעומתן, בשוויה של פורמולה מערכות לא נרשם שינוי מהותי, ואילו מבטח שמיר נחלשה בכ-15%. בעניין החברה שבשליטת מאיר שמיר אומר שמש כי "אני עדיין ממליץ על החברה, מאחר שנתוני הבסיס לא השתנו: למבטח-שמיר נכסים טובים, מינוף נמוך ויתרות מזומן פנויות לניצול הזדמנויות".

לגבי פורמולה מערכות, מציין שמש כי "בחרתי במניה לאור ההערכה כי הבעלים, חברת Asseco הפולנית, מעוניינת בהנפקת החברה בנאסד"ק, תוך הגשת הצעת רכש מלאה למשקיעיה בבורסה המקומית. בינתיים לא הייתה התקדמות בנושא והמניה לא פרצה. אני עדיין סבור שכדאי לרכוש את פורמולה מערכות, כיוון שמחירה מגלם דיסקאונט עמוק של כ-40% על השווי הנוכחי של החזקותיה".

האפיק הממשלתי ישמור על יציבות

את נתח התיק שהתפנה, מפנה שמש בעיקר לאג"ח ממשלתיות, עם עדיפות לאפיק השקלי, לו הוא מקצה 16% מהתיק. "במציאות הנוכחית", אומר שמש, "האפיק הממשלתי צפוי לשמור על יציבות עד לתום השנה הנוכחית, על רקע סביבת הריבית הנמוכה והסיכוי הקלוש להעלאת ריבית בישראל.

"מאידך, תשואת האג"ח הממשלתיות בארה"ב נמצאת בשפל היסטורי, וכאשר היא תעלה צפויה השפעה על הממשלתיות בישראל. לכן, מומלץ להתרכז דווקא במח"מ קצר-בינוני, לפחות עד לאחר התממשות התרחיש הזה".

נתח משמעותי נוסף מהתיק מקצה שמש לאפיק האג"ח הקונצרניות, שלראייתו "מהווה אלטרנטיבה מעניינת לשוק המניות". שמש מציין כי "בחודשיים האחרונים הייתה עלייה מתמדת בשערי האג"ח של חברות שערכן צנח באופן לא פרופורציונלי לסיכון העסקי שלהן. עדיף לבצע השקעה סלקטיבית ולהימנע מהשקעה פאסיבית במדדי התל-בונד, שהרכבם הנוכחי מוטה ומשקף ייצוג חסר לאג"ח בדירוג השקעה בינוני".

בין ההמלצות הקודמות של שמש באפיק זה, הוא ממשיך לציין את קרדן ישראל ד', שעלתה מתחילת יולי ב-3.5%, ומזכיר בנוסף את האג"ח של בזן ושל חברות הליסינג.

גם באג"ח אפריקה נכסים ה', אותה ציין שמש באירוחו הקודם במדור, ושמאז טיפסה בכ-6% - הוא סבור כי כדאי להמשיך להחזיק.

בנוסף, מציין שמש את סדרות האג"ח הבנקאיות, שלדבריו "השיגו תשואה מרשימה השנה בסטיית תקן נמוכה, ונחשבות כאפיק השקעה שהתנהגותו דומה יותר לאג"ח הממשלתיות מאשר ליתר האג"ח הקונצרניות".

בתוך אפיק האג"ח הבנקאיות, שמש מציין כי "ישנה שונות גבוהה בין הסדרות והמנפיקים, וכדאי להיזהר מהשקעה בסדרות שכבר מיצו את הפוטנציאל לרווחי הון".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

תיק ההשקעות
 תיק ההשקעות

מה עשו
 מה עשו