תכירו את "שרביט קסמים": הטיל שעושה הוקוס פוקוס

ניסוי דרמטי יבחן בקרוב את הביצועים של מערכת היירוט שרביט קסמים מבית רפאל: "יש לנו הרגשה שאנחנו עושים את זה נכון"

חברת רפאל תקיים בקרוב ניסוי קריטי במערכת ההגנה האווירית שרביט קסמים, שאמורה להוות נדבך חשוב במענה של ישראל לאיום הטילים והרקטות. מערכת היירוט, שפותחה בשיתוף עם החברה האמריקנית רית'און, תעמוד למבחן ותידרש לפוצץ באוויר טיל מטרה.

הניסוי יתקיים בשדה ניסויים אי שם בדרום - כאשר באוויר יחוג טיל שדינו להיות מושמד. מערכת שרביט קסמים, שכוללת משגר, מכ"ם וטיל מיירט, ששמו סטאנר, כבר דרוכים לקראת הטיל הזה. מי שלא פחות דרוכים הם אנשי מינהלת אוויר-אוויר וההגנה האווירית של רפאל שמנצחים בשנים האחרונות על פיתוח המערכת.

הרבה מאוד עיניים, בישראל ובארה"ב ייצמדו למוניטורים, ינתחו ויתחקרו כל שבריר של שנייה לאורך כל ניסוי היירוט. בינתיים, הטיל המיירט עדיין על הקרקע, אבל המתח בשמיים: "למרות הדריכות הרבה, אנחנו מרגישים עם הסיפור הזה טוב. עשינו בעבר הרבה מאוד פיתוחים בתחום הטילים, צברנו ניסיון אדיר והמון ידע ומכאן - יש לנו הרגשה שאנחנו עושים את זה נכון", מספר ל"גלובס" מנהל השיווק והפיתוח העסקי של החברה, יוסי הורביץ.

אנשי רפאל עמוסים בתקופה האחרונה בצורה יוצאת דופן. הם עוסקים בבניית הסוללה השישית של מערכת יירוט הרקטות כיפת ברזל, כאשר הסוללה החמישית תימסר לחיל האוויר בקרוב. שדרוגי תוכנה - שנוספו בשבועות האחרונים למערכת - אמורים לשפר משמעותית את המענה של סוללות כיפת ברזל והטיל המיירט "טמיר" למגוון רחב יותר של רקטות וטילים שמאיימים על העורף הישראלי.

שרביט קסמים אמורה לתת מענה לפער שבין כיפת ברזל לבין מערך טילי החץ 2 (שכבר מבצעי) והחץ 3 שעדיין בשלבי פיתוח, ואמור לפוצץ טילים מאיימים עוד בחלל. ניסוי מוצלח לשרביט קסמים, יבטיח את המשך הריצה של אנשי רפאל ורית'און אל היעד: סוללה מבצעית של שרביט קסמים כבר ב-2014. בתרחיש כזה ישראל תהיה מאוימת בהרבה מאוד טילים, אבל תהיה גם בעלת מערך ההגנה הטוב בעולם.

"אין לנו זמן"

היצור של הסוללות ושל הטילים המיירטים, עתיד להיעשות במקביל להליכי הפיתוח: "כך עשינו עם כיפת ברזל ובגישה הזאת אנו נוהגים גם במקרה של שרביט קסמים. אחרת, לא יהיה לזה סוף. פשוט אין לנו זמן", מסביר הורביץ, שעתיד למסור בשבוע הבא פרטים עדכניים נוספים על תוכנית שרביט קסמים במסגרת כנס אירוספייס שתקיים קבוצת "טכנולוגיות" בבנייני האומה בירושלים.

הטיל המיירט של שרביט קסמים, סטאנר, יהיה רב תכליתי: הוא יעלה במהירות מן הקרקע, יפיל טילים בליסטיים ורקטות כבדות - ולא רק. לפי החזון של אנשי רפאל הוא יידע להפיל גם מטוסי תקיפה כמו כל טיל נ"מ מתקדם ואם צריך, ישמש גם כטיל אוויר-אוויר שישגרו מטוסי קרב של חיל האוויר לעבר מטוסים עוינים.

"הרעיון הוא לקחת קטר טכנולוגי ולבנות מסביבו מגוון רחב של מוצרים", אומר הורביץ, ומסביר שהסיבה העיקרית להתגבשות החזון הזה, היא כסף: "אנחנו בעידן של קיצוצים מטורפים בתקציבי ביטחון. ארה"ב חותכת בתקציבי ההצטיידות שלה בנשק וגרמניה מקצצת מחצית מכל מערך טילי הפטריוט שלה. התחזוקה של טילים ספציפיים לייעודים שונים גבוהה מאוד וטיל ממשפחה אחת, שיהיה מסוגל למלא כמה משימות - מוזילה באופן ניכר את העלויות".

כך, אם מחיר של טיל פטריוט מדגם PAC-3 נאמד בכ-5 מיליון דולר, ברפאל מבטיחים שהסטאנר יידע לעשות הרבה יותר, יותר טוב ובהרבה פחות כסף: "הוא יעלה בין 20% ל-25% פחות מהמיירט של פטריוט", מעריך הורביץ.

זה לא הניסוי המשמעותי היחיד שצפוי בקרוב: בתעשייה האווירית ובמשרד הביטחון נמשכות ההכנות לקראת ניסוי דרמטי בטיל החדש, חץ 3, שאמור לפוצץ טילים בליסטיים עוד כשהם בחלל. מערכות ההגנה החדשות יעברו טירונות טכנולוגית קשוחה - אך כשיסיימו אותה בהצלחה הם צפויים להציג מענה מוצלח לאיומים של איראן, חיזבאללה, חמאס וסוריה.