גיבור פרשת "התואר הפיקטיבי" מתמודד במפלגת העבודה

ב-2007 חשף "גלובס" כי סאלח סעד, בכיר לשעבר בארגון, קיבל תוספות שכר בגין תואר במשפטים

נראה כי עברם של המועמדים בפריימריז של מפלגת העבודה ימשיך להעסיק בקרוב את המערכת הפוליטית, גם אחרי פרשת אורי שגיא. מסתבר כי מי שמתמודד כנציג העדה הדרוזית תחת הסלוגן "לוחם חברתי ומנהיג אמת", הוא לא אחר מאשר בכיר לשעבר בהסתדרות שנאלץ לפרוש מתפקידו בשנת 2007, בעקבות פרשה מביכה במיוחד שנחשפה ב"גלובס".

מדובר בסאלח סעד, באותם ימים המזכיר הארצי של האגף לעובדי הרשויות המקומיות, יו"ר מרחב מרכז הגליל ומי שנחשב למקורבו של ח"כ עמיר פרץ. בדיקה פנימית שנערכה בארגון, העלתה חשד כי סעד רכש תואר פיקטיבי במשפטים מאוניברסיטת לומונוסוב במוסקבה, מה שזיכה אותו בתוספת שכר של 1,000 שקל בחודש.

מי שאישר לסעד את התוספת הזו הוא יו"ר הסתדרות הפקידים דאז, לאון מורוזובסקי, בטענה כי סעד הציג בפניו את כל המסמכים הרלוונטיים. גם במדור להכרה בתארים זרים הכפוף לאוניברסיטה העברית, הבהירו אז כי הכירו בתואר של סעד משום שהציג את כל המסמכים הדרושים, לרבות של משרד הפנים, המעידים לכאורה על שהות ברוסיה.

ואולם, באוניברסיטת לומונוסוב אישרו ל"גלובס" כי הם מעולם לא שמעו על סעד, וכי בניגוד לטענתו כאילו למד לתואר באמצעות התכתבות מרחוק והגשת עבודות - הרי שלא ניתן לרכוש במקום תואר ללא נוכחות פיזית בשיעורים.

זכה למלוא פיצויי הפרישה

שבועיים לאחר התפוצצות הפרשה, פרש סעד מתפקידו בהסתדרות ועל פי הערכות הוא למעשה אולץ לפרוש. גורמים בהסתדרות ביקרו אז את העובדה כי הוא זכה למלוא פיצויי הפרישה להם היה זכאי, אף שהחשדות נגדו היו פליליים לכאורה, וכללו הגשת מסמכים כוזבים והוצאת כספים במרמה. עצם הבדיקה כנגד סעד הייתה חלק ממה שעופר עיני כינה בפני אנשיו "ניקוי אורוות" - עדות למשבר העמוק ביחסים בין עיני לבין קודמו בתפקיד ומי שקידם אותו למעשה, עמיר פרץ. אתמול התברר כי השניים ערכו "סולחה" אחרי נתק של שנים.

מספר חודשים לאחר פרסום הפרשה, פרסם "גלובס" דוח של מבקר הפנים בהסתדרות ממנו עלה כי סעד נהג לתדלק את רכבו בתחנת דלק משפחתית בבית ג'אן בה הוא מחזיק 25%, וביקש לשם כך החזרי נסיעות. על פי ממצאי המבקר, סעד פברק לכאורה במספר מקרים חשבוניות אותן הגיש לארגון, וכך גרף את הכסף לכיסו. בין היתר, נטען, כי סעד הגיש להסתדרות חשבוניות ידניות שהיו גבוהות במאות שקלים מהחשבוניות הממוחשבות שתועדו בתחנה. באופן אירוני, מי שחשפו את המסמכים נגדו היו דווקא בני דודיו השותפים בתחנת הדלק. סעד עצמו טען כי השתמש בתחנה המשפחתית משום שהייתה היחידה בבית ג'אן, וכי אין לו הסבר מדוע קיים פער בין החשבוניות השונות.

"הכול כדין"

סאלח סעד מסר: "עניין התואר נבדק איפה שצריך היה להיבדק, והכול כשיר וכדין ללא תקלה. גם לפרישה שלי מההסתדרות לא היה קשר לעניין".

ואולם, בדף הפייסבוק הרשמי של סעד, שמהווה חלק מקמפיין הפריימריז, סעד מציג את עצמו כבעל "תואר ראשון במינהל עסקים ובמינהל ציבורי". לתואר במשפטים מאוניברסיטת לומונוסוב במוסקבה אין זכר. מה ההסבר של סעד? "לא סיימתי אז את כל מה שהיה צריך לסיים, היו חסרים כמה דברים". תוספת השכר בגין התואר, נזכיר, הייתה דווקא מלאה ולא חלקית.

במטה הבחירות של יחימוביץ', שם ידעו לספק צידוקים רבים לפרישתו של אורי שגיא מההתמודדות אף שלא הוגשה תלונה למשטרה, מסרו: "הליך הבחירות הפנימיות במפלגה נעשה באופן דמוקרטי ושקוף ועל המועמדים המעוניינים לרוץ לרשימת הכנסת לעמוד בקריטריונים ברורים וגלויים".

איתות ליחימוביץ'? פרץ ועיני בפיוס אסטרטגי

אחרי 6 שנים של נתק, התפייסו השבוע יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, וקודמו בתפקיד ח"כ עמיר פרץ. על פי הערכות, מדובר ב"התפייסות קרה" ביוזמתו של פרץ לצרכי הפריימריז במפלגת העבודה, כחלק מהניסיון לקדם מועמדים שהשניים חפצים ביקרם ובעיקר לאותת ליו"ר המפלגה, שלי יחימוביץ', על יחסי הכוחות.

כפי הנראה, עיני ופרץ נפגשו פעמיים בסוויטה במלון, אליה הגיעו בשמות בדויים כדי לשמור על חשאיות. בסביבתם של השניים טוענים כי מדובר בעניין אישי כחלק מניסיון להתגבר על משקעי העבר וללא קשר לתזמון הפוליטי, אולם ספק אם הדבר היה נעשה לולא הפריימריז. ייתכן כי השניים חוששים כי יחימוביץ' מבקשת לקדם רשימה שכוללת שמות חדשים על חשבונם של אנשי מפלגה ותיקים, או כאלה שמזוהים עם ועדי העובדים. לא מן הנמנע, כי עיני הסכים לתמוך בפרץ ובאנשיו בתמורה לשקט תעשייתי מצד פרץ ואיתן כבל, לאור האופוזיציה מבית שהשניים מפגינים בהסתדרות.

הנתק בין השניים החל מאז שעיני נכנס לנעליו של פרץ בראשות ההסתדרות. עיני ערך בדיקות מקיפות לגילוי ליקויים ואי-סדרים בארגון, כאשר במקרה או שלא במקרה הם נקשרו עם מקורביו של פרץ. עיני הקפיד שלא לתקוף את פרץ פומבית, אולם בסביבתו ידעו לספר על יחס מזלזל כלפיו והישגיו בארגון. פרץ, לעומת זאת, תקף את עיני חזיתית ובנובמבר אשתקד, בזמן שוועידת מפלגת העבודה התכנסה כדי לתמוך בהחלטה של יחימוביץ' שלא להריץ מועמד לראשות ההסתדרות מול עיני, אמר "אני לא אוהב בוגדים... מי שרוצה לעבוד אצל הטייקונים לעולם לא יצא נגדם".