יחודש הדיון בערעור של דוד דודאי ז"ל על שומה של 80 מיליון שקל

בית המשפט המחוזי ביטל את פסק הדין שמחק ערעור שומה שהגיש גרושה המנוח של כוכבת "מעושרות" אתי דודאי

הערעור יתנהל, אבל המערער מת. בית המשפט המחוזי בירושלים ביטל בסוף השבוע את פסק הדין שאישר שומה בסך 80 מיליון שקל שהוציאה רשות המסים לדוד דודאי ז"ל, גרושה המנוח של כוכבת תוכנית הטלוויזיה "מעושרות", אתי דודאי. הרשם, ראובן שמיע, ביטל את פסק הדין שמחק ערעור שומה שהגיש דודאי המנוח, והמשמעות היא חידוש הדיון בערעור שהגיש דודאי נגד השומה.

השומה הזו, וכן שומה בסך 25 מיליון שקל שהוציאה רשות המסים לדודאי, ושגם הדיון בנוגע אליה טרם הסתיים, שימשו בסיס להליך פשיטת-רגל שהתקיים נגד דודאי בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הליך שבמהלכו התמוטט דודאי בבית המשפט ומת.

טרם מותו הטרגי של דוד דודאי בפברואר 2012, ניהלה רשות המסים הליכים משפטיים מרובים נגדו, ובהם תיק פשיטת-רגל בטענה לחובות-עתק של יותר מ-80 מיליון שקל, שצבר לחובת המדינה בגין מסים שלא שולמו במשך שנים.

מאז המוות הטרגי הוציא בית המשפט צווים האוסרים על גרושתו, אתי דודאי, למכור, להעביר או לעשות כל שינוי בעלות בנכסים שהעביר לה דודאי בחייו. זאת, מכיוון שהעברת הנכסים נעשתה, לכאורה, כדי להבריחם מהרשויות ולהתחמק מתשלום חובות המס העצומים.

בהמשך מונה לעיזבונו של דודאי נאמן קבוע, עו"ד ארז חבר, שהופקד על בחינת נכסי העיזבון וקבלת תביעות החוב נגדו.

במקביל התנהל במחוזי ערעור שהגיש דודאי על שומה בסך 25 מיליון שקל, "לפי מיטב השפיטה" שהוצאה לו בגין הכנסותיו בסוף שנות ה-90. פקיד שומה ירושלים קבע בשומה כי לדודאי היה גידול הון בלתי מוסבר באותה תקופה, שיוחס לשנת המס 1997, בסכום של כפל הכנסה של המאיון העליון לכל שנה.

טענתו המרכזית של דודאי, באמצעות עו"ד יחזקאל ביניש, הייתה כי בשנת 1997 לא הייתה לו כל הכנסה חייבת בארץ, כיוון שכל הכנסתו הופקה בחו"ל.

מנגד, פקיד השומה טען כי דודאי הוא "סרבן מס סדרתי", וכי השומה הוצאה בהתאם לנתונים על רמת חייו באותה עת. בין היתר, נטען כי דודאי התגורר עם אשתו וילדיו בווילה בשטח של 6 דונמים בסביון, טס ב-1997 9 פעמים לחו"ל, בעוד אתי דודאי טסה 4 פעמים, וגם ילדיו טסו לחו"ל מספר פעמים.

לפני כחצי שנה ביטלה השופטת מרים מזרחי את השומה שנערכה לגבי שנת המס 1997 והורתה על החזרת השומה לבדיקה נוספת. כמעט במקביל, בפברואר 2012, דחה בית המשפט המחוזי בירושלים בקשה שהגיש דודאי לביטול פסק דין שניתן נגדו במעמד צד אחד, ושקבע כי שומה נוספת שהוציאה לו רשות המסים, בסך 80 מיליון שקל, היא סופית.

בסוף השבוע, ולאחר שעו"ד שאול קוטלר החל לייצג את עזבונו של דודאי המנוח, ביטל, כאמור, בית המשפט את פסק הדין בנוגע לשומה בסך 80 מיליון שקל.

לאור החלטת השופטת מזרחי והחלטת הרשם מסוף השבוע, ידונו כעת בתי המשפט מחדש בשתי השומות שנערכו לדודאי ז"ל.

הרשות מעריכה: הערעור יידחה

רשות המסים מסרה בתגובה כי "בית המשפט מחק את ערעורו של מר דודאי המנוח לאחר שהאחרון התרשל בטיפול בו, וזאת אף ללא בקשת עמדת רשות המסים. לאחר שפסק הדין הפך חלוט, פעלה רשות המסים לגביית חוב המס, בהתאם לכל דין, וזאת במסגרת הליכי פשיטת הרגל שהיו תלויים ועומדים כנגד המנוח.

"נוכח בקשה נוספת שהוגשה על-ידי מנהל העיזבון, נוכח הנסיבות המיוחדות שנוצרו עקב פטירתו של המנוח, ונוכח הערות בית המשפט, הסכימה רשות המסים לפנים משורת הדין להשיב את הערעור לדיון לגופו של עניין, תוך שהוצהר כי מעמדה כנושה לא ייפגע".

ברשות המסים מדגישים כי "השומות שהוצאו למערער שרירות וקיימות, ורשות המסים סבורה כי הערעור על שומות אלה יידחה גם לגופו של עניין".

עוד ציינה הרשות כי "הליכי פשיטת-הרגל בעינם עומדים, תביעת החוב מטעם אגף מס הכנסה בעינה עומדת, ורשות המסים מתנגדת לביטול הליכי פשיטת-הרגל ותעמוד על זכותה זו בפני הערכאות המשפטיות".

התגוננות מפני תביעת שלי נרקיס

בתוך כך, שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, אביגיל כהן, קיבלה אתמול (א') את בקשתה של אתי דודאי להתגונן מפני התביעות בסך כולל של 6 מיליון שקל שהגיש נגדה איש העסקים שלי נרקיס.

נרקיס, שזכה בעבר לכינוי "מלך השוק האפור", הגיש תביעה בסך 6 מיליון שקל נגד אתי דודאי ונגד עיזבונו של דוד דודאי המנוח, בטענה כי השניים נטלו ממנו הלוואות בהיקף של כ-500 אלף דולר ב-2009, שלא נפרעו ותפחו לחוב בהיקף של כ-20 מיליון שקל.

דודאי, מצידה, מכחישה את טענותיו של נרקיס כי היא שותפה לחוב המדובר. לטענתה, מדובר בחובות של גרושה המנוח, שאין לה חלק בהם. לדבריה, היא אף לא מכירה את נרקיס.