ה"מרוויחות" מ"עמוד ענן": תנובה, מ.לסר ומאפיית מרחבית

בתי-הקפה באזור הדרום רשמו בשבוע החולף ירידה של 70%-80% בפדיונות ■ סניפים של רשתות קמעונאיות שונות נסגרו, ואחרים שפעלו עמדו שוממים

בתי-קפה: ירידה של 70%-80% בפדיונות מאז המבצע

בתי-הקפה באזור הדרום רשמו בשבוע החולף ירידה של 70%-80% בפדיונות, על רקע מבצע "עמוד ענן". רשת ארומה ישראל, למשל, מפעילה 13 סניפים בקו העימות בדרום. הסניפים הופעלו לסירוגין אך נסגרו בסוף השבוע האחרון. יוצא מהכלל הוא סניף הרשת בסטאר סנטר אשדוד, שנשאר פתוח 24 שעות ביממה אך רשם ירידה של 80% בפדיונות.

"כמעט לא היו מכירות בסניף הסטאר סנטר", אומר ל"גלובס" דני מישל, סמנכ"ל הכספים של הרשת. לדבריו, "המכירות בסניפי הדרום ירדו ב-60%-80%. הסניף באוניברסיטת באר-שבע היה סגור רוב הימים ופשוט לא מכר".

גם ברשת קפה קפה מדווחים על ירידה דומה בפדיונות. לדברי רונן נמני, מבעלי הרשת, "פתחנו את הסניפים רק כדי לתת שירות אבל היה די מת. לא היה שווה לפתוח. בימים הראשונים עוד איכשהו אנשים יצאו, אבל ככל שההתקפות התגברו, המכירות נרגעו וחלק מהסניפים נסגרו. בממוצע הפדיונות ירדו ב-70%-80%".

לדברי נמני, הירידה בפדיונות מאפיינת את רוב הארץ. "חוץ מהצפון, רוב הסניפים חוו פגיעה של עשרות אחוזים", אומר נמני.

בתחילת השבוע נסגרו לחלוטין 5 סניפים של רשת קפה ג'ו, אחרי שכבר קודם לכן הם ספגו ירידה במכירות. יוצא דופן הוא סניף הרשת ביד מרדכי שהמשיך לפעול, וברשת מדווחים על מכירות מצוינות בסניף הודות לריכוזי החיילים ואנשי התקשורת במקום.

נמני סבור כי הסניפים ירשמו עלייה חדה בפדיונות מרגע שייחתם הסכם הפסקת אש. לדבריו, "אנחנו מעריכים שתהיה נהירה והתנפלות על הסניפים. אני לא יודע אם יהיה פיצוי על אובדן המכירות, אבל ללא ספק בימים הקרובים העבודה תגדל בעשרות אחוזים".

מישל חולק עליו. "אין פיצוי ברמת הצרכנים. זה לא ששבועיים לא ישבו בבתי-קפה ואחר-כך באים פעמיים ביום. גם הניסיון מהסבבים הקודמים מלמד כי העזרה מהמדינה לא מפצה באופן מלא. אנחנו נותנים מענקים מהרשת לזכיינים שנפגעו באופן מובהק וכבד", אומר מישל.

אופנה, הנעלה וחשמל: עצירה במכירות ברשתות, לא רק בדרום הארץ

סניפים של רשתות קמעונאיות שונות נסגרו, ואחרים שפעלו עמדו בימים האחרונים שוממים. האזעקות התכופות הותירו את הקונים בבית, וגם בקניונים ניכרה תנועה נמוכה במיוחד. בזמן שהכנסותיהם של בעלי הקניונים והמרכזים המסחריים לא נפגעו, הרשתות הקמעונאיות סופגות את עיקר הפגיעה.

לדברי גידי גולדפינגר, מנכ"ל בריל פשן האחראי לניהול רשת לי קופר, "החנויות סגורות ולא מוכרים. מחכים שייגמר. אם החנויות פתוחות, הן נפתחות לפרקי זמן מאוד קצרים ויש מעט מאוד קונים. הירידה במכירות סניפי הדרום היא הרבה מעבר ל-50%".

מצב המכירות ברשת לי קופר משקף היטב את רמת המכירות בכלל רשתות האופנה וההנעלה בדרום. יתרה מכך, רשתות רבות מעידות על עצירה במכירות בכלל הארץ מתחילת השבוע.

"בימים הראשונים למבצע לא הרגשנו ירידה ביתר חלקי הארץ אבל מתחילת השבוע יש פשוט עצירה. כנראה שלאנשים יש פחות חשק לצאת לקניות. זה ריטואל קבוע וכשזה ייגמר, העבודה תחזור ואנשים יפצו את עצמם על הזמן שהם לא מבלים עכשיו", אומר גולדפינגר.

לדברי בעלים של רשת אחרת, "בכל הארץ אין מכירות. אנשים לא קונים. נובמבר התחיל חזק בגלל הגשם אבל הכל קפא".

גם רשתות החשמל ספגו פגיעה קשה כשחלקן נותרו סגורות, ואלה שנפתחו נסגרו בשעה מוקדמת יחסית. מנכ"ל קבוצת אלקטרה מוצרי צריכה, מפעילת הרשתות שקם אלקטריק, סנסור, מחסני חשמל ואייס, אומר ל"גלובס" כי "החנויות ברוב הזמן סגורות, ואלה שנפתחו נסגרו בדרך-כלל יותר מוקדם, בשש או שבע בערב".

יחד עם זאת, ודמני סירב למסור פרטים אודות שיעור הירידה במכירות לדבריו, בשל היותה חברה ציבורית.

למרות הירידה במכירות אומר ודמני: "אני מציע למנהלי רשתות לא להתבכיין על המצב. זה הזמן להרים את הראש. התרומה המועטה שאנחנו יכולים לתת היא לנהל את הרשת גם במצב קשה ולא ליצור לחץ על מקבלי ההחלטות במדינה".

רשתות שיווק: סניפי הרשתות שוממים; קונים רק מה שהכרחי

"הירידה במכירות התחילה עוד לפני "עמוד ענן" וסל הקניות ירד משמעותית בחודש נובמבר" - כך אומר ל"גלובס" בכיר בענף רשתות השיווק. לדבריו, רשתות הסופרמרקט בדרום היו שלשום (ב') שוממות, ובשבוע האחרון תנועת הקונים הייתה דינמית, כשבסוף השבוע ניכרת קניית הצטיידות ואילו באמצע השבוע קניות הכרחיות בלבד.

רשת אחרת מדווחת על ירידה של 20% בפדיונות הסניפים בדרום.

לדברי ספקים, ניכרת עלייה במכירות החנויות השכונתיות, לצד ירידה במכירות הסניפים הגדולים, וזאת בשל העדפת תושבים לעשות קנייה מהירה וקרובה לבית. "אי-אפשר לתפקד תחת תכיפות האזעקות. שמענו קונים בסניפים שכששמעו אזעקה אמרו 'יאללה בוא נקנה רק מה שצריך ונצא'".

לרשתות יינות ביתן ומחסני השוק יש בדרום לבד מסניפים גדולים גם סניפים שכונתיים, המפצים במידה זו או אחרת על אובדן המכירות בסניפים הגדולים.

לדברי קמעונאים וספקים, ניכרת יציבות יחסית בצריכת מוצרי החלב ואף עלייה ברכישות של שימורים ומים מינרליים. מאידך, ניכרת ירידה במכירות של מוצרים אחרים לרבות מוצרים קפואים ומוצרי בשר.

לדברי ספק גדול, ההיבט הלוגיסטי משמעותי למכירות וספקים שמתפקדים היטב ברמה הלוגיסטית, נפגעים פחות.

תעשייה: הנזק שנגרם למפעלים בדרום: 150 מיליון שקל

בזמן שמפעלים בטווח של 0-7 ק"מ מרצועת עזה נאלצו לסגור את שעריהם, מפעלים אחרים שהיו גם הם בטווח האש ניסו לפעול כרגיל.

בהתאחדות התעשיינים אומדים את הנזק המצטבר למפעלים בדרום מתחילת המבצע עד היום ב-150 מיליון שקל. הנזק כולל אובדן ימי עבודה, ירידה בכושר הייצור ופגיעה ביצוא, כיוון שיש סטוקים של סחורה שתקועים, ויש קושי לשנע אותם לנמלים.

על-פי נתוני ההתאחדות, בקו שבין 0-7 ק"מ מהרצועה פועלים 70 מפעלים, ואילו בקו שבין 7-40 ק"מ פועלים כ-500 מפעלים, שכל אחד מהם מעסיק מעל ל-70 עובדים.

חברת אנג'ל מפעילה בנתיבות מאפייה שמספקת לחם לכל אזור הדרום. לדברי ירון אנג'ל, מנכ"ל ומבעלי השליטה בחברה, "המאפייה עבדה ללא הפסקה למרות ההתראות. אין נקודה אחת בדרום או מכולת שלא קיבלה לחם מרביעי שעבר עד היום".

לעומת זאת, קבוצת שטראוס נאלצה לסגור את מרבית מפעליה בדרום, בהוראת פיקוד העורף, וזאת החל מיום חמישי האחרון.

החברה סגרה את מפעל יד מרדכי המשמש לייצור שמן זית ודבש, מחלבת אביב של שטראוס בנתיבות המשמשת לייצור מוצרי חלב בכשרות מהדרין, מפעל הסלטים החתוכים בקיבוץ שדה ניצן (חבל אשכול) ומפעל החטיפים המלוחים בשדרות שנפתח היום חלקית מחדש.

יחד עם זאת, מרכז ההפצה של הקבוצה בבאר-שבע המשיך לפעול. בשטראוס מתקשים לאמוד כרגע את הנזקים ומוסרים כי עיקר הנזק נובע מחומרי גלם טריים שנזרקים לפח.

מפעליה ומרכזיה של קבוצת תנובה מצויים בטווח שבין 7-40 ק"מ מהרצועה והמשיכו לפעול כרגיל, לרבות מפעל מעדנות בגן יבנה, מחלבת טנא נוגה בקריית מלאכי, מרכז הזמנות באשקלון, מרלו"ג למוצרי חלב בבאר-טוביה ומרלו"ג מוצרים קפואים בנתיבות.

המרוויחים: תנובה, מרחבית ומ.לסר מגבירים אספקה לצה"ל

בזמן שהעסקים בדרום חווים ירידה תלולה במכירות וגם ברחבי הארץ מורגשת האטה, יש מספר עסקים שחווים עלייה חדה במכירות, לפחות בזירה אחת.

בשבוע האחרון הגביר צה"ל את הזמנות המזון שלו בשיעור של כ-50%. לדברי ספקים, הגידול החד אינו נובע רק מהחיילים שגויסו לדרום אלא גם מהעובדה שחיילים רבים נשארו בבסיסי צה"ל, לרבות חיילים בבסיסים פתוחים שבשגרה יצאו הביתה בכל יום.

קבוצת תנובה היא הספקית המרכזית של צה"ל במוצרי החלב, להוציא הקוטג', ואילו חברת טרה היא ספקית עיקרית בקוטג', אך היא מספקת גם גבינה צהובה ושוקו. הגברת האספקה מתנובה באה לידי ביטוי בתוספת של 2-3 משאיות ביום, מלאות במוצרי חלב שיועדו לריכוזים של צה"ל בדרום.

חברת מ.לסר ביצים הגדילה בימים האחרונים את האספקה לצה"ל ב-50%. מ.לסר היא הספקית היחידה של ביצים לצה"ל, לאחר שזכתה במכרז כספק יחיד. לדברי שמואל לסר, בעלי החברה, "הצריכה מאוד גדולה. אנחנו שולחים כמויות אדירות ואני גאה בכך".

לדברי לסר, בממוצע, ברחבי הארץ מורגשת האטה בצריכה, כשבבאר-שבע יש ירידה במכירות, והאטה ניכרת גם בערים חולון וראשון-לציון. לכן, אומר לסר, המכירות המוגברות לצה"ל פיצו על הירידה במכירות בכלל הארץ.

נהנית נוספת מהעלייה בצריכה בצה"ל היא מאפיית מרחבית, שכמו לסר גם היא הספקית הבלעדית של לחם לצה"ל. לדברי יוחנן אהרונסון, בעל מאפיית מרחבית, בימים האחרונים היה פיק גבוה של מכירות לצה"ל.

"גידול בביקוש לכמה ימים, של 300 טון ואפילו של 500 טון, הוא לא דרסטי כשהמאפייה מייצרת בחודש רגיל פי 15", אומר אהרונסון.