סרט מלחמה

לפעמים נדמה שבחברות החדשות לא יודעים מתי להגיד לילה טוב וללכת

ימי מלחמה הם ימים של עדנה לאנשי החדשות: שעות ארוכות של דיונים באולפן הופכות את השדרנים והפרשנים ממי שמבליחים לתודעתנו פעם ביום עד פעם בשבוע, לאורחים קבועים בסלון.

הבעיה היא שקצת כמו שקורה לעיתים עם אורחים, לפעמים נדמה שהחברים מחברת החדשות לא ממש יודעים מתי להגיד לילה טוב וללכת.

הנה 4 נקודות למחשבה:

משעל חם

קורה לעתים שגם הטובים שבפרשנים לא מבינים שום דבר. כבר בשעות הראשונות לתקיפת צה"ל בעזה, הסבירו טובי המומחים עד כמה חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של החמאס, הוא פאסה. מאז שפטרונו הסורי הולך ונחלש, הסבירו הפרשנים, גלה משעל מסוריה ואיבד את השפעתו.

עד כאן זה נשמע הגיוני להדיוט שכמוני. אלא שכחלוף יומיים מופיע משעל קבל עם ועולם, עולב בישראל ומשמיע את זעקתו של העם הפלסטיני, בעוד הפרשנים, שאך אתמול הסבירו לכולנו עד כמה הוא לא רלוונטי, מתרגמים את דבריו ומוכיחים את המשפט הראשון בפסקה הזאת.

אוויר חם

פגיעה בבניין מגורים בראשון-לציון היא ידיעה חדשותית חשובה. כמי שמערכת העיתון שלו ממוקמת בעיר, אני האחרון שיכול להקל בה ראש. ובכל זאת, כחלוף 12 שעות מפגיעת הטיל בבניין, נדמה כי הצופה מכיר את קרביו טוב יותר מהאדריכל שתכנן אותו. בהיעדר חדשות "חמות" הפכה הדירה ההרוסה לאתר עלייה לרגל.

הגדיל לעשות אור הלר, כתב חדשות 10, שבדיווח שלו מהשטח נשמעו המילים "זירת הרס" 4 פעמים בתוך 3 דקות. כאילו עצם הפגיעה בבניין אינה דרמטית מספיק.

משהו מתבשל

שבויים בקונספציה לפיה מה שקורה באולפני החדשות הוא כה מרתק, החליטו אמש (ג') שני הערוצים המסחריים להמשיך בשידורי חדשות אל תוך הלילה. זאת, במקום לנסות ולשוב, כמתוכנן, לשגרה מסוימת. לקראת תשע וחצי בערב הודיע דני קושמרו כי התוכנית "מאסטר שף" נדחית לשבוע הבא. הסיבה: "ציפייה לביקור שרת החוץ האמריקנית הילארי קלינטון".

זו דוגמה מצוינת לתקשורת שסבורה כי מה שהיא משדרת כרגע הוא כה חשוב ומעניין, עד שצריך לבטל אפילו את המשדר "הרגיל" היחיד שתוכנן לאותו הערב. מה היה קורה לו התוכנית הייתה משודרת ונקטעת במקרה של אירוע חדשותי אמיתי?

במקום הבישולים של "מאסטר שף", קיבלו הצופים השבעים עוד מנה מחוממת מהמיקרוגל של אולפן החדשות.

עשה את שלו?

ברהנו טגניה, כתב חדשות 2, הוא עיתונאי חרוץ עד כדי כך, שלפעמים נדמה שיש יותר מאחד ממנו: דקירה או תאונה, הוא יהיה שם עוד לפני צוותי מד"א. אין כמעט מהדורת חדשות שתסתיים בלי דיווח שלו מהשטח.

אלא שדווקא בסיקור התקשורתי הנרחב של "עמוד ענן", טגניה כמעט שלא נשמע. יכול להיות שמישהו בחדשות 2 חושב שמי שטוב מספיק כדי לדווח על אירועים פליליים ותאונות דרכים, אינו טוב מספיק כדי לעסוק בנושאי ביטחון?