לפידות מבקש עשרות מ' ש' לרכישת מניות הפניקס

לפידות, אחד השכירים המתוגמלים במשק, מעוניין לקבל את אישור הדירקטוריון לשינוי בתנאי העסקתו, טרם כניסתו לתוקף של חוק הגבלת שכר הבכירים בחודש הבא ■ עלות שכרו של לפידות בשנים האחרונות - עשרות מיליוני שקלים

אייל לפידות, מנכ"ל קבוצת הביטוח הפניקס ואחד מבעלי השכר הגבוה במשק, פנה באחרונה לבעלת השליטה, קבוצת דלק, כדי שתאשר לו תוכנית תגמול חדשה. ל"גלובס" נודע כי לפידות מבקש כי הפניקס תעמיד לו הלוואת נון-ריקורס בסכום של 30-40 מיליון שקל לרכישת 1.5%-2% ממניות חברת הביטוח. מדובר בהלוואה שהביטחון היחיד להחזרתה יהיו מניות הפניקס שירכוש לפידות.

ברקע פנייתו הנוכחית של לפידות עומדת ככל הידוע כניסתו לתוקף של תיקון 20 לחוק החברות, שנועד להגביל את שכר הבכירים בחברות הציבוריות (ראו מסגרת). התיקון לחוק אושר במליאת הכנסת בתחילת החודש הנוכחי, וייכנס לתוקפו כעבור 30 יום ממועד האישור - בתחילת חודש דצמבר.

לאחר כניסתו של התיקון לחוק לתוקף, ידרשו הסכמי ההעסקה של מנהלים בכירים בחברה הציבורית את אישור דירקטוריון החברה ושל ועדת תגמול שתוקם על-ידיו, וכן את אישור האסיפה הכללית ברוב מיוחד של בעלי מניות המיעוט. על פי ההערכות מעוניין לפידות לקבל אישור לתנאי העסקתו טרם כניסת התיקון לחוק לתוקף. בקבוצת דלק בוחנים את בקשת לפידות, וככל הידוע היא עדיין לא נענתה בחיוב.

בשנת 2009, זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד, העניקה הפניקס ללפידות חבילת אופציות הניתנות למימוש ל-2.5% ממניות החברה, אשר מחיר המימוש שלהן כיום נמוך אך במעט ממחיר השוק, וכדאיות המימוש שלהן גבולית.

נשקל מינוי מחליף ללפידות

ביולי השנה נחשף ב"גלובס" כי בעלי השליטה בהפניקס, יצחק תשובה ויעקב שחר, שקלו את האפשרות למנות מחליף ללפידות, על רקע הצטננות ביחסים בינם לבין המנכ"ל השכיר. בפרסומים נגדיים בתקשורת הוכחשה כוונה שכזאת.

לפידות נחשב לאיש החזק בהפניקס, ולמי שצפוי להוביל את מהלך מכירת מניות השליטה בה על-ידי קבוצת דלק. בעבר פורסם כי בכוונת לפידות אף לעמוד בראש קבוצת המשקיעים שתרכוש את השליטה בחברת הביטוח.

קבוצת דלק שמה זה כבר את הפניקס על המדף, בעקבות פרסום המלצות הוועדה להגברת התחרותיות במשק (ועדת הריכוזיות) הכוללות, בין היתר, הפרדת החזקות פיננסיות מהחזקות ריאליות במהלך שש השנים הבאות.

במסגרת זו התקיימו במהלך השנה האחרונה פגישות עם גורמים המתעניינים ברכישת השליטה הפניקס, ביניהן קרן ההשקעות הבינלאומית KKR. אולם כפי שדלק עצמה דיווחה, "טרם הוגשה הצעה או נתגבשה הסכמה כלשהי בנושא האמור, ולא ברור כלל אם תגובש הצעה כזאת".

אייל לפידות משמש כמנכ"ל הפניקס מאז יוני 2009. לפני כן שימש כמנכ"ל חברת דלק ישראל, המשתייכת אף היא לקבוצת דלק. מבדיקת "גלובס" עולה, כי בשנים 2007-2011 עמדה עלות העסקתו בשתי החברות על 84 מיליון שקל, רובה (כ-60 מיליון שקל) באמצעות תגמול מבוסס מניות.

על פי תנאי העסקתו הנוכחיים של לפידות בהפניקס, שנחתמו לתקופה של חמש שנים, הוא זכאי לשכר ברוטו של 120 אלף שקל בחודש (צמוד למדד נובמבר 2008), ולמענק שנתי שיהיה גבוה מבין השניים: סכום השווה לאחוז אחד מהרווח הנקי של החברה בניכוי מס, או 1.2 מיליון שקל.

עלות שכרו
 עלות שכרו

עיקרי תיקון
 עיקרי תיקון