מריל לינץ': ב-2013 תשקיעו במניות ולא באג"ח

אסטרטג ההשקעות הראשי של מריל לינץ', ביל או'ניל: "העידן השורי בשוק האג"ח הסתיים" ■ "ישראל נמצאת במצב טוב מאוד לעומת הכלכלה העולמית - בארה"ב ובאירופה היו שמחים לשיעורי צמיחה כאלה"

"אנחנו מצפים לחזרה לצמיחה עולמית ולחדשות טובות יותר בשנת 2013", כך אמר היום ביל אוניל, אסטרטג ההשקעות הראשי של קבוצת הבנקאות הפרטית במריל לינץ' במסיבת עיתונאים שנערכה בתל אביב.

אוניל מסר את התחזיות שלו לשנה הבאה, והנימה העולה מדבריו אופטימית. להערכתו, שנת 2013 תעמוד בסימן של שיפור בשווקים ובכלכלה הגלובלית. "בארה"ב יש סיכוי אמיתי להתאוששות", אומר אוניל.

"באירופה, הבנק המרכזי (ECB) יצטרך לעשות יותר בענייני מאקרו כלכלה, ההתאוששות שם תהיה איטית וקשה, והשיפור בגוש האירו יגיע לקראת סוף השנה. 2013 תהיה שנה טובה יותר לסין, עם תחילת ההשפעה של שינויי מדיניות".

בכל הקשור לישראל, אוניל מציין שהכלכלה נמצאת במצב טוב מאוד לעומת הכלכלה העולמית. הצפי הוא לצמיחה של 2.9% בשנה הנוכחית, ולצמיחה בשיעור זהה גם בשנת 2013.

מדובר אמנם בתחזית נמוכה יותר מהתחזיות של בנק ישראל לצמיחה של 3.3% בשנת 2012, ושל 3% בשנת 2013, אך אוניל מדגיש כי "בארה"ב, ועוד יותר מכך באירופה, היו שמחים להשיג שיעורי צמיחה כאלה".

אוניל מעריך שלאירועים הגיאופוליטיים, ובהם למשל מבצע עמוד ענן, לא תהיה השפעה ארוכת-טווח על הצמיחה והכלכלה הישראלית, אם כי הוא מסייג כי הוא אינו מומחה לגיאופוליטיקה.

אוניל לא צופה הורדות נוספות של הריבית במשק בקרוב, במיוחד על רקע מערכת הבחירות והמצב הפוליטי הרגיש. להערכתו, שיעור האינפלציה בישראל יישאר יציב יחסית, ורמת מחירי הדירות בארץ לא צפויה להשתנות בזמן הקרוב.

לדברי אוניל, אם בשנת 2012 התמקדות המשקיעים הייתה על מדיניות, ב-2013 ההתמקדות היא בצמיחה, או כפי שהוא מגדיר זאת: "השוק רוצה לראות עדות ברורה לצמיחה". ההצלחה הגדולה ביותר של המדיניות, לדבריו, היא הצלחת המדינות המפותחות (למעט יפן) להימנע מדפלציה.

עדיפות לשווקים המתעוררים

ומהן ההמלצות הקונקרטיות להשקעה בשנה הבאה? "ההשקעה במניות עדיפה על השקעה באיגרות חוב", קובע אוניל. "כבר היום ישנו פער בתמחור בין מניות לאג"ח, שהוא הגבוה ביותר ב-25 השנה האחרונות, והוא מחזק את המלצתנו לטובת השקעה במניות".

נכון להיום, אוניל סבור שמניות זולות יותר ביחס לכל אפיק השקעה אחר, וכי הן נסחרות ברמות האטרקטיביות ביותר שלהן בשני העשורים האחרונים, בהשוואה לאג"ח בדירוג גבוה.

המלצת ההשקעה במניות נכונה לדבריו גם לישראל, ואפילו לאירופה, למרות הסביבה המאקרו כלכלית העגומה ביבשת.

באירופה, אוניל רואה פוטנציאל גידול רב יותר מאשר בארה"ב. באזורים אחרים, הוא מסמן עדיפות לשווקים מתעוררים, בנטייה מיוחדת לעבר סין והודו, הודות לצמיחה המשמעותית שלהן במהלך 2012.

אוניל ממליץ להתמקד בהשקעה במניותיהן של חברות בעלות מדיניות דיבידנד, אך מציין את העדפתו לצמיחה בדיבידנד על פני תשואת דיבידנד. כלומר, עדיפות לחברות בעלות מדיניות שהוכיחה את עצמה בצמיחת הדיבידנד, על פני חברות שמציעות את התשואה השוטפת הגבוהה ביותר, מכיוון שאלו פועלות בסקטורים שצפויים, להערכתו, לביצועי-חסר. השקעה באג"ח, כאמור, אינה מומלצת, אם כי אוניל מזהה פוטנציאל בהשקעה באג"ח High-Yield.

"הדולר צריך להיות חזק יותר"

כשהוא מסתכל על שערי המטבעות, אוניל סבור כי "הדולר האמריקני צריך להיות חזק יותר משהוא היום. עם המשך ההתאוששות בארה"ב, יש מקום לעלייה בדולר ביחס לאירו ולין היפני". כאן ישנה השפעה גם על השקל, שנשאר יציב ביחס לדולר, ולהערכת אוניל כתוצאה מכך השקל יתחזק גם הוא ביחס לאירו ולין.

למרות ההתמקדות בצמיחה ב-2013, אוניל מציין שיש לקחת בחשבון גורמים חיצוניים בלתי תלויים. "מדיניות הבנקים המרכזיים בשנה האחרונה, שהתמקדה בשמירה על רמות נזילות גבוהות וסביבת ריביות תומכת, תמכה בעליות בשווקים ב-2012", הוא אומר. "אם מדיניות זו אכן תימשך, תהיה לה השפעה חיובית על שוקי המניות בשנה הבאה".

להערכתו, הבנק המרכזי בארה"ב (הפד) ימשיך בתוכניות ההרחבה הכמותית גם ב-2013 וב-2014. הבנק המרכזי באירופה יתחיל להערכתו בסופו של דבר ברכישת אג"ח ממשלתיות קצרות מועד. צעדים אלה לא יובילו לסיכון אינפלציוני ב-2013.

החשש הנוכחי של המשקיעים בארה"ב הוא "הצוק הפיסקאלי" - החלה אוטומטית של קיצוצים בתקציב האמריקני לצד ביטול הטבות מס החל מ-1 בינואר 2013, שעלולה להוביל לצמיחה שלילית בארה"ב. אוניל מעריך שיהיה "בלגן" סביב הנושא, אך מציג תרחיש לפיו יוסכם בסופו של דבר על קיצוצים בהיקף של 250-320 מיליארד דולר, 1.6%-2% מהתמ"ג האמריקני.

האירוע המרכזי הצפוי באירופה בשנה הבאה הוא לטענתו הבחירות בגרמניה. כרגע מסתמן כי הקואליציה השולטת תמשיך להיות הקבוצה הפוליטית החזקה גם אחרי הבחירות, ולדעת אוניל, היציבות הפוליטית תהיה חיובית עבור גוש האירו. עם זאת, הוא מצביע על סיכון לתנודתיות יתר באזור במהלך המחצית הראשונה של השנה, על רקע הבחירות הצפויות באיטליה.

אוניל מציע גם מבט לטווח הבינוני, לשנת 2015, וגם כאן הוא מעדיף מניות על פני אג"ח. "זהו תום העידן השורי בשוק האג"ח", סבור אוניל. לדבריו, בתקופה זו יהיה גידול בהשפעת כוח הקנייה של הצרכנים בכלכלות המתפתחות, על רקע הגידול המספרי במעמד הבינוני בכלכלות אלה.

אבחנה דומה קשורה לאוכלוסיית סין. מספר אזרחי סין שנולדו לאחר שנת 1990 יעבור בקרוב את מספר האזרחים שנולדו לפני שנה זו, ולדברי אוניל הם בעלי מאפייני צריכה שונים, וזאת על רקע רצון המשפחה לתת לילד היחיד כמה שאפשר. "בגלל מדיניות הילד האחד בסין, כל ילד הוא 'קיסר', עם שישה בני משפחה מבוגרים".

פגע בדרא"פ, פספס ברוסיה

בשנה שעברה, כללו המלצות מריל לינץ' השקעה בשוקי ארה"ב, בריטניה, רוסיה ודרום אפריקה. מי שפעל לפי ההמלצות נהנה - מהיום שבו ניתנו ועד כה - מתשואות נאות של 15.3% בדרום אפריקה ושל 9% בארה"ב (במדד S&P 500).

ההשקעה באנגליה הניבה תשואה חיובית, גם אם נמוכה יחסית, של 1.7%, אך ברוסיה פיספס או'ניל, והשוק ירד מאז ב-4%. השווקים בטורקיה וביפן, שהוגדרו כ"שווקים שצריך להתרחק מהם" ב-2012, דווקא הניבו תשואות חיוביות למשקיעים: מדד ניקיי 225 עלה בתקופה זו ב-11.1% והמדד הטורקי זינק בלא פחות מ-39.1%.