מפעילת כביש 6 תיקנס - העבירה פרטים למפעילת מנהרות הכרמל

הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע הטילה קנס מינהלי בסך 25 אלף שקל על חברת דרך ארץ, הזכיינית שמפעילה את כביש 6, בגין הפרת חוק הגנת הפרטיות

זכיינית כביש 6 נהגה שלא בדרך ארץ, פגעה בפרטיות המשתמשים בכביש ותיקנס בשל כך ב-25 אלף שקל. הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) במשרד המשפטים הטילה באחרונה קנס מינהלי בסך 25 אלף שקל על חברת דרך ארץ, הזכיינית שמפעילה את כביש 6, בגין הפרת חוק הגנת הפרטיות. זאת, לאחר שהתברר כי דרך ארץ העבירה לידי חברת כרמלטון, מפעילת מנהרות הכרמל בחיפה, שהינה חברה-אחות שלה, מידע אודות המינויים בכביש 6.

דרך ארץ נבחרה כזכיינית להקמת והפעלת כביש 6, ובמסגרת זו בבעלותה מאגר מידע המכיל את פרטי מנויי כביש 6, הכולל את פרטי ההתקשרות שלהם ואמצעי תשלום שבאמצעותם מחויבים המנויים בגין נסיעה בכביש 6.

באחרונה הגישה מנויה בכביש 6 תלונה לרמו"ט תלונה, לפיה כרטיס האשראי שלה חויב על-ידי חברת כרמלטון ללא ידיעתה או הסכמתה, ולמרות שלא נסעה כלל במנהרות הכרמל.

בירור התלונה על-ידי רמו"ט העלה כי דרך ארץ העבירה לכרמלטון את פרטיה המלאים של המנויה בכביש 6, ואף הביאה לחיובה בפועל בידי כרמלטון בגין נסיעות שלא ביצעה במנהרות הכרמל.

עוד התברר כי במסגרת שיתוף-פעולה בין החברות, העבירה דרך ארץ לכרמלטון מספרי לוחיות רישוי של מנויים בכביש 6. במקרה בו מנוי כביש 6 נסע עם רכבו במנהרות הכרמל, היה אמור מוקד לקוחות, שפעל במיקור חוץ עבור דרך ארץ, ליצור עם המנוי קשר, לברר אם הוא מעוניין להצטרף כמנוי למנהרות הכרמל ולאחר קבלת הסכמה להעביר לכרמלטון את הפרטים, המצויים אודות המנוי במאגר המידע של דרך ארץן.

בפועל, המידע אודות המנויה של כביש 6 הועבר לכרמלטון ללא הסכמתה, והיא אף חויבה בפועל בגין נסיעה שלא ביצעה. יצוין כי כרמלטון זיכתה את המתלוננת מהחיובים, מיד עם בירור המקרה. דרך ארץ טענה כי המקרה נגרם עקב טעות של ספק שירותי מוקד טלפוני במיקור חוץ.

הפרת חוק הגנת הפרטיות

רשם מאגרי מידע ברמו"ט קבע כי דרך ארץ אחראית כבעל מאגר מידע גם על ספק חיצוני שעושה פעולות במידע, וכי היא הפרה את חוק הגנת הפרטיות, בכך שעשתה שימוש בפרטי המתלוננת בניגוד למטרה שלשמה נמסר המידע אודותיה.

רשם מאגרי מידע קבע כי מספרי לוחיות רישוי מהווים פרט מזהה, שניתן להצלבה ולזיהוי בעל הרכב באופן חד-ערכי בקלות, וכי יש להימנע מכאן ואילך מהעברת מידע אודות לוחיות רישוי של מנויים לגופים אחרים ללא קבלת הסכמה מראש של בעלי הרכב.

עו"ד יורם הכהן, ראש הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע ורשם מאגרי מידע, מסר כי המקרה של דרך ארץ וכרמלטון מדגיש את הבעייתיות של מיקור חוץ של מידע אישי, ואת חובת בעל מאגר המידע לוודא כי הוראות החוק מקוימות גם על-ידי קבלן המבצע עבורו שירות.

"החובה לעשות שימוש במידע אך ורק למטרה למענה התקבל הוא עיקרון יסוד בהגנת הפרטיות, ורמו"ט תוסיף לנקוט בסנקציות כלפי מי שעושה שימוש בלתי חוקי במידע אישי", מסר.