נוחי דנקנר נחקר בחשד לתרמית בני"ע; שוחרר בתנאים מגבילים

החשד: מקורב לדנקנר וסוחר בבורסה רכשו בהנחייתו מניות IDB בסמוך להנפקה בפברואר כדי להשפיע על המניה ■ דנקנר: "כל פעילותי בוצעה ביושר" ■ בין התנאים המגבילים: צו עיכוב יציאה מהארץ וערבות של 5 מיליון שקל

הקשיים העסקיים שחווה בשנה האחרונה נוחי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי ויו"ר הקבוצה, קיבלו היום (ג') תפנית חדה לרעה. הפעם לא מדובר בעוד השקעה כושלת שביצעה אי.די.בי, או בקשייה של הקבוצה לעמוד בהתחייבויות הענק שלה למחזיקי האג"ח, אלא בחשד נגד דנקנר עצמו לעבירות תרמית בניירות ערך.

תרמית בניירות ערך, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירה על הוראות איסור הלבנת הון ועבירת דיווח - אלה הן העבירות שבהן חשוד דנקנר, שנחקר על-ידי רשות ניירות ערך, שככל הידוע ניהלה חקירה סמויה במשך מספר חודשים.

על-פי החשד של חוקרי הרשות, דנקנר פעל בצוותא עם גופים נוספים באופן תרמיתי, המכוון להשפיע על שער מניית אי.די.בי אחזקות, וזאת במטרה לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה שערכה החברה בפברואר השנה.

בבקשה שהוגשה לבית משפט השלום בתל-אביב כתב היועץ המשפטי של הרשות: "יש לי יסוד סביר להניח כי החשוד עבר את העבירות המפורטות לעיל, וקיים חשש כי החשוד ינסה להימלט מאימת הדין ולא יתייצב להמשך חקירה או משפט, וכן קיים חשש כי ינסה לתאם עמדות עם אנשים אחרים או ינסה להשפיע על נחקרים אחרים".

עקב כך שהחקירה עדיין לא מוצתה, אישר בית המשפט את שחרור דנקנר בתנאים מגבילים, והוא ייאלץ להפקיד ערבות בגובה 5 מיליון שקל. נוסף על כך, נאסר עליו ליצור קשר עם המעורבים בפרשה, והוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ למשך חצי שנה, ובמשך פרק זמן זה יופקד דרכונו ברשות ניירות ערך.

דנקנר עצמו הגיב היום באמצעות דובר אי.די.בי, ואמר כי "מתקיימת בדיקה של רשות ניירות ערך. אני מכבד את הליך הבדיקה, ויש לי אמון מלא ברשות. אני משוכנע כי יתברר במהרה שכל פעילותי בכל נושא שהוא הייתה והנה תמיד חוקית, ובוצעה ביושר וללא דופי".

לאחר שאי.די.בי מסרה דיווח על החקירה לבורסה, נרשמו ירידות שערים חדות בניירות הערך שלה, ומנייתה סיימה את המסחר בנפילה של 5.1%. שווי השוק של אי.די.בי עומד על 702 מיליון שקל.

"נהנה מהפעילות התרמיתית"

במרכז חקירת הרשות עומדת הנפקת אי.די.בי אחזקות, שבה גייסה החברה 321 מיליון שקל בימים 22-23 בפברואר השנה. הנפקת האקוויטי נערכה על רקע מצוקה תזרימית שאליה נקלע הקונצרן, לאחר שבשנת 2011 איבדה מניית אי.די.בי כ-70% מערכה. זאת בעקבות ירידה חדה בשווי החברות-הבנות וההפסדים הכבדים שנגרמו בין היתר כתוצאה מהתחדשות המשבר באירופה.

עקב כך פסק זרם הדיבידנדים מהחברות הבנות, ואי.די.בי אחזקות, אשר נבצר ממנה לגייס חוב משוק ההון, הייתה צריכה הון נוסף כדי לעמוד בפירעונות החוב למחזיקי האג"ח ביוני השנה.

על-פי החשד פעלו שני סוחרים בשוק ההון, ביחד עם אחרים, באופן תרמיתי המכוון להשפיע על שער מניות אי.די.בי, כדי לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה. זאת באמצעות ביצוע עסקאות תרמיתיות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים במהלך הימים 21-23 בפברואר 2013. בימים אלה היקף המסחר היומי במניית אי.די.בי אחזקות עמד על כ-40 מיליון שקל, מחזור חריג בגובהו - אשר כפי הנראה הדליק נורה אדומה ברשות.

אחד מהאנשים הללו הוא עדי יהודה שלג, סוחר בשוק ההון, אשר שימש בתקופה הרלוונטית לחקירה כמנכ"ל חברה העוסקת במסחר בניירות ערך. עדי נשוי למאיה שלג, שהיא הבעלים של חברת "סיטי ברוקר בע"מ".

שמו של האדם השני, המקורב לדנקנר ועוסק במסחר בניירות ערך ובניהול השקעות באמצעות קבוצת חברות שבבעלותו, לא פורסם - לבקשתו. בית המשפט לא נעתר לבקשה, אולם צו עיכוב ביצוע על פרסום שמו ופרטיו ניתן עד למחר (ד') בשעה 16:00.

מהנספח לבקשה לשחרור בתנאים מגבילים של דנקנר עולה, כי פעילות תרמיתית זו בוצעה על-פי החשד בידיעתו, בהנחייתו ובמימונו של דנקנר. "על-פי החשד, דנקנר מימן את התוכנית התרמיתית הן בעצמו, והן בגיוס גורמים חיצוניים אשר רכשו בהנחייתו מניות שנרכשו על-ידי שלג והאחר, במהלך ביצוע פעולות התרמית ועל מנת לממן את המשכה", נכתב בנספח.

לפי ממצאי החקירה, הנערכת זה כמה חודשים, פעלו שלג והאדם הנוסף בצוותא ביחד עם אחרים במתואם, באופן שבו רכשו את מניות אי.די.בי במהלך המסחר, ולאחר מכן מכרו אותן לגורמים שונים המקורבים לדנקנר, במחירים נמוכים ממחירי רכישת המניות. במקביל, הם המשיכו לרכוש את המניות במסחר בשערים גבוהים יותר.

עוד לפי החשד, בתקופה הרלוונטית דאג דנקנר שמקורביו השונים ירכשו מידי שלג והאדם האחר את מניות אי.די.בי שנרכשו, ובכך "יחלצו" את השניים מהחזקותיהם במניות אי.די.בי, תוך שהם מזרימים לחשבונות של השניים מימון להמשך הפעילות התרמיתית ולהמשך רכישת המניות על-ידיהם.

בנספח לבקשת השחרור נכתב, כי "על-פי ממצאי החקירה יזם דנקנר את התוכנית התרמיתית, היה בין נהניה העיקריים ואף דאג למימונה באופן משמעותי. זאת ועוד: על-פי ממצאי החקירה, סמוך לאחר תום ההנפקה, הזרים דנקנר מימון בסך 8 מיליון שקל לחשבונו של האדם האחר, ששמו לא פורסם".

עוד נכתב בנספח כי "במהלך החקירה התגלו ממצאים רבים המחזקים את החשדות בנוגע למעורבותם של דנקנר, שלג והאדם האחר. החשודים ומעורבים נוספים נחקרו בקשר לחשדות לעיל, אך לנוכח היקף החקירה לא עלה בידי חוקרי מחלקת החקירות והמודיעין של רשות ניירות ערך לסיימה".

בימים האחרונים הזמינה הרשות מספר גדול של אנשי עסקים במשק למתן עדות, אשר אחד מהם הוא אילן בן-דב, בעל השליטה בפרטנר.

החברים הפסידו עשרות אחוזים

למרות המצב הכלכלי המאתגר של אי.די.בי והסיכון הגדול, התייצבה שורה ארוכה של בעלי הון, בתי השקעות, חברות חיתום וחברות ציבוריות, כדי להשקיע ממיטב כספם בהנפקת אי.די.בי אחזקות, שזכתה לכינוי "הנפקת החברים" של נוחי דנקנר.

הרשימה הארוכה והמכובדת מצאה את עצמה בתוך פרק זמן קצר ביותר מופסדת עשרות רבות של אחוזים על השקעתה. כיום נסחרת מניית אי.די.בי אחזקות במחיר הנמוך בכ-62% מהמחיר שבו בוצעה ההנפקה.

בהנפקה נטלו חלק כמה בתי השקעות זרים, בהם גולדמן זאקס (20 מיליון שקל), סיטי בבנק (10 מיליון שקל), דויטשה בנק (9 מיליון שקל) ומורגן סטנלי. הגוף הגדול ביותר אשר רכש מניות בהנפקה היה קרן הפרייבט אקוויטי רנסנס, אשר השקיעה בהנפקה 38 מיליון שקל.

נוסף עליהם הזרימו שורה ארוכה של חתמים מקומיים כ-40 מיליון שקל לאי.די.בי. מדובר בכלל חיתום, המשתייכת לקבוצת אי.די.בי, שהעבירה כ-10 מיליון שקל; רוסאריו קפיטל - מעל 6 מיליון שקל; לידר ופועלים אי.בי.אי - שהזרימו 6 מיליון שקל כל אחד; מנורה חיתום - כ-4 מיליון שקל; דיסקונט חיתום - כ-3 מיליון שקל; מיטב הנפקות, שהשקיעה כ-1.5 מיליון שקל, ועוד.

בית ההשקעות דש איפקס השקיע כ-5 מיליון שקל בהנפקה, ואילו הכשרת היישוב, שבשליטת עופר נמרודי, השקיעה כ-4 מיליון שקל. גם חברת המזון וילי-פוד, שבבעלות האחים צבי ויוסי ויליגר, השקיעה במניות אי.די.בי והזרימה כ-2.4 מיליון שקל בהנפקה. מבטח שמיר של מאיר שמיר, מבעלי תנובה, הזרימה כ-2 מיליון שקל בהנפקה.

רבים ומוכרים השתתפו בהנפקה באמצעות הכסף הפרטי שלהם: שלמה אליהו הזרים מהנוסטרו של חברת הביטוח שבבעלותו כ-10 מיליון שקל; שאול שני, שרכש מאי.די.בי את אי.סי.איי, הזרים כ-10 מיליון שקל; יבואנית הרכב סמל"ת של מיכאל לוי השקיעה 5 מיליון שקל; יאיר המבורגר, בעל השליטה בקבוצת הראל, הזרים 2 מיליון שקל, וכך גם מיכאל שטראוס ואחותו רעיה בן-דרור; רון לבקוביץ, בעבר בעלי בית ההשקעות אפסילון, שמכר את חלקו לקבוצת אי.די.בי, הזרים כ-2 מיליון שקל, בדומה לסכום שהזרימה יעל אונגר; עו"ד דיוויד פוקס, שהיה מעורב במכירת מכתשים אגן לכמצ'יינה, הזרים כ-800 אלף שקל.

בהנפקה השתתפו גם בעלי השליטה באי.די.בי, בראשות דנקנר ואחותו שלי ברגמן, שרכשו מניות בהיקף של 20 מיליון שקל. יתר בעלי השליטה בחברה - משפחת לבנת, יצחק מנור וג'קי שימל - הזרימו ביקושים של 20 מיליון שקל, 10 מיליון שקל ו-10 מיליון שקל בהתאמה. בסך-הכול רכשו בעלי השליטה בחברה מניות בהיקף של כ-60 מיליון שקל, על-פי התחייבות שצוינה בתשקיף.

אי.די.בי
 אי.די.בי

מי ומי
 מי ומי