הפריימריז בעבודה: נתק מוחלט בין יחימוביץ' לפרץ

השניים לא שוחחו במשך שבועות, גם לא בעת מבצע עמוד ענן ■ טענות במפלגה על כך שיחימוביץ' אינה מתגייסת למען מועמדים שהביאה בעצמה

ערב הפריימריז בעבודה שורר נתק מוחלט בין יו"ר המפלגה, שלי יחימוביץ', ליריבה, ח"כ עמיר פרץ, שעלול להשפיע על תוצאות הבחירות הפנימיות לרשימה שיתקיימו מחר (ה'). למרות ניסיונותיה של יחימוביץ' להפגין אחדות במפלגה, מתברר שהשניים לא שוחחו במשך כמה שבועות, גם לא במהלך מבצע עמוד ענן, שבו קצר פרץ שבחים בשל התעקשותו להכניס לשימוש מבצעי את מערכת כיפת ברזל.

העדר התקשורת בין השניים מחריף את המתח בין המועמדים שאותם היתה מעדיפה יחימוביץ' לראות ברשימה, לבין אלו שבהם תומך פרץ. באחרונה סירבה יחימוביץ' אף להשתתף בכמה כנסים שבהם השתתפו פרץ ומירב מיכאלי, שנתמכת על ידו.

לטענת גורמים במפלגה, מאחורי הקלעים פועלת יחימוביץ' נגד בחירתו של פרץ לרשימה ול"חיסול" מועמדיו ובהם מרבית מחברי הכנסת המכהנים כיום. ובנוסף, היא אינה מתגייסת לקידום מועמדותם של מתמודדים חדשים, ובהם כאלה שהיא פעלה להביאם למפלגה כמו נועם שליט, איציק שמולי או סתיו שפיר.

מנגד, בסביבתה של יחימוביץ' מסבירים כי כלקח מהרשימה שבחרו מתפקדי הליכוד, יחימוביץ' היתה מעדיפה רשימה מאוזנת שתורכב משילוב של ניסיון שיביאו עימם ח"כים ותיקים לצד שמות אטרקטיביים של פנים חדשות כגון איציק שמולי. עם זאת, אומרים בסביבתה של יו"ר המפלגה, כי יחימוביץ' מלכתחילה נמנעה מלקיים כנסים, סיורים, או אירועי תמיכה במועמדים כאלו או אחרים על מנת שלא להצטייר כמי שמעדיפה מועמד זה או אחר וכן כדי שלא להשפיע על רצון המתפקדים. באשר לפרץ, הם אומרים דווקא העובדה שהוא פופולרי יכולה לשדרג את הרשימה.

בעוד הליכוד נחשב לאבי הדילים, לעבודה אין במה להתבייש וגם שם קשה להתברג ללא כיסים עמוקים. בסביבתה של יחימוביץ' מתנערים מקיומם של דילים דוגמת אלו של הליכוד, אבל בשטח הפעילים מחזיקים ברשימות של מועמדים מומלצים. גורמים במפלגה מתרשמים שיחימוביץ' היתה מעדיפה לראות בקידמת הרשימה את מי שהיתה העוזרת הפרלמנטרית שלה והיום יו"ר המשמרת הצעירה, מיכל בירן, את היזם עופר קורנפלד, יוסי יונה, משה מזרחי, אבישי ברוורמן ואת נדיה חילו. לדברי פעילים במפלגה, את ח"כ בוז'י הרצוג היא אינה פועלת כדי לקדם, אולם גם אינו מפריעה לו.

מנגד, פרץ הפשיל שרוולים והוא ממקד את כוחותיו בקידומם של מירב מיכאלי, איתן כבל, עמיר, ראלב מגאדלה, דניאל בן סימון, פואד בן אליעזר, דני עטר, יריב אופנהיימר, אסתי קירמאייר וערן חרמוני, וזה בזמן שנותר לו כשהוא לא נלחם על מקומו אל מול הרצוג על המקום הראשון ברשימה.

ובכל זאת ישנם גם מועמדים שלא נמצאים באף דיל. כך למשל קשה למצוא את שמם של עומר בר לב, של נועם שליט, אראל מרגלית, נחמן שי, מיקי רוזנטל או של סתיו שפיר בשום רשימה. שפיר, שהתחייבה לפוליטיקה אחרת מנסה להתברג לרשימה ללא עזרה. היא מסרבת לקנות קולות בכסף ומפעילה בעיקר את חבריה במשימות התנדבות.

הפיוס שהתקיים לאחרונה בין פרץ ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מעלה את שאלת התמיכה של ההסתדרות. על פי השמועות על מומלצי ההסתדרות נמנים הרצוג, שמולי ופואד. לא ברור עם עיני יתגייס גם לטובת יריבו לשעבר פרץ. בעבודה מעריכים שהשניים רק ניקו את השולחן ועדיין לא מדובר בברית חדשה. אינדיקציה לכך יכולה להיות העובדה שעיני פועל נגד ח"כ כבל, שנחשב לאיש מחנה פרץ במפלגה. עיני אינו סולח לכבל שהתמודד נגדו בקרב על ראשות ההסתדרות ובעיקר לא על מה שאמר עליו אז.

ככל הנראה נועד מהלך הפיוס עם פרץ נועד לאותת ליחימוביץ' שהוא אינו בכיס שלה. אם הערכה זו נכונה, ברשימת המומלצים של ההסתדרות יהיו מועמדים משני הצדדים כדי שעיני יוכל להוות לשון מאזניים במפלגה.

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה כי "יו"ר העבודה קוראת לכל חברי העבודה להגיע לקלפיות ולבחור באופן חופשי ודמוקרטי על פי צו מצפונם כך שירכיבו את הרשימה הטובה ביותר ככל שיהיו יותר מצביעים וככל שההצבעה תהיה יותר חופשית ולא תוכתב על ידי קבלני קולות וקבוצות לחץ, כך היא תהיה איכותית יותר ונאמנה יותר לרצונו של הציבור". באשר לפרץ נמסר כי "מדובר בשמועות חסרות שחר שאנו דוחים אותן על הסף".

מחר יפתחו הקלפיות בשעה 10:00 וייסגרו בשעה 22:00. כלקח מקריסת מערכת המחשוב של הליכוד, תתקיים ההצבעה בשיטה הידנית. את התוצאות ניתן יהיה לדעת רק ביום שישי בבוקר.