סיפור דיגיטאלי מייאש

למה הרמתי ידיים והסרתי סופית את האפליקציה "עברית"?

לפני חמישה חודשים הורדתי למחשב הטבלט שלי (מדגם Asus transformer prime) את אפליקציית האנדרואיד החדשה מבית היוצר של אתר הספרים הדיגיטאליים עברית. הציפיות היו בשמיים. סופסוף יישור קו עם חווית הקריאה האולטימטיבית של המילניום החדש. לא עוד סחיבת ספרים מודפסים בודדים במשקל כדור ברזל, אלא אופציה להטעין בתוך שניות למחשב נישא קל כמות לא מוגבלת של ספרים דיגיטאליים, מה גם שהאפליקציה זמינה להורדה בחינם (באתר Google play).

אז אני מודה, בתחילת הדרך הייתי תומך נלהב של אפליקציית עברית (מבית היוצר של ידיעות טכנולוגיות) ואף פרסמתי כתבה מפרגנת על המיזם, בו ראיתי פוטנציאל למהפכה בשוק הספרים המקומי. השבוע הרמתי ידיים, והסרתי את האפליקציה בעקבות כמות התקלות הטכניות שהפכו את חווית הקריאה לבלתי נסבלת. ספרים שרכשתי באתר לא ירדו למכשיר (יצוין כי קבלתי עבורם זיכוי כספי מלא), הטעינה נמשכה כמה דקות, האפליקציה קרסה ללא הרף והדפדפן נתקע ו/או קפץ עצמאית מפרק לפרק.

משירות הלקוחות הגיעו בעיקר התנצלויות בנוסח: "אנחנו רק בתחילת הדרך ובאופן טבעי יש כמה באגים" והבטחות בנוסח: "בקרוב נשיק גרסה משודרגת בה יתוקנו רוב התקלות". בינתיים (שלא יגידו שעבדכם הנודניק היחיד), עמוד הפייסבוק של אתר עברית התמלא בפוסטים של לקוחות המתלוננים על תקלות דומות.

רק בשבוע שעבר פרסמה הנהלת עברית פוסט משלה בעמוד הפייסבוק של האתר, בו התנצלו על כמות התקלות באפליקציית האנדרואיד והבהירו שהיא תומכת כרגע רק בכמות מוגבלת של מערכות הפעלה (בחנות Google מופיעה כתואמת מערכות מדגם 3.2 ומעלה, ט.פ). משפט המפתח היה: "לעת עתה אין לנו תאריך צפי להעלאת גרסה משופרת ומשודרגת שתתמוך בכל הגרסאות. אנו ממליצים לבעלי מערכות הפעלה מתקדמות יותר שלא להוריד ספרים".

מביני דבר אולי מודעים לעובדה שמערכות אנדרואיד נחשבות מסובכות במיוחד לשדרוג והתאמה. וכן, גם אתרי ספרים דיגיטאליים בינלאומיים כמו Kindle האמריקנית ו Cobo האוסטרלית מתמודדות עם תקלות ותלונות דומות. השאלה היא: האם את הלקוח שבסך הכול רוצה לקרוא ספר טוב זה אמור לעניין?

מישהו מסוגל לדמיין חברת רכב מובילה מייצרת מודל חדש, משיקה אותו ברוב פאר ויחסי ציבור מסיביים, ולאחר הרכישה הלקוח מגלה שהבלמים לא עובדים, ההגה סוחב ימינה והפנסים נכבים אחת לכמה דקות? והאם במקרה כזה תתקבל התנצלות מהנהלת החברה בנוסח: "חכו כמה חודשים ובסוף זה יעבוד"? הנמשל פשוט. האפליקציה עדיין לא מוכנה? דחו את ההשקה בכמה חודשים, אבל צאו במוצר אמין ולא בגרסת בטה מקרטעת, ואם אין שום דרך להתגבר בשלב זה על התקלות הודו בכישלון וגנזו את המיזם עד שימצא פיתרון. מה לעשות, כך עובדת צרכנות בעידן הדיגיטאלי. לקוחות מורידים אפליקציות לטבלט, לא מתאימים טבלט לאפליקציה, וכאשר קונים ספר רוצים בשלב מסוים גם לקרוא אותו. עם כל הכבוד ליח"צנות המסיבית ושלל מבצעי ההנחות באתר עברית, המבחר המרשים באמת של ספרים והמחירים האטרקטיביים רק הופכים את הויתור עליהם למתסכל יותר.

אז כן, הסרתי את האפליקציה של עברית ואני לא חוזר אליה, ולגבי יותר ממאה ספרים שכבר רכשתי בחרתי באופציה החלופית היחידה (לפי שעה). רכשתי בעלות של אלף שקלים את הקורא האלקטרוני של עברית, ועכשיו אני יכול סופסוף לקרוא בניחותא ובלי תקלות כל ספר באזור האישי שלי. מה יעשה הקורא שלא מוכן להיפרד מאלף שקלים כתחליף לאפליקציה האמורה להעניק לו אותו השירות בחינם? יתקע עם מכשור מקרטע ורשימה מתארכת של ספרים בלתי ניתנים לקריאה. לפחות גם האוסטרלים סובלים.

מהנהלת אתר עברית נמסר בתגובה: "מערכת ההפעלה של אנדרואיד הינה מורכבת ומסובכת, לאור העובדה שיש אינספור יצרניות וגרסאות שונות המועלות בקצב שונה וללא ניהול אחיד וברור. לצערנו, אכן יש תקלות ובאגים בעקבות עדכוני הגרסה במכשירי אנדרואיד והבעיה מוכרת בקרב לקוחות המערכת בכל העולם המעוניינים לקרוא ספרים דיגיטאליים. אנו מודיעים על כך בכל האמצעים העומדים לרשותנו, אך ישנם כמובן לקוחות המשדרגים את הטבלט ואינם מודעים לכך ולכן נתקלים בבעיות הורדה או קריאה. במקרים אלה, כל לקוח הפונה אלינו מקבל מיד זיכוי מלא על כספו. אנו מתנצלים על אי הנוחות הזמנית ועובדים במרץ על השקת גרסה התומכת בכל מערכות ההפעלה ותפתור את הבאגים שהתגלו".