דוחות הדקה ה-90: החברות מציגות - סופ"ש של פורענות

לראשונה: הערת "עסק חי" לרוזבאד ■ כונס לנכס של אלקטרה נדל"ן בחו"ל ■ אופיס דיפו גוררת מטה את המשביר ■ החובות של אלביט הדמיה מפחידים, אבל מוטי זיסר נשאר אופטימי

נוחי דנקנר טס לארגנטינה לקדם השקעת אלשטיין

אי.די.בי

הפסד בינואר-ספטמבר: 973 מיליון שקל

חוב למחזיקי האג"ח: 1.73 מיליארד שקל

גירעון בהון העצמי: 1.64 מיליארד שקל

הימים האחרונים היו רוויים באירועים בקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר. לאחר חקירתו של דנקנר בשבוע שעבר ברשות ני"ע, בחשד לביצוע תרמית בני"ע, יצא היום בעל השליטה לארגנטינה, במטרה לקדם את השקעתו של איל ההון הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין.

לאלשטיין, שכבר הזרים 25 מיליון דולר לחברת גנדן, שדרכה מחזיק דנקנר בשליטה באי.די.בי אחזקות, אופציה להשקיע 75 מיליון דולר נוספים בחברה.

בד בבד פרסמה אי.די.בי בסוף השבוע את דוחותיה, שמהם עלה כי הופסקו מגעים שניהלה עם קרן ההשקעות KKR, לקבלת הלוואה בהיקף של מאות מיליוני שקלים, עקב פערים משמעותיים בין הצדדים.

אם כל זה לא מספיק, היום נערכה אסיפת מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, שבה התבקשו המחזיקים להכריע אם להגיש צו מניעה נגד התשלום הקרוב למחזיקי אג"ח ד' במקרה שבו החברה תבצע אותו מקופתה.

בתוך כך פרסמה כאמור החברה את דוחות הרבעון השלישי, אשר הציג שיפור תפעולי במרבית חברות הקבוצה, הגם שהרבעון הסתיים בהפסד של כ-20 מיליון שקל. הערת "עסק חי" עדיין מוצמדת לדוחות. הגירעון בהון העצמי של החברה מסתכם ב-1.64 מיליארד שקל, ורואי החשבון התייחסו לכך, כמו גם לאי-ודאות בדבר השגת המקורות הנדרשים לחברה לפירעון חובותיה.

מהדוחות עולה, כי נכון לסוף הרבעון השלישי, היקף החוב "סולו" של אי.די.בי אחזקות נאמד בכ-2 מיליארד שקל, מתוכו כ-1.73 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח. היקף המזומנים בקופת החברה בתאריך זה עמד על 194.5 מיליון שקל ויספיק עד יוני 2013.

בעוד שלושה שבועות צריכה החברה לשלם למחזיקי אג"ח ד' - המהווים כ-75% מחוב האג"ח של אי.די.בי אחזקות - תשלום ריבית בהיקף של כ-65 מיליון שקל. החברה מעוניינת לבצע תשלום זה מתוך המזומנים שנמצאים בקופתה, והיא אף הציעה להעביר תשלום של 21 מיליון שקל ליתר סדרות האג"ח, תשלום המהווה את חלקם היחסי במזומן שאותו היא מוציאה מקופתה.

נציגות מחזיקי האג"ח, המורכבת מפסגות, אקסלנס, הראל וקופות גילעד, מעוניינת שתשלום הריבית יבוצע על-ידי הזרמת הון חיצונית, בדיוק כפי שבוצע תשלום הקרן למחזיקי אג"ח ב', אשר קיבלו את כספם בחודש שעבר לאחר הנפקת זכויות שביצעה אי.די.בי (שבמסגרתה הזרימה גנדן את רוב הסכום באמצעות הכסף שהזרים אלשטיין).

בפתח אסיפת האג"ח, שנערכה הבוקר במלון ליאונרדו סיטי טאואר, פנה עו"ד שוני אלבק, היועץ המשפטי של אי.די.בי, אל מחזיקי האג"ח, בבקשה כי יאשרו את התשלום מקופת החברה. "במסגרת העסקה עם אלשטיין יש אפשרות למימוש אופציה בסך של 75 מיליון דולר שאתם עלולים להפסיד אם לא נתקדם. נציגות מחזיקי האג"ח מציעים לכם לפנות לבית המשפט ולגרום לעיכוב ולפגיעה בחברה, והתוצאה עלולה להיות שתישארו רק עם 200 מיליון השקל שנמצאים בקופת החברה".

אלבק ויתר נציגי אי.די.בי קיבלו תמיכה ממקום לא צפוי - מחזיקי אג"ח פרטיים. אחד מהם אמר, כי "אם אני צריך לבחור במי לתת אמון - ביו"ר אי.די.בי או בנציגות המוסדיים - אני בוחר בדנקנר, כי רק דנקנר עמד עד היום בכל התחייבויותיו, ורק הוא יוכל להבריא את החברה".

כאמור, בהמשך היום טס דנקנר לארגנטינה, וזאת לאחר שקיבל אישור מיוחד של רשות ני"ע, שהוציאה לפני שבוע צו עיכוב יציאה מהארץ נגדו על רקע החשדות כלפיו. לשם קבלת הדרכון נאלץ דנקנר להגדיל ב-3 מיליון שקל את הערבות שאפשרה את שחרורו בתנאים מגבילים, לסך של 8 מיליון שקל.

כונס לנכס של אלקטרה נדל"ן בחו"ל

אלקטרה נדל"ן

הפסד בינואר-ספטמבר: 78 מיליון שקל

חוב למחזיקי האג"ח: 585 מיליון שקל

הון עצמי: 814 מיליון שקל

זה תקופה ארוכה שחברת אלקטרה נדל"ן מתקשה לעמוד בהתניות הפיננסיות בגין הלוואות, שנלקחו עבור נכסים שונים שרכשה בגרמניה בתקופת הגאות, עת נוהלה עדיין בידי שלמה שרף (כיום מנכ"ל קבוצת עזריאלי).

היום עדכנה החברה, שמשתייכת לקבוצת אלקו של גרשון זלקינד, על מינוי כונס נכסים לנכס שבו היא מחזיקה בעיר נירנברג שבגרמניה, והפסד אפשרי של כ-86 מיליון שקל שהיא עלולה לרשום מכך.

ההחלטה למנות כונס נכסים לנכס התקבלה לאחר שהבנק המממן דרש מהחברה פירעון מיידי של הלוואת נון ריקורס, שיתרתה כ-57 מיליון אירו (288 מיליון שקל). שווי הנכס - בניין משרדים המושכר לחברת התקשורת אלקטל לוסנט עד סוף 2014 - הוא כ-425 מיליון שקל, ויתרת ההתחייבויות לבנקים בגינו היא כ-331 מיליון שקל. סכום ההפסד הצפוי משקף את ההון העצמי ואת הלוואות הבעלים שהעמידה אלקטרה נדל"ן לנכס.

במקביל, דוחותיה הכספיים של אלקטרה נדל"ן מצביעים על עלייה ניכרת בהפסדים, ואלה הסתכמו ברבעון השלישי ב-60 מיליון שקל (חלק ניכר בגין הנכס בנירנברג). בתשעת החודשים הראשונים של השנה ההפסדים כבר מצטברים ל-78 מיליון שקל.

אלקטרה נדל"ן מחזיקה ב-62 נכסים מניבים ברחבי העולם, 22 מהם בגרמניה, וכן ב-9.9% מרשת מלונות הילטון בבריטניה. ההון העצמי שלה עומד על 814 מיליון שקל, ולה קופת מזומנים ופיקדונות של כ-240 מיליון שקל, מול התחייבויות שוטפות של 1.6 מיליארד שקל.

לחברה ארבע סדרות אג"ח (אחת מהן פרטית) בערך נקוב (צמוד למדד) של 585 מיליון שקל, הנסחרות בתשואות של 4%-11%. עד חודש מארס 2013 החברה אמורה לפרוע 185.5 מיליון שקל למחזיקי האג"ח ולבנקים, מול מקורות של 284 מיליון שקל.

בחברה מציינים כי "להערכת הדירקטוריון, יש בידי החברה מקורות כספיים מספיקים לפירעון התחייבויותיה השוטפות", וכן כי "במקרה שבו ייווצר קושי להשגת המקורות הכלולים בדוח התזרים החזוי, תוכל החברה לממש נכסים אחרים שאינם כלולים בתזרים".

לראשונה: הערת "עסק חי" לרוזבאד

רוזבאד

הפסד בינואר-ספטמבר: 57 מיליון שקל

חוב למחזיקי האג"ח: 144 מיליון שקל

הון עצמי: 9 מיליון שקל

אחרי שתמכו בשנות המשבר האחרונות בחברת רוזבאד שבשליטתם, עלולים צמד בעלי השליטה בחברה, דודי ויסמן ושרגא בירן, להפסיק את תמיכתם. בדומה למקרה של ישראלום, חברת ההשקעות שבשליטת מתיו ברונפמן, גם ברוזבאד דורשת רשות ני"ע מבעלי השליטה לתת גילוי מפורט של נכסיהם והתחייבויותיהם. מדוחות החברה עלה כי רשות ני"ע דורשת מהשניים הצהרת הון והם מסרבים לכך.

ויסמן ובירן ביקשו מהרשות להציג אישור מרואה חשבון מטעמם, אך הרשות לא הסתפקה בכך, ובדוחות רוזבאד נכתב כי "לאור עמדת רשות ני"ע, הודיעו בעלי השליטה כי בשלב זה הם נמנעים ממתן התחייבות להעמדת הלוואה נוספת".

בנוסף מזהירים בעלי השליטה כי אם עסקה גדולה למימוש קרקע ברומניה לא תצא לפועל עד חודש פברואר, התחייבויות שלהם להלוואה נוספת לא תיכנס לתוקף.

חברת ההשקעות בנדל"ן סיימה את הרבעון השלישי בהפסד של 26 מיליון שקל ואת החודשים ינואר-ספטמבר בהפסד של 57 מיליון שקל, כתוצאה מירידת ערך נכסים.

רוזבאד פועלת בתחום הנדל"ן בגרמניה (16 נכסים מניבים) וברומניה (קרקע בבוקרשט). החברה נקלעה למשבר קשה ומנייתה נסחרת ברשימת השימור במחיר המשקף לה שווי של 3 מיליון שקל בלבד. זאת, לעומת שווי של 300 מיליון שקל בשיאה בשנת 2007. לחברה התחייבויות במאוחד (כולל החברות הבנות) של 1.1 מיליארד שקל והון עצמי של 9 מיליון שקל בלבד.

ויסמן ובירן התחייבו להעמיד לחברה הלוואות נוספות לאלו שהעמידו עד כה, בסכום של 45 מיליון שקל, המותנות בכך שהחברה תמכור קרקע ברומניה. להערכת החברה, קיים ספק בדבר יכולתה להשלים את מימוש הקרקע עד לחודש אפריל, בו נדרשת החברה לשלם 48 מיליון שקל לסדרה ב', מה שיקשה עליה לעמוד בתשלום ללא המשך תמיכת בעלי השליטה.

דבר רואי החשבון: "מפנים את תשומת הלב בדבר יכולתה של החברה לעמוד בהתחייבויותיה בשנה הקרובה עקב אי ודאות לגיוס מזמן בדרך של מימוש נכסים. גורמים אלו מעוררים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי".

אלרן נדל"ן תלויה במימוש הנכס ברוסיה

אלרן

הפסד בינואר-ספטמבר: 49 מיליון שקל

חוב למחזיקי האג"ח: 70 מילייון שקל

גירעון בהון העצמי: 2.4 מיליון שקל

אחרי שהודיעה על דחייה בפירעון האג"ח שלה בחודש שעבר, פרסמה אלרן נדל"ן, שבשליטת משפחותיהם של גדי ודורי דנקנר, את הדוחות הכספיים לרבעון השלישי של השנה. התמונה, כרגיל, עגומה: הפסד של 28 מיליון שקל ברבעון, ושל 49 מיליון שקל בחודשים ינואר-ספטמבר. עיקר ההפסד נבע מהפרשה של 22.5 מיליון שקל בגין פעילותה ברוסיה (ירידת ערך נדל"ן והוצאות מימון). אלרן נדל"ן מנסה כיום לממש נכס מרכזי במוסקבה, ועד אז לא תוכל לפרוע את חובותיה בישראל.

לאחר שמימשה או נאלצה לוותר על רוב נכסיה, כיום החברה כבר נטולת הכנסות. השקעה ב-38% ממניות פרויקט עיר המלכים באילת נמחקה לחלוטין. מלבד הדנקנרים, בעלת מניות גדולה נוספת באלרן נדל"ן היא קרן מרקסטון, שמחזיקה ב-18% מההון ונאלצה למחוק עד היום עשרות מיליוני שקלים מהשקעתה.

אלרן נדל"ן נקלעה למשבר בעקבות השקעותיה הכושלות בתחום הנדל"ן, ואשתקד השלימה הסדר חוב עם נושיה, שבמסגרתו בוצעה תספורת של כרבע מהחוב. למרות שהחברה רשמה אשתקד רווח הון של 89 מיליון שקל בגין ההסדר, מצבה המשיך להידרדר. גם מצבה של החברה האם שלה, אלרן השקעות, בכי רע, וגם לדוחותיה מצורפת הערת "עסק חי".

דבר רואי החשבון: "ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כ'עסק חי'. לחברה תזרים מזומנים שלילי של 5.8 מיליון שקל, גירעון בהון החוזר של 69 מיליון שקל וגירעון של 2.4 מיליון שקל בהון העצמי".

אופיס דיפו על סף בקשה להקפאת הליכים - וגוררת מטה את המשביר

המשביר

הפסד בינואר-ספטמבר: 35 מיליון שקל

חוב למחזיקי האג"ח: 100 מיליון שקל

הון עצמי: 28 מיליון שקל

מניית המשביר לצרכן קפצה ביום חמישי ב-30%, והיום היא המשיכה לזנק בשיעור דו-ספרתי, ככל הנראה על רקע הפתיחה הצפויה של רשת מזון חדשה ("קוסט 365") והמכירה הצפויה של חברת הארוחות העסקיות סיבוס, בה שולטת המשביר .

עם זאת, הדוחות הכספיים לרבעון השלישי של קבוצת הקמעונות של רמי שביט יתקשו להצדיק את הזינוקים הללו. המשביר ממשיכה לסבול מהשקעתה הכושלת ברשת הציוד המשרדי אופיס דיפו (ממנה היא מתקשה להיפטר) שגררה אותה לסכם את הרבעון בהפסד של 17 מיליון שקל, המצטבר ליותר מ-35 מיליון שקל בחודשים ינואר-ספטמבר. בתקופה המקבילה אשתקד הפסידה המשביר כ-30 מיליון שקל, וגם אז עיקר הנזק נגרם מאופיס דיפו.

בד בבד עם פרסום הדוחות, הודיעה המשביר על דחייה נוספת במועד השלמת מכירת רשת הציוד המשרדי, למחר (יום שני). החברה מציינת כי "במידה שהעסקה למכירת אופיס דיפו לא תושלם בימים הקרובים, תפנה אופיס דיפו להליכים משפטיים, לרבות באמצעות הגשת בקשה להקפאת הליכים", וכי המשביר אינה יכולה לאמוד את התשלומים וההשלכות הנובעים מאפשרות זו.

הונה העצמי של המשביר לצרכן ממשיך להתכווץ, והוא עומד כעת על פחות מ-28 מיליון שקל, מול התחייבויות שוטפות של קרוב למיליארד שקל, כרבע מהן של פעילויות המיועדות למכירה. בקופת המזומנים של החברה 51 מיליון שקל. התחייבויות האג"ח של המשביר מסתכמות בכ-170 מיליון שקל (כולל החברה הבת, מועדון 365) והתשואות עליהן נעות בין 28% ל-18%.

דבר רואי החשבון: "הנהלת החברה מעריכה כי יש ביכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה בעתיד הנראה לעין".

החובות מפחידים, אבל מוטי זיסר נשאר אופטימי

אלביט הדמיה

הפסד בינואר-ספטמבר: 241 מיליון שקל

חוב למחזיקי האג"ח: 2.5 מיליארד שקל

הון עצמי: 478 מיליון שקל

דוחות אלביט הדמיה מלמדים כי חברת ההשקעות של מוטי זיסר עדיין רחוקה מהתאוששות. בתשעת החודשים הראשונים של 2012 הצטברו הפסדי החברה ל-241 מיליון שקל.

הוצאות המימון והמחיקות שרשמה אלביט הדמיה מתחילת השנה הגיעו ל-225 מיליון שקל, לעומת הכנסות של 86 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, נרשמה עלייה משמעותית בהוצאות פעילות המרכזים המסחריים ובהשקעה בנכסים.

מדוח מקורות ושימושים שמציגה החברה, עולה כי היקף החובות שלה "סולו" מגיע ל-2.6 מיליארד שקל, רובם ככולם למחזיקי האג"ח, אל מול יתרות נזילות של 271 מיליון שקל בלבד.

אלביט הדמיה עוסקת בייזום נדל"ן, בעיקר במזרח אירופה ובהודו. החברה מעריכה כי עד סוף 2013 יתרת המקורות שבידיה תגיע לכ-1 מיליארד שקל, מרבית הסכום ממימושים וכן מדיבידנדים ומימוש מניות, וכי השימושים בתום תקופה זו יגיעו ל-732 מיליון שקל.

באחרונה הודיעה אלביט הדמיה על תוכנית לרכישה עצמית של אג"ח, בהשקעה של כ-150 מיליון שקל, כדי להקטין במעט את מצבת חובותיה. הודעה זו לא הרגיעה את חששות המשקיעים מיכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה, והתשואות על סדרות האג"ח שלה עומדות על 31%-69%.

הכנסות החברה ברבעון השלישי ירדו ב-15% ל-218 מיליון שקל, ובתשעת החודשים הראשונים השנה עלו ב-2% לסך של 732 מיליון שקל.

מוטי זיסר, מנכ"ל ונשיא אלביט הדמיה, מסר כי "החברה מבצעת פעולות נרחבות להשאת ערך החברה והשבחת נכסיה". כן ציין: "אנו מעריכים כי תוצאות המהלכים שנקטנו יבואו לידי ביטוי כבר בשנה הקרובה".

הסדר החוב של בני שטיינמץ לא שינה את המגמה

סקורפיו

הפסד בינואר-ספטמבר: 132 מיליון שקל

חוב למחזיקי האג"ח: 372 מיליון שקל

גירעון בהון העצמי: 36 מיליון שקל

שנה וחצי לאחר שהושלם הסדר חוב בסקורפיו, ממשיכה חברת הנדל"ן של המיליארדר בני שטיינמץ להציג הפסדים כבדים. סקורפיו סיימה את הרבעון השלישי בהפסד של 13 מיליון שקל, ואת החודשים ינואר-ספטמבר בהפסד של 132 מיליון שקל. זאת בהמשך להפסד ענק של 336 מיליון שקל ב-2011 כולה.

הפסדי סקורפיו נובעים בעיקר מירידת ערך של נדל"ן, של רכוש קבוע ושל מוניטין. חברת הנדל"ן פעילה במזרח אירופה, ומנוהלת על ידי שמעון מנחם (מנכ"ל) ודוד גרנות (היו"ר). לסקורפיו, שעיקר פעילותה היא יזמית, התחייבויות ענק של 1.2 מיליארד שקל.

החוב למחזיקי האג"ח, בהיקף של 372 מיליון שקל, נסחר בתשואה של 14%. האג"ח עומדת לפירעון משנת 2014 ועד שנת 2018, אך עם הון חוזר שלילי של 143 מיליון שקל וגירעון של 36 מיליון שקל בהון העצמי, החזר החובות בזמן יהיה בזכות בעל השליטה, ולא יגיע מפעילות עסקית.

סקורפיו נלחמת עם בנקים מקומיים באירופה כדי לשמור על נכסיה, ורק בחודשיים האחרונים היא לא עמדה בתשלום במועדם של פירעונות בסך יותר מ-200 מיליון שקל. גם אם לא ייחתמו הסדרי חוב עם הבנקים, לא צפויה השפעה תזרימית על החברה במקרה של חילוט הנכסים, כיוון שהם משמשים כבטוחה היחידה כנגד ההלוואה.

דבר רואי החשבון: "מפנים את תשומת הלב לתוכניות ההנהלה למימון התחייבויותיה ארוכות הטווח".

היקף עסקת אבגול צומצם ב-18 מיליון דולר

פטרוכימיים

הפסד בינואר-ספטמבר: 241 מיליון שקל

חוב למחזיקי האג"ח: 1.64 מיליארד שקל

הון עצמי: 485 מיליון שקל

‎‎ביום חמישי האחרון פרסמה חברת הפטרוכימיים שבשליטת דיויד פדרמן מספר תוספות להסכם למכירת החזקותיה ביצרנית הבדים אבגול לקרן ההשקעות הבריטית ‏‏Ethemba Capital‏. למחרת, פרסמה פטרוכימיים את דוחות הרבעון השלישי, אשר הראו עד כמה נחוצה לה המכירה בעת הזו, על מנת שתוכל לעמוד בפירעון התחייבויותיה בעתיד הקרוב.

בקופתה של הפטרוכימיים, המנוהלת בידי ערן שוורץ, היו בסוף הרבעון השלישי מזומנים בהיקף של כ-65 מיליון שקל. ברבעון הרביעי צריכה הפטרוכימיים לפרוע תשלומי קרן וריבית למחזיקי האג"ח ולבנקים בהיקף של כ-55 מיליון שקל, מה שצפוי לרוקן את קופתה.

נזכיר, כי לפני שלושה חודשים חתמה הפטרוכימיים על הסכם עם קרן אתמבה, למכור לה את כל החזקותיה באבגול, מהלך שאמור להניב לחברה תזרים מזומנים של כ-259 מיליון שקל. בתיקון להסכם עם אתמבה, מתברר כי הקרן תקטין את היקף ההשקעה הישירה שלה באבגול בכ-18 מיליון דולר, ואילו הפטרוכימיים ומשפחת גולדווסר, בעלי השליטה הנוספים באבגול, ישקיעו חלק מהתקבולים שיקבלו מהמכירה בשותפות שתקים אתמבה לרכישת אבגול.

לאחר העסקה, תחזיק אתמבה 46% מהון המניות של אבגול, ולמעלה ממחצית החזקה זו תבוצע באמצעות השותפות שתקים הקרן, בה היא תחזיק 55%. הפטרוכימיים תשקיע 12 מיליון דולר (כ-45.6 מיליון שקל) ותחזיק כ-30% מהשותפות, ואילו גולדווסר ישקיעו 6 מיליון דולר ויחזיקו 15% מהשותפות.

מנגון ה-‏Earn Out‏ שיש לפטרוכימיים לא ישתנה, ובהתאם ל-‏EBITDA‏ של אבגול ב-2013, היא תהיה זכאית לתגמול נוסף שיוכל להגיע עד 16 מיליון דולר. נציין כי במסגרת העסקה, לאומי פרטנרס, המחזיקה ב-11.5% מהון המניות של אבגול, תממש אופציות שקיבלה במסגרת השקעתה בחברה ותעלה להחזקה של 20% באבגול.

העסקה בין הצדדים אמורה להיות מושלמת עד סוף השבוע הקרוב, אז יעבור התקבול לפטרוכימיים. הסכום אמור לעזור לפטרוכימיים לעמוד בהתחייבויותיה הפיננסיות בשנת 2013, אשר מסתכמות בכ-235 מיליון שקל. הפטרוכימיים צופה כי לא תקבל מבזן - החזקתה המרכזית (30.7%) - דיבידנד בשנת 2013, וכי ב-2014 בזן תחלק דיבידנד בגובה כ-655 מיליון שקל, שחלקה בו יסתכם בכ-201 מיליון שקל. נכון לסוף חודש ספטמבר, היקף החוב של פטרוכימיים היה 1.96 מיליארד שקל, מתוכו כ-1.64 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח.

בינתיים, ההפסדים של בזן מעיבים על תוצאות הפטרוכימיים, שברבעון השלישי הפסידה 64.9 מיליון שקל, ומתחילת השנה מצטברים ההפסדים ל-241 מיליון שקל.

בחברת הדירוג מעלות S&P‏ שינו היום את תחזית הדירוג של בזן, שעומד על ‏BBB ‎‏ פלוס, מ"יציב" ל"שלילי", המשקף את הערכתם כי בחצי שנה הקרובה דירוג החברה יכול לרדת במידה והסיכונים הכרוכים בסיום תוכנית ההשקעות יתממשו תוך פגיעה ממשית בנזילות החברה. בין הסיכונים אותם מונה מעלות הם חלויות חוב משמעותיים שעל בזן למחזר או לפרוע בעתיד והתמודדות עם מצב שוק מאתגר. מעלות מוסיפה כי "לדעתנו, דחייה או תקלות באספקת הגז ממאגר תמר או הרצה מלאה של פרויקט הפצחן המימני עשויים להגביל את נגישותה של החברה לשוק ההון ולהגדיל את הסתמכותה על המערכת הבנקאית המקומית, וזאת ללא שקיימים קווי אשראי פנויים ומובטחים".

‎‎דבר רואי החשבון: ‏‎‎‏"להערכת דירקטוריון והנהלת החברה, המקורות העומדים לרשותה יאפשרו לה לעמוד בפירעון מלוא התחייבויותיה בעתיד הנראה לעין".

‏‏גם לזרוע המקומית של גרינפלד ושנור יש בעיה תזרימית

קרדן

הפסד בינואר-ספטמבר: 129 מיליון שקל

הון עצמי: 38 מיליון שקל

חברת קרדן יזמות שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור (חברה אחות לקרדן NV) מציגה הפסד של 4 מיליון שקל ברבעון השלישי, ושל 129 מיליון שקל בחודשים ינואר-ספטמבר (בהמשך להפסד של 123 מיליון שקל ב-2011 כולה).

קרדן יזמות, בניהולו של איתן רכטר, מרכזת את פעילות הקבוצה בישראל (להבדיל מהחברה האחות קרדן NV הפועלת בחו"ל). באמצעות חברה בת בשם קרדן ישראל היא פועלת בתחומי הנדל"ן, הרכב, התקשורת והשירותים המוניציפליים.

ההפסד הגדול בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה נבע מירידת ערך של שתי החזקות משמעותיות: השקעה ב-11% ממניות החברה האחות קרדן NV שצנחו ב-70% מתחילת השנה, והסבו לקרדן יזמות הפסד של 77 מיליון שקל; והחזקה של 37% במניית קרדן רכב שהסבה לחברה הפסד של 37 מיליון שקל (ירידה של 10% מתחילת השנה).

למרות שבניגוד למצב בקרדן NV על קרדן יזמות לא מאיימים חובות ענק של מיליארדי שקלים למחזיקי האג"ח, מהדוחות הכספיים שלה עולה כי פירעון האשראי הבנקאי שלה בשנה הקרובה מותנה בהתממשות תוכניותיה לגיוס מקורות כספיים. זו כוללות בעיקר את מימוש ההחזקות בחברה המוחזקת קרדן שירותים מוניציפאלים, וכן אפשרות למימוש חלק ממניות קרדן ישראל.

החברה קיבלה כתב ויתור מבנק מלווה בנוגע להפרת אמת מידה פיננסית שנקבעה עימו, והיא מאמינה שגם אם לא תצליח לגייס מימון חדש היא תצליח להשיג דחיית פירעון הלוואות.

בפעילות הרכב בישראל, הקבוצה לא מלקקת דבש. על רקע התחרות הגוברת בענף מסרה קרדן רכב (נציגות "אוויס" בישראל) 2,854 כלי רכב ברבעון השלישי - צניחה של 35% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

דבר רואי החשבון: "מפנים את תשומת הלב לגרעון בהון החוזר הנובע בעיקר מחלויות שוטפות של אשראי בנקאי שקיבלה החברה ושעומדות לפירעון בשנה הבאה. התממשות תוכנית החברה אינה ודאית מאחר שאינה בשליטתה הבלעדית".

סופש
 סופש