בפולין מסבירים למה כל כך השתלם לארח את יורו 2012

דוח של הוועדה המארגנת של הטורניר: התיירים שהגיעו בזבזו 345 מיליון ד', קצב בניית התשתיות הואץ, הכלכלה תזכה עד שנת 2020 לזינוק בסך 6.6 מיליארד ד'

עד כמה הפקת אירוע ספורט גדול יכולה להזניק כלכלה של מדינה, ניתן ללמוד מהסיפור של פולין, שאירחה בקיץ האחרון, במשותף עם אוקראינה, את יורו 2012.

מדוח שפרסמה הוועדה המארגנת של אליפות אירופה בפולין, ביחד עם הכלכלן ג'אקוב בורובסקי, נמצא כי כמות התיירים שהגיעה למדינה במהלך משחקי היורו היתה נמוכה משמעותית מהצפוי: 677 אלף בלבד, למרות תחזיות לכ-821 אלף תיירים. עם זאת, התיירים שכן הגיעו לצפות ביורו, בזבזו הרבה יותר כסף מהמשוער: 1.1 מיליארד זלוטי (345 מיליון דולר), לעומת ציפייה ל-845 מיליון זלוטי (267 מיליון דולר).

בכך לא הסתכמה כמובן התרומה של יורו 2012 לפולין. בדוח, מודגשת העבודה הנרחבת על תשתיות המדינה, אותם פולין היתה חייבת להשלים בטרם החל הטורניר, כחלק מהתנאים שהציבה לה אופ"א על מנת לקבל את אירוח המשחקים. התשתיות כוללות תחנות רכבת חדשות, שדות תעופה משודרגים, הרבה כבישים מהירים חדשים, וכמובן אצטדיונים שנבנו לצורך היורו.

המארגנים טוענים כי אירוח היורו גרם להקדמה של 3-5 שנים בבניית תשתיות התחבורה החדשות. בנוסף, בלי הטורניר, היה לוקח לפולין כעשור לבנות את המגרשים החדשים שקמו לצורך הטורניר. לפיכך, על-פי הדוח, יתרום היורו עד שנת 2020 לזינוק בסך כולל של 6.6 מיליארד דולר בכלכלה הפולנית, במה שמשקף עלייה של 1.2% בתמ"ג המקומי.