הרשתות מאשימות: הקניונים הפכו את דמי הניהול למקור רווח

במסגרת פאנל רשתות בוועידת הקניונים באילת, טען הראל ויזל, מנכ"ל פוקס, כי קיים חוסר שקיפות ביחס לדמי הניהול ■ בקבוצות הקניונים דוחים את הטענות

הרשתות הקמעונאיות יוצאות נגד דמי הניהול בקניונים וטוענות כי אלה הפכו למקור רווח של הקניונים. בפאנל שהתקיים בוועידת הקניונים השנתית באילת, טענו מנכ"ל פוקס, הראל ויזל, ומנכ"ל צומת ספרים, אבי שומר, כי אין שקיפות בגביית דמי הניהול בקניונים, וכי דמי הניהול הפכו למקור רווח לקניונים.

לדברי ויזל, כשהוא פנה לקבוצת עזריאלי וביקש לבדוק את דמי הניהול, הקבוצה לא אפשרה לו.

הקניונים גובים כיום דמי ניהול של עלות פלוס 15%. לדברי צביקה לוינסון, מנכ"ל רשת האופנה דפנה לוינסון, לא הגיוני שקיימים פערים בדמי הניהול בין הקניונים, המגיעים ל-25%.

ויזל חשף בוועידה כי קיבל החזר מקניון גן העיר עבור דמי ניהול ששילם, אך כי מדובר באירוע בודד שאין לו אח ורע בקניונים אחרים. מתברר כי קניון גן העיר החזיר באחרונה קרוב למיליון שקל לרשתות השיווק בגין דמי ניהול ששולמו, וזאת לאור התייעלות שבוצעה בניהול הקניון.

לדברי מנכ"ל קניון גן העיר, דדי ריזל, "זיהינו את המשבר של רשתות המסחר לפני כשנה, והחלטנו להקל על המצוקה שלהם. קיצצנו 15% מתקציב של כל מחלקה בקניון, ודאגנו שלא לפגוע ברמת השירות".

במסגרת זו קיבלה רשת המשביר לצרכן החזר בסך 78 אלף שקל, רשת עדן טבע מרקט קיבלה החזר של 53 אלף שקל, רשת גולף אנד קו קיבלה החזר של 48 אלף שקל ועוד.

לדברי סולי סקאל, מבעלי קבוצת סקאל, "יש קניונים שמשקיעים הרבה בפרסום ומשתמשים לצורך זה בכספי הניהול, כדי להשביח את הקניון. כשאנחנו חותמים על עלות פלוס 15%, הדברים לא נבדקים בצורה שוטפת, ולא כולם התנהגו כמו קניון גן העיר, שחישב ושלח שיקים בחזרה. זה דבר שלא קיים".

בקבוצות הקניונים דוחים את הטענות מכל וכל. לדברי מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי, פאר נדיר, "צוותים של חברות ניהול עושים לילות כימים כדי להפחית הוצאות. אין 'מונקי ביזנס' בעניין הזה. ההוצאות נבדקות על-ידי משרדי רואי החשבון הגדולים ביותר במדינת ישראל".

אבי לוי, מנכ"ל עופר השקעות, בעלת השליטה במליסרון, טוען אף הוא כי "יש לא מעט קניונים שאנחנו מסבסדים בהם את חברת הניהול".

לדברי רונן אשכנזי, מנכ"ל גזית ישראל, "חברות הניהול של הקניונים לא מרוויחות כסף, ואם היינו מוציאים אותן החוצה, עלויות הניהול היו קופצות ב-20%".