מסביב לעולם: לאן כדאי לנסוע בשבוע הקרוב?

9 עד 13 בדצמבר: קבלו המלצות ל-3 יעדים מועדפים במיוחד השבוע

אתגר, מכונות מעופפות

תחרות המכונות המעופפות Red Bull Flugtag התחילה ב-1992 כמופע ראווה של כמה משוגעים לדבר, שבנו מכונות מצחיקות עם כנפיים ועפו, או יותר נכון התרסקו, מרמפה בגובה שישה מטרים אל מי הים או הנהר שמתחתיה. הרעיון הוא לבנות מכונת תעופה בדומה לאלה של חלוצי הטיסות האנושיות, שניסו לשלב אדם ומכונה. העיצובים מטורפים והומוריסטיים (מכנפי תרנגולת ועד כנפי מטוס בצבעים פסיכודליים) והקהל גדל משנה לשנה. התחרות מתקיימת השנה בדרום אפריקה.

איפה: קייפטאון, דרום אפריקה.

מתי: 9 בדצמבר

קדם כריסמס (1), לאור נרות

העיר ההולנדית חאודה (Gouda) מוכרת בעיקר כמולדתה של הגבינה המצוינת הנושאת את שמה. לקראת חג המולד מתקיים בחאודה ערב מסורתי, שבו מאירים את כיכר השוק העתיקה בתאורת נרות. מקור המנהג ביוזמה מסחרית: מפעל הנרות המקומי חגג מאה שנה להיווסדו והאיר את בניין העירייה ב-1,500 נרות. בעלי עסקים סמוכים ניסו לעלות על הגל והאירו גם את החנויות שלהם בנרות, וכך נולדה מסורת.

תושבי העיר מתאספים ומדליקים יחד 6,000 נרות אמיתיים על עץ אשוח, שרים מזמורים, וראש העיר מקריא את סיפור החג. נוסף על כך יש הופעות רחוב מסוגים שונים, והכניסה לכל המוזיאונים חינם. לצפייה סרקו את הברקוד.

איפה: Gouda, דרום הולנד

מתי: 11 בדצמבר

קדם כריסמס (2), יום לוסיה

ועוד ממסורות הקדם כריסמס הכובשות את אירופה בימים אלה: נוסע שמתארח בשבדיה בחודש דצמבר צריך להיות מוכן נפשית לכך שנערה צעירה ויפה תעיר אותו (ואת יתר אורחי המלון) בשירה, כשהיא מסתובבת עם מעין חנוכייה על הראש ומחלקת סופגניות-לחמניות מיוחדות מתוך סלסילה. זה לא אומר שהוא לגם יותר מדי שנאפס בלילה הקודם, אלא שהגיע לחג מקומי שנקרא "יום לוסיה". בהלסינקי שבפינלנד מתקיימות תהלוכות חגיגיות עם כמה וכמה לוסיות, שנוסעות בכרכרות ברחבי העיר. אגב, גם בשיקגו שבארצות הברית, שם יש קהילת מהגרים גדולה משבדיה, חוגגים את האירוע בתהלוכה.

לוסיה, מן המילה הלטינית לאור (ומכאן הנרות שלראשה), היא קדושה נוצרית מסיציליה שראשה נערף על-ידי הרומאים, והיא יובאה לשבדיה במהלך לא ברור. החג שלה השתלב במסורות הפגאניות הצפון אירופיות של הלילה הקצר בשנה, שכיום אנו מכירים אותו ב-21 בדצמבר, אבל בימי הלוח היוליאני שקדם לזה הנוכחי, הגרגוריאני, הוא נפל דווקא ב-13 בדצמבר, וכך נשאר עד היום. לצפייה בסרטון סרקו את הברקוד.

איפה: שבדיה ופינלנד

מתי: 13 בדצמבר