עמיר פרץ עוזב את מפלגת העבודה וחובר לציפי לבני

המהלך מפחית עוד יותר את הסיכויים הקלושים לאיחוד בתוך גוש השמאל ■ יחימוביץ' למדה על עזיבתו של פרץ בפתק, חבריו למחנה למדו על המעבר מכלי התקשורת

12 שעות לפני הגשת הרשימות לכנסת דרמה פוליטית נוספת: יו"ר העבודה לשעבר, ח"כ עמיר פרץ, חצה את הקווים והודיע על מעבר למפלגת התנועה של ציפי לבני. פרץ, שהגיע בפריימריז של העבודה למקום השלישי, יוצב באותו המקום ברשימת התנועה, אחרי עמרם מצנע ולבני עצמה. הצטרפותו של יריבה של שלי יחימוביץ' ללבני מפחיתה את הסיכוי, שהיה קלוש ממילא, לחבירה של מפלגות בגוש השמאל.

החלטתו של פרץ לנטוש את העבודה באה על רקע הסכסוך הממושך עם יו"ר העבודה יחימוביץ', שאף החריף לאחר שבשבת האחרונה דרש פרץ בתוכנית פגוש את העיתונות מיחימוביץ' להתחייב בפומבי לכך שלא תשב בממשלה אחת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. יו"ר העבודה סירבה להצהיר זאת באופן חד משמעי ובהמשך השבוע אף ביטלה פגישה שתוכננה להתקיים בין השניים.

"זו הפעם הראשונה בחיי שחוויתי מהי שנאת חינם שמגיעה מהבית הפוליטי שלך, של שותפיך. מסתבר שהיא קשה יותר ופוגעת יותר. על מה יצא הקצף? על כי דיברתי שלום?", שאל פרץ במסיבת עיתונאים שקיים היום יחד עם לבני בתל אביב. "אני באמת חושב שבלי הסכם מדיני לא יהיה צדק חברתי והשילוב ביניהם הוא המפתח לצמיחה".

פרץ תקף במסיבת העיתונאים את יחימוביץ ואמר: "אני מכבד תהליכים דמוקרטיים ומהרגע שנבחרה היא קיבלה ממני את כל הגיבוי. לא יכולתי לעזור לה, אף כי רציתי מאוד והיא תמיד דחתה את היד המושטת". על דרכה הוא אמר: "אין לה כל זכות לוותר על החזון המדיני. בחודש האחרון התקיימו פריימריז בעבודה, שהיה מסע ארוך ומרתק. אמרתי שמפלגה היא כמו רכבת ובכל מערכת בחירות בוחרים קטר מרכזי והפעם זה המאבק לצדק חברתי. שני הקרונות המרכזיים הם החברתי והמדיני, שניהם באותו גודל ושניהם מחכים בתחנה. כולנו רוצים שלום, אך במערכת בחירות מנסים להסתיר אותו כי חוששים שאולי המאבק עליו הוא נטל אלקטורלי".

פרץ הסביר כי לאחר החבירה ללבני הוא פונה למצביעי הליכוד כדי להשיג גוש חוסם. "אני אוהב אנשי ליכוד, אוהבי מדינת ישראל. הם יודעים כי הליכוד-ביתנו לא מובילים אותם לשום מקום אלא להקצנה ועימות עם העולם כולו. אנו כאן כדי להשיג רוב חוסם ואם תעזרו לנו לא ניתן להזדמנות ההיסטורית לחמוק מידינו ונקים ממשלה בראשותה של לבני. היום אנו מתחייבים להקים כיפת ברזל חברתית ומדינית", אמר.

בעוד יחימוביץ' למדה על עזיבתו של פרץ באמצעות פתק שהוכנס אליה באמצע פגישה חמש דקות לפני שהחלה מסיבת העיתונאים, חבריו למחנה בתוך סיעת העבודה, פואד בן אלעזר ואיתן כבל, גילו באמצעות כלי התקשורת כי פרץ החליט לעזוב את המפלגה. "אני ממש בשוק, הלם מוחלט", אמר כבל, "אני מתקשה לחשוב על משפט אחד שלם. התחושה היא קשה מאוד כי שנינו היינו שותפים לדרך וחברים, וזו מכה אישית קשה עבורי. אני עוד לא עוסק בשאלה האלקטורלית אלא בכך שצריך להיות בן אדם. כתוב במקורות 'טוב שם משמן טוב', ואני בהלם מהמעשה שלו".

ואילו במפלגת העבודה נטען כי הם חשים הקלה. "אנו נפרדים בהקלה מאדם שניסה לחבל במפלגה דווקא בשיא הצלחתה ובשיא האמון שהציבור מביע בה, וכשל בנסיונו זה. חבירתו של פרץ ללבני לא תזיק כהוא זה למפלגת העבודה ואף תחזק אותה ותאפשר לה לעבוד במלוכד, באחדות ובחברות ובלי חתרנות מזיקה מבפנים. זאת כדי להפיל את שלטונו של נתניהו, ולהפוך את ישראל לחברה צודקת הדואגת באמת לאזרחיה. אשר ללבני - מדובר בשפל פוליטי נוסף ובאיסוף פליטי פליטים באופן שאין בו ולו שמץ של אידיאולוגיה", נמסר בתגובה הרשמית של המפלגה.

בליכוד הצטרפו למתקפה: "מול ימין ממלכתי לאומי ומאוחד ששומר על עקרונותיו למען האינטרסים החיונים של מדינת ישראל ובטחון אזרחיה אנו עדים לעוד פיצול ציני מביך של השמאל המפולג והמפוצל שמוכן לסכן את האינטרסים של ישראל וביטחון אזרחיה בשביל כיסא", נמסר.

ואילו ביש עתיד אמרו כי "לבני מובילה את התרגיל המסריח של כל הזמנים, הפוליטיקה הישנה במירעה. "התנועה" הולכת והופכת לעיר מקלט לכל המפסידים במפלגות המוצא שלהם. זהו אופורטוניזם פוליטי בשיא כיעורו שלא יחזיק מעמד יום אחרי הבחירות. אין ללבני ואנשיה שום מכנה משותף מלבד הכמיהה הבלתי ניתנת לסיפוק לכיסא".

הערב בשעה 17:00 צפויה להתכנס ועידת מפלגת העבודה על מנת לאשר באופן סופי את מצע ואת רשימת המפלגה לכנסת. בשעה 22:00 צפויה להיסגר הגשת הרשימות לועדת הבחירות המרכזית. עד אז ייתכנו שינויים, חבירות והצטרפויות נוספות.