רשות ני"ע חקרה את ברונפמן, פישר ונואי בחשד למידע פנים

‎‎החשד מתמקד ברכישות ני"ע שביצעו טרם הדיווח על הסכם לרכישת השליטה בשופרסל מידי אי.די.בי ‏‎‎■ ברונפמן ופישר: "פעלנו ואנו פועלים תמיד עפ"י החוק"‏‏

‎‎משרדי החקירות ברשות ניירות ערך זכו בתקופה האחרונה לביקורים של כמה טייקונים מהשורה הראשונה. נוסף על נוחי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי, שנחקר לאחרונה בחשד לביצוע תרמית בניירות ערך, נחקרו במשרדי הרשות גם צמד שותפיו לשליטה ברשת שופרסל, בעלי חברת ישראלום מתיו ברונפמן ושולם פישר, וכן טייקון הנדל"ן היהודי-בריטי ליאו נואי.

‏השלושה נחקרו בחשד כי עשו שימוש במידע פנים בעת שרכשו ניירות ערך, זמן קצר טרם הדיווח באוקטובר אשתקד על אודות הסכם שלפיו אמורים היו ישראלום ונואי לרכוש את השליטה ברשת המזון שופרסל מידי אי.די.בי.

‏ברונפמן ופישר, שביצעו באותה תקופה רכישות של אג"ח ישראלום בהשקעה של מאות אלפי שקלים, מסרו היום (ה'): "פעלנו ואנו פועלים תמיד על-פי החוק, שהוא נר לרגלינו. אנו משוכנעים כי החקירה תוכיח כך".

מרשות ניירות ערך נמסר כי "הרשות אינה מגיבה לשאלות בנושאי חקירות".‏

‏‏מנהלים נוספים של ישראלום ביצעו רכישות של אג"ח החברה באותה תקופה: סגן היו"ר, רון הדסי, השקיע 225 אלף שקל; סמנכ"ל הפיתוח העסקי, שמשון פישר, רכש אג"ח תמורת 65 אלף שקל; ומי שהיה אז מנכ"ל החברה, יניב מזור, רכש אג"ח בהיקף של 10,000 שקל.

‏סדרת הרכישות החלה בתחילת ספטמבר, אחרי שישראלום דיווחה על כוונתו של ברונפמן לבצע רכישה עצמית של אג"ח בהשקעה של עד 10 מיליון שקל. ברונפמן ציין בהודעתו אז כי "כוונה זו היא, בין השאר, הבעת תמיכה בחברה".‏

‏‏הרכישה האחרונה התבצעה על-ידי ברונפמן ב-11 באוקטובר, ויום לאחר מכן עדכנה ישראלום כי חתמה על מסמך עקרונות לא מחייב לרכישת מניות השליטה בשופרסל יחד עם נואי.

‏בעקבות ההודעה על עסקת שופרסל, שבסופו של דבר לא יצאה לפועל, רשמו אג"ח ישראלום עליות שערים חדות של עשרות אחוזים. ‏היום נסחרות 3 סדרות האג"ח של ישראלום, בהיקף של 220 מיליון שקל, בתשואות של 9%-15%. ישראלום מחזיקה ב-18.5% ממניות שופרסל, החזקות שנרכשו מידי צמד בעלי השליטה והסבו לה עד כה הפסדי ענק.

‎‎סדרת רכישות במניה

שותפם של השניים לרכישה המתוכננת, נואי, ביצע סדרה של רכישות במניות שופרסל עצמה, בסכום של כ-11 מיליון שקל. הרכישה האחרונה בוצעה ב-10 באוקטובר 2011, יומיים לפני ההודעה על החתימה על מסמך העקרונות לרכישת השליטה ברשת הקמעונות. חלק ניכר מהרכישות בוצעו באמצעות בנק ההשקעות ברקליס, שקנה "בלוק" מניות שופרסל עבור אחת מהנאמנויות של נואי ומשפחתו.

‏במסגרת רכישת מניות שופרסל, תכננה דסק"ש למכור 46% מהון המניות, תמורת 2.4 מיליארד שקל. חלקו של נואי ברכישה תוכנן לעמוד על 1.7 מיליארד שקל, כך שלאחריה יחזיק שיעור דומה לזה של ישראלום - 32.3% מהמניות.

‏‏על רקע מצבה הפיננסי העגום של ישראלום, הגיעו לאחרונה ברונפמן ופישר להסכמה עם נציגות מחזיקי האג"ח, שלפיה הם יעמידו ערבות אישית לחוב כלפיהם.

בשבוע שעבר איימה רשות ניירות ערך כי תפסיק את המסחר באג"ח החברה, משום שברונפמן, בעל השליטה בבנק דיסקונט וברשת הרהיטים איקאה ישראל, ושותפו פישר, סירבו לספק פירוט על אודות יכולותיהם לעמוד בערבות שנתנו (מעין הצהרת הון).‏

‏ברבעונים האחרונים סובלת החברה מירידות ערך משמעותיות בשווי השקעתה במניות שופרסל, ואת 9 החודשים הראשונים של השנה היא סיימה בהפסד של 190 מיליון שקל. הגירעון בהון העצמי של ישראלום הוא 216 מיליון שקל. ‏‎‎‏

ישראלום
 ישראלום