מנכ"ל אדום אדום: מנהל בית המטבחיים פורש, שמנו מצלמות

‎תחקיר "כלבוטק" חשף התעללות קשה בבקר המובל לשחיטה ■ משרד החקלאות והמשרד להגנת הסביבה הורו על חקירה פלילית ■ במקביל הוגשה ייצוגית ב-100 מיליון שקל נגד תנובה ■ "אדום אדום": "ההתנהגות הגסה - חריגה מהנהלים"

תחקיר הבשר של התוכנית "כלבוטק" נגד חברת תנובה והחברה-הבת "אדום אדום" עובר למישור הפלילי והמשפטי. משרד החקלאות והשירותים הווטרינרים הודיע היום (א') כי הוא פתח בחקירה נגד תנובה בחשד לעבירות על חוק צער בעלי חיים, וכי הוא נמצא בקשר שוטף עם המשטרה. כמו כן נפתחה חקירה פלילית מקבילה על-ידי המשרד להגנת הסביבה.

במקביל הוגשה בקשה לאשר תביעה ייצוגית נגד החברות בסך 100 מיליון שקל. זאת, בטענה כי בעלי החיים, שבשרם משווק למאכל על-ידי החברות, סובלים בדרך לשחיטתם מהתעללות קשה, שיטתית וגלויה, תוך הפרת תקנות השחיטה, חוק צער בעלי חיים, תקנות הובלת בהמות והסטנדרטים הבינלאומיים המוסכמים, שעוגנו בקווים המנחים של ארגון בריאות בעלי החיים הבינלאומי‎.‎‏

‏מאחורי חשיפת "כלבוטק", ששודרה ביום חמישי האחרון בערוץ 2, עומדת חקירה סמויה שהתקיימה בבית-המטבחיים "בקר תנובה" בבית-שאן. החקירה חשפה התעללות קשה, שיטתית וגלויה בבקר ובעגלים, תוך הפרת החוקים, התקנות והסטנדרטים לעיל‎.‎‏ עובדים בבית המטבחיים תועדו מחשמלים עגלים באמצעות "שוקר" חשמלי, מכים בעלי חיים, עומדים עליהם, גוררים עגל ברגלו באמצעות מלגזה ועוד.

‏‏בהודעת משרד החקלאות נמסר כי המשרד "מזועזע" מהפרטים שנחשפו בתחקיר, וכי בסוף השבוע האחרון הוא ביצע מספר פעולות על מנת למגר את התופעה, ועל מנת ולהבטיח הישנות מקרים כאלה בעתיד.

‏לדברי משרד החקלאות, כתנאי לחידוש השחיטה, ביצע הרופא-הווטרינר הראשי לבתי מטבחיים של השירות הוויטרנרים שני תדריכי חירום לרופאי בית המטבחיים של תנובה, מנהלי המפעל וצוותי הפריקה והשחיטה. בתדרוכים רועננו נהלי העבודה והפיקוח, ובכללם הנוהל האוסר הכאה, דחיפה ודחיסה של בקר. הובהר כי מעתה השוקר החשמלי יוחזק רק ברשות הרופא המפקח, והשימוש בו - במקרים קיצוניים ביותר - וכן הטיפול בבהמות רובצות, יהיה רק בהוראת ובנוכחות רופאי בית המטבחיים.

‏עוד נמסר כי משרד החקלאות יקיים עוד השבוע כנס חירום של כל מנהלי ורופאי בתי מטבחיים בנוכחות מנהל השירותים הוויטרנריים לריענון נהלים והצגת דרישות נוספות. כן נמסר כי משרד החקלאות שוקל הטלת חובת התקנת מצלמות מעקב מרחוק על הנעשה בבתי מטבחיים.

‏‎‎מחלוקת בין משרדי הממשלה

‏‎‎במקביל השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הורה גם הוא על חקירה פלילית נגד המשחטה של תנובה, כשברקע מחלוקת על סמכויות החקירה מול משרד החקלאות. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי ביום שישי החל צוות חקירה משותף למשרד ולמשטרת בית-שאן לגבות עדויות הנוגעות לחשד להתעללות בבעלי חיים. במקביל לחקירה, ייבדק אם המשחטה הפרה את התנאים שנקבעו לה ברישיון העסק.

‏לדברי ארדן, "אין שום סיבה שבעולם שבעלי חיים יעברו התעללות מזוויעה במהלך חייהם. חשיפת התעללות זו היא הוכחה נוספת לכך שאסור להפקיר את השמירה על זכויות בעלי חיים בידי משרד החקלאות, שהאינטרס שמנחה אותו הוא טובת תעשיית המזון".

‏בהודעת המשרד להגנת הסביבה נמסר כי כיום סמכויות הפיקוח על צער בעלי חיים נמצאות במשרד החקלאות, ואולם הצעת חוק פרטית שקודמה בתיאום עם השר ארדן להעברת הסמכויות בעניין למשרד להגנת הסביבה אושרה בממשלה. עם זאת, ערר שהגישה שרת החקלאות, אורית נוקד, מנע את המשך קידום הצעת החוק. ארדן הבהיר כי ימשיך לקדם חקיקה להעברת הסמכויות למשרד להגנת הסביבה.

‏ייצוגית: "התעללות בהנחיית ההנהלה"

‏כאמור, ‎‎במקביל לחקירות הפליליות הוגשה הבוקר לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעה ייצוגית ראשונה נגד תנובה בעקבות התחקיר ב"כלבוטק". ‏

באמצעות עו"ד האני טנוס טוענת התובעת - רות קוליאן, חרדית בת 31, נשואה ואם ל-4 ילדים מפתח-תקווה - כי אילו ידעו הרבנים המעניקים כשרות לבשר של תנובה אודות ההתעללות שסובלים בעלי החיים המובלים לשחיטה, "הם לבטח לא היו מעניקים את דרגת הכשרות המחמירה שהם נותנים לתנובה, ולכן יש כאן פגיעה חזקה מאוד ברגשות הצרכנים, שחלקם דתיים וחלקם חילונים".

לדבריה, גם הצרכנים החילונים וגם הדתיים היו נרתעים מלצרוך את הבשר של תנובה, לו היו יודעים כיצד הוא מופק. התובעת מדגישה כי הצרכנים הוטעו לחשוב על-ידי תנובה כי תהליך השחיטה של בעלי החיים נעשה בצורה מבוקרת ומוקפדת.

‏הבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד תנובה ו"אדום אדום" הוגשה כאמור בעקבות התוכנית "כלבוטק" ששודרה ביום חמישי האחרון בערוץ 2. התובעת מציינת כי במסגרת התוכנית הוצג תחקיר מזעזע אודות הליקויים אצל החברות בכל הנוגע לטיפול בבקר ובעגלים, שכלל התעללות בוטה.

‏לטענת התובעת, ההתעללות נעשתה לכל הפחות תוך עצימת עיניים של הדרג המנהל של המקום, ולפחות בחלקה הגדול בהנחיה מפורשת מלמעלה. ממצאי התחקיר, מציינת התובעת, מלמדים כי ההנהלה הייתה מודעת היטב להתעללות ולהפרות שיטתיות של נהלים, תקנות וחוקים, ואף הורתה על חלקן.

כמו כן, נטען כי הממצאים מצביעים על כשל גמור של הרופא הווטרינר המפקח, שאף טען באוזני החוקר הסמוי כי חוק צער בעלי חיים כלל אינו חל בתחומי בית-המטבחיים.

"חלק מההתעללות נובע ממבנה לקוי של בית-המטבחיים: הבעיות במבנה מביאות לצפיפות בלתי נסבלת באזורי ההמתנה ולהתנגדות של בעלי החיים לנוע במעברים - התנגדות שמגבירה את האלימות של צוות העובדים הבלתי מיומן כשלעצמו; חלק מההתעללות נובע מנהלים פסולים, מהיעדר הכשרה ומחוסר מיומנות וחוסר רגישות של כל המעורבים בטיפול בבעלי החיים", נטען בתביעה‏‎.‎‏

‎‎מכות ושוקרים חשמליים

‏בתביעה מפורטות שיטות ההתעללות בבקר, כפי שתועדו ב"כלבוטק", ובהן שימוש אינטנסיבי בשוקרים חשמליים כלפי בעלי חיים שאינם מסוגלים לעמוד על רגליהם, הכאה פיזית באמצעות צינורות פלסטיק ומקלות ובעיטות ברגלי העגלים והטלאים.

"המכות מכוונות לכל חלקי הגוף של העגלים ושל הטלאים, לרבות הראש. העובדים מנחיתים מכות גם על עגלים קורסים ועל בעלי חיים שאינם יכולים להתקדם, משום שהמעבר שלפניהם חסום על-ידי בעלי חיים אחרים", נטען.

‏לדברי התובעת, המשך ההתעללות בבעלי החיים הוא בגדר ודאות, אם בית-המטבחיים לא ייסגר באופן מיידי. אם תישקל פתיחת בית-המטבחיים בעתיד, טוענת התובעת, הדבר יוכל להיעשות רק לאחר הפקת כל הלקחים, תחת הנהלה חדשה, עם צוות עובדים חדש, ולאחר תיקון כל הליקויים במבנה המקום‎.‎‏ ‏‎‎‏

"אדום אדום": "מנהל המפעל קרס, עובדי הקבלן פוטרו"

מנכ"ל חברת "אדום אדום", ארז וולף, מסר בתגובה לתביעה הייצוגית שהוגשה נגד החברה בעקבות תחקיר "כלבוטק" על הליך שחיטת הבקר, כי "בעקבות תחקיר 'כלבוטק' ששודר אנו מבקשים לומר באופן חד-משמעי כי אנו מוקיעים התנהגות זו, מסתייגים ממנה, והיא אינה מייצגת אותנו כחברה. ההתנהגות הגסה - כפי שהוצגה בסרטון - היא חריגה מכל הנהלים שלנו.

‏‏"עם היוודע לנו הפרטים נקטנו מספר צעדים מיידיים: מנהל המפעל פורש בהסכמה מתפקידו, ועבודתם של כל עובדי החברה הקבלנית המעורבים במקרה הופסקה לאלתר. בנוסף, בימים אלה מותקנות מצלמות בשטחי העבודה המדוברים, לשם הגברת הפיקוח והבקרה. כל העובדים - הן עובדי 'אדום אדום' והן עובדי הקבלן - עוברים הכשרות וריענון נהלים, הכוללים התייחסות נאותה וטיפול ראוי בבעלי חיים.

‏‏"אנו חוזרים ומצהירים: עובד שיעבור על נהלים אלה לא יישאר בחברה. כפי שאנחנו מקפידים שאיכות המוצרים שלנו תהיה הגבוהה ביותר - ותעיד על כך שביעות-הרצון של לקוחותינו - כך גם נקפיד שהתנהלות כזו לא תקרה שוב". ‏‎‎‏