גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רחוב עם מוצא: נגני הרחוב עושים חיל בהרכב "פילהרמונית הרחוב"

מדובר במיזם שהקימו שלושה סטודנטים, המאפשר לנגני רחוב להופיע במסגרת ההרכב ■ יונתן וינקלר, ממקימי המיזם: "אנו מופתעים מכמות הרצון הטוב כאשר מסבירים לבעלי אמצעים את מהות הפרויקט"

"מה שהכי חשוב לנו להבהיר זה שלא מדובר בפרויקט צדקה. לא הגענו לאנשים האלה ממקום של רחמים, או במטרה לחלץ אותם מחייהם הקשים", כך אומרת ל"גלובס" נרקיס אלון, ממקימות מיזם ze.ze ואחת מהוגות פרויקט "פילהרמונית הרחוב" - הרכב תזמורתי שרובו על טהרת מוזיקאים שמזה כמה שנים משלימים הכנסה מנגינה ברחובות לעוברים ולשבים.

נרקיס: "הנגנים לא רוצים ולא צריכים שירחמו עליהם ורובם גם לא מתכוונים לוותר על הנגינה ברחובות. הם למדו ליהנות ממנה וכיום היא חלק מהפעילות שלהם כמוזיקאים".

בימים אלה נכנס פרויקט "פילהרמונית הרחוב", שהוקם לפני שנה, לשלב הבא בפיתוחו. אלון ושני חבריה למיזם, האחים יהונתן ודניאל וינקלר, מנהלים בימים אלה מגעים עם משרדי הפקות מובילים כדי להעביר אליהם את שיווק ההופעות ואת הניהול השוטף של ההרכב. בכך תשולם סופית הפיכת התזמורת לגוף כלכלי מסודר המאפשר לכל הקשורים בו פרנסה קבועה.

"כבר עכשיו הנגנים מוזמנים להופעות באירועים פרטיים בכל הארץ", אומר יהונתן וינקלר. "עוד לא הגענו לשלב שבו הם מתפרנסים אך ורק מההופעות של 'פילהרמונית הרחוב' ואולי זה גם לא יקרה, כי גם למוזיקאים מקצועיים מובילים בארץ יש תמיד כמה מקורות הכנסה שונים, אבל כשאני נזכר בתחילת הדרך - יש לכולנו זכות להרגיש גאווה גדולה".

- מה הרגע הכי מרגש שחווית במסגרת המיזם?

"כשאחד הנגנים ניגש אליי, אחרי מופע ההשקה של התזמורת שבו התארח ברי סחרוף והגיעו אליו יותר מ-1,000 איש, ואמר לי: 'החזרתם לי את הביטחון העצמי. אני שוב מאמין בנגינה שלי'. אי אפשר למדוד בכסף תחושה כזו".

- ומעבר לביטחון העצמי, איך הם מתוחזקים כלכלית?

"בעיקר מתרומות ומחסויות. אנחנו מופתעים בכל פעם מחדש מכמות הרצון הטוב כאשר מסבירים לבעלי אמצעים את מהות הפרויקט. חשוב לציין שכל הנגנים מקבלים על חזרות והופעות שכר זהה למה שמקבל נגן מקצועי. יש להם מנהלת מוזיקלית בשכר מלא (המוזיקאית תום דרום, ט.פ), כי לכל הופעה צריך להכין תווים ועיבודים.

"יש כיום תשעה נגני רחוב בתזמורת, לצד כמה נגנים שכירים המשלימים את ההרכב ושלוש זמרות ליווי, ויש כמה פורמטים שונים של הופעות בהתאם לצרכים וליכולות של מזמין ההופעה. לפעמים הם 15 איש על הבמה, לפעמים 8, לפעמים 3,4".

- ומה ברפרטואר?

"עממי מאוד - הרבה בלקני-צועני ומוזיקת כלייזמרים, הרבה שירי ארץ ישראל וכמובן להיטים בעברית ובאנגלית. הם באים מהרחוב הישראלי ומנגנים מוזיקה של הרחוב הישראלי. בשלב זה, כל התיאומים לגבי שיווק, הופעות ולוח חזרות עוברים דרך נרקיס, דניאל ודרכי. אם למשל יש הופעה בדרום וצריך הסעות, נמצא חברות הסעה שנותנות הנחה משמעותית מתוך הכרה בחשיבות הפעילות שלנו. כך גם לגבי חברות הגברה ותאורה. בעיניי זו תמצית האידיאולוגיה של מיזם ze.ze".

- רגילים לנגן לבד

"כל מי שגר בתל-אביב רואה נגני רחוב, וכל מי שיקשיב להם יותר משתי דקות - יבין שרבים מהם מוזיקאים מצוינים", מסביר יונתן וינקלר את הרעיון שהצית את השלושה להרים את הפרויקט. "רצינו ליצור קשר, להבין מי הם ואיך הגיעו לאן שהגיעו, ומשם הרעיון לגבש כמה מהם להרכב הייתה קצרה. את חלקם זימנו לסוג של אודישן, אחרים צילמנו בווידיאו והעברנו למנהלת המוזיקלית. חלקם שיתפו פעולה, וחלקם אמרו שזה לא מתאים להם מאחר שהם כבר רגילים לנגן לבד.

"בתחילת הדרך היו בעיקר חשדנות וחוסר אמון, וזה טבעי בהתחשב בעובדה שרובם שבעו מהבטחות שלא קוימו. אני חושב שרק כאשר נכנסו בפעם הראשונה לחדר חזרות מקצועי, עם ציוד תאורה והגברה, הם קלטו שאנחנו רציניים והתמסרו בהתאם.

"ואז, כמובן, אמנים מקומיים מובילים שיתפו איתם פעולה כדי לקדם את הופעות ההשקה שלהם. הם כבר הופיעו עם ברי סחרוף, דני סנדרסון, אהוד בנאי וקרולינה. כולם, אגב, הסכימו מיד לעזור לנו".

אדוארד (אדי) ברין, קלידן ואקורדיוניסט בן 66, שעלה לארץ מסיביר בתחילת שנות ה-90, מאשר את הדברים. "כשניגש אליי בפעם הראשונה ילד שיכול להיות נכד שלי, וביקש שאצור קשר כי הם מקימים תזמורת ועושים בחינות לנגנים, אני מודה שלא חשבתי שייצא מזה משהו", הוא אומר. "בשנים הראשונות שלי בארץ היו דיבורים, הבטחות, אבל מעט מאד מעשים. לא מגיעים למדינה חדשה ומיד הולכים לנגן ברחוב. עובר זמן עד שאתה מבין שזה מה שיש ומזה צריך להוציא הכי טוב.

"בפעם הראשונה שבה ניגנתי ברחוב הרגשתי בושה גדולה, אבל כיום אני יודע כמה החוויה הזו נתנה לי. דרך המפגש עם ישראלים ברחוב למדתי להכיר את המדינה הזו, את השפה, איזו מוזיקה אנשים אוהבים לשמוע, מנגינה של בועז שרעבי. הרחוב הישראלי עזר לי להפוך לישראלי, וכמה שהייתי נבוך בהתחלה - כיום אני לא מתכוון לוותר עליו".

הצעות לעבודות פרטיות

ברין, שבעבר ניגן על טובה בתזמורת הצבא האדום, רכש השכלה מוזיקלית קלאסית רחבה באחת האקדמיות היוקרתיות בחבר העמים לפני שעלה לארץ. כיום הוא אחד הנגנים הקבועים ב"פילהרמונית הרחוב". כמו רוב חבריו להרכב, גם הוא מוזיקאי מבוגר, עולה מחבר העמים (למרות שבתזמורת מנגנים גם עולה מקנדה וצעיר בן 35), בעל השכלה מוזיקלית ורזומה מקצועי מרשים. מה שלא סייע לו, כמו גם לשאר נגני התזמורת, למצוא עד כה פרנסה מסודרת במקצועם.

"ניסיתי להתקבל להרבה תזמורות ופסלו אותי מיידית בגלל הגיל", משחזר נגן החצוצרה ולרי טבורסקי (54), שמזה כמה שנים מנגן על אי תנועה בכניסה למתחם קניון עזריאלי בתל-אביב.

"אם אתה בן יותר מ-35, לא רוצים אותך, ולא משנה אילו קרדיטציות אתה מציג. אני גר בחיפה, אבל שם אי אפשר להרוויח טוב מנגינה ברחוב. אז אני נוסע ברכבת לתל-אביב כמה פעמים בשבוע, מנגן שמונה שעות ובערב נוסע חזרה".

- נשמע מטורף.

"אני מנגן ארבע שעות, עושה הפסקה לשעה שעתיים, חוזר ומנגן עוד ארבע. אבל זה לא מקובל אצל רוב המוזיקאים המנגנים ברחוב. הם עושים פחות שעות, ואני גם מנגן בכלי נשיפה וצריך להיות בכושר".

- באילו סכומים מדובר?

"אפשר להגיע למאות שקלים ביום, תלוי באנשים. יש אנשים שזורקים מטבעות של עשרות אגורות, וגם כאלה שנותנים 10 שקלים, 20, לפעמים שטרות של 50 שקל, בעיקר בחגים. היו מקרים שבהם ניגשו אליי אנשים והציעו לי עבודות פרטיות באירועים ובשמחות משפחתיות. פעם ניגנתי במסיבת פרידה מעובד מדינה בבניין 'אפריקה ישראל'.

"אתה לא יכול לחיות רק מנגינה ברחוב אבל זו הכנסה צדדית יפה, מה גם שעם השנים דבר מוביל לדבר".

- איך הרגשתם בהופעה הראשונה?

ברין: "לא הבנתי מה קורה. פתאום אני מנגן ו-1,000 איש מוחאים כפיים. אפילו בבריה"מ לא היו לי דברים כאלה".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמשכות העליות בוול סטריט; נעילה ירוקה באירופה

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו לא לעצור את הנפט לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק