טיול לסופ"ש: שלג ראשון בחרמון - לאן כדאי לנסוע?

שלג ראשון בחרמון, וברמת הגולן מאווררים את תוכניות המגירה לעונה הכה-קצרה של תיירות שלג. גזור ושמור לחצי מטר ומעלה

גשמים סוערים, רוחות עזות ושיטפונות הם רק המשחק המקדים של החורף. אזעקת שלגים היא הדבר האמיתי שהישראלים מייחלים לו מדי שנה. בחרמון ובגולן לוקחים אותם ברצינות תהומית ומתארגנים חודשים מראש לשעת השין, כדי להציע אטרקציות שלג בזמן הקצר שהוא כאן, וההכנות בעיצומן. סקי הוא אמנם גולת הכותרת, אבל האמת היא שאצלנו הוא מינורי, ומתרכז במקום אחד, קטן, צפוף ויקר. השלג בתפקידו כדובדבן של הטבע יכול לשמש תירוץ נפלא גם לבילוי בסביבה לפני או אחרי הביקור בחרמון.

העונה נפתחת בחדשות טובות: בתחילת החודש התבשרנו על ההוזלה הצפויה במחירי הכניסה לאתר החרמון. המאבק הזה מוכר וידוע כבר שנים. תחקירים בעיתונות, עתירה של התנועה לאיכות השלטון, ועדה ציבורית לגיבוש הסדר שייתן מענה גם לתפעול האתר באופן חוקי אבל גם להבטחת נגישות הציבור ושמירה על הסביבה. בין ההמלצות לקראת הסדר מלא, נמצאת גם הוזלת מחירי הכניסה בעשרות אחוזים - ונקווה שתיכנס לתוקף כבר עם השלג הראשון. המהלך אמנם מבורך, אבל זה אומר שהפקקים ישתרכו קצת יותר. אז מי שיכול, מוטב שיגיע באמצע השבוע.

לחרמון מומלץ להגיע מוקדם בבוקר, ולינה בסביבה היא פתרון נהדר שמעניק חוויה כפולה. היישוב נמרוד, למשל, רחוק מהחרמון רק כשישה קילומטרים וחצי, והוא שוכן על פסגה קטנה ברום של 1,125 מטרים, עם נוף עוצר נשימה. בחורף הוא מתכסה בפלומה לבנבנה, ומרגיש כמו מיני אירופה. במקום חיות משפחות אחדות (עד לא מזמן היו כאן שבע, וכיום מספרן עומד על חמש), שלמרביתן צימרים לאירוח.

ב"טירות הנעות ברוח" יש שתי סוויטות זוגיות מפנקות ובקתה שמתאימה למשפחה. ב"רום 1125" שתי יחידות גדולות מאוד, גם למשפחות שרגילות לאבזור ברמה גבוהה. ב"בקתות בערפל" יש תשע יחידות זוגיות ומשפחתיות עם דגש אקולוגי, וב"קסם החרמון" שתי בקתות עם טבע נטו, בלי טלוויזיה. לכל הצימרים נוף מטריף, וכמובן אמצעי הסקה וג'קוזי/בריכת ספא לחימום הנשמה בטמפרטורה של אפס מעלות ומטה. המחירים נעים בין 700 ל-1,700 שקלים לזוג ללילה, כולל ארוחת בוקר.

בנמרוד פועלת גם מסעדת קדרת המכשפה והחלבן. התפריט מבוסס על תבשילי קדרה מהבילים המורכבים מבשרים שונים (טלה, אוסובוקו ופירות ים), אבל גם לצמחוניים יש עדנה עם קדרות ירקות עונה ומנות נוספות. ואדים, הבעלים, טוען שמדובר במעין פונדק דרכים אירופי בניחוח צפוני ישראלי. אחרי השיפוץ שנערך במקום בסוף הקיץ האחרון, אפשר להתכנס גם בחדר ה-VIP החדש או לשבת על הבר. הנוף ההורס - על חשבון הבית (טל' 058-6644266).

בצפון הגולן כבר מחכים לשלג עם הפתעות שמתאימות ללבן בעיניים. טיולי שטח בשלג הם ז'אנר חדש של אקסטרים שתופס תאוצה בחורף איכותי. בקיבוצים מרום גולן ועין זיון ובמושב אודם יש טיולי טרקטורונים, תומקארים וריינג'רים כל השנה, אבל בשלג החוויה מועצמת. הנהיגה משתנה, לפעמים גם המסלול (מגובה שלג מסוים הנסיעה פחות בטוחה) ואפילו קוד הלבוש. כל נוסע מקבל בשעת הצורך חליפת סערה/חרמונית.

מעין זיון יוצאים לסיור בן שעה וחצי, שמתחיל בהר אביטל ונמשך בתצפית על קונטרה וחזרה דרך מעבר הגבול והמטעים (460 שקלים לארבעה נוסעים ברכב). ממרום גולן יוצא סיור דומה עם תוספת של מעברי מים וטנקים, ביקור במפקדה סורית ובאגמון גולן (300 שקלים לשלושה נוסעים בריינג'ר, 250 שקלים לטרקטורון/לתומקאר זוגי). ממושב אודם יוצא טיול ביער אודם, אל הג'ובה הגדולה (תופעה גיאולוגית מקומית מרתקת), ואם אפשר מטפסים להר אודם (1,200 מטרים) לתצפיות מרהיבות. מסיימים במכתש טוף לא שגרתי (320 שקלים לשלושה נוסעים בריינג'ר). גם ילדים יכולים להשתתף בחוויה, ולצעירים שבהם יש אפשרות להוסיף גם כיסא בטיחות מהרכב.

חוויה חדשה של אקשן מציעים בכפר הנופש נופי גונן. ברגע ששלג נוחת על הקרקע, יוצא מהקיבוץ טיול אלפיניסטים מיוחד. החבורה תטייל באזור שמצפון לכפר הדרוזי בוקעתא, ותשוטט בין מטעים נשירים עם כסות לבנה, תשחק בשלג ותתחרה על בניית בובות שלג. בסיום הטיול יגיעו לשוק הדרוזי שבעמק יעפורי במג'דל שאמס, שם אפשר לרכוש שלל מוצרים כפריים: שמן זית, זיתים, פיתות עם לבנה ועוד (טל' 6955220-04).

מי שרוצה להמשיך ולחוש את השלג הרך ברגליים, יוכל להתבוסס ביער אודם, שמנפק תפאורה מושלמת של עצי אלון על רקע צחור. משטחי הלבן הצח מתמלאים בטביעות רגליים שמעידות על שמחה גדולה. בכל מקרה, אין לרדת מהשוליים במקומות אסורים, שכן היו אסונות. מראה מרהיב לא פחות יש מהגן הלאומי מבצר נמרוד, החולש על סביבתו מגובה מרשים. כשיורד בו שלג זה מראה פסטורלי מאין כמותו, ואם לא - אפשר להתענג על הנוף ההררי הירוק בדרך כלל.

כל השלג הצחור שנערם על הגגות, על הכבישים ובשולי הדרכים נמס בסופו של יום וזורם בשצף קצף לכינרת. המראות האלה הם תופעה מופלאה שמושכת עיני מטיילים רבים. למפל נחל סער לא אשלח אתכם, כי הצפיפות רבה מדי עד המונית (אלא אם כן זה אמצע שבוע), אבל במפל הבניאס כדאי לבקר ולהתמוגג מזרימה עזה שמושפעת ישירות מהמסת השלגים. גם בברכת רם הסמוכה לכפר מסעדה יש מראות משובבי נפש של מים רבים, ושמיכה לבנה שמכסה את האגם ואת סביבתו.

כל מה שנשאר הוא לחכות לשלג.