ראלי גם בהנפקות האג"ח הקונצרניות: "השוק חי ובועט"

מאז אוקטובר גויסו כבר יותר מ-5 מיליארד שקל, והאפיק הקונצרני השתלט גם על גיוסי קרנות הנאמנות

לאחר תקופה רדומה שבה חלה ירידה הדרגתית בהיקף גיוסי החוב הקונצרני, אנו עדים מאז חודש אוקטובר להתעוררות מרשימה: יותר מ-5 מיליארד שקל כבר גויסו ברבעון הרביעי של השנה (כולל 2 מיליארד שקל שגייסה חברת החשמל), והיד עוד נטויה. ברקע גל ההנפקות הנוכחי עומדת ירידה בתשואות האג"ח הנסחרות בשוק, אשר מעודדת חברות "טובות" לחזור ולגייס בריבית נמוכה יחסית.

גיוס השיא של חברה שאיננה ממשלתית מתבצע בימים אלה. אמש פרסמה גזית גלוב, שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל, את תוצאות המכרז המוסדי בהנפקת האג"ח שהיא מבצעת. ענקית הנדל"ן המניב ביקשה במסגרת הרחבת סדרת אג"ח י"א לגייס 500 מיליון שקל, אך בעקבות ביקושי יתר בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל, הגדילה את הגיוס ל-1 מיליארד שקל, כאשר המוסדיים התחייבו לרכוש את כל ההנפקה.

אג"ח י"א נושאת ריבית שנתית של 5.35% צמודה למדד המחירים לצרכן, עם מח"מ של כ-7.8 שנים. דירוג האג"ח נקבע על A פלוס עם אופק יציב מצד מעלות ועל Aa3על ידי מידרוג.

הגיוס של גזית גלוב מציין שיא בגל הנפקות האג"ח האחרון. קדם לו בחודש האחרון גיוס של 400 מיליון שקל על ידי חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז), שהושלם בריבית אפקטיבית של 3.78% (צמודה למדד), לאחר שלהנפקה נרשמו עודפי ביקושים של כ-1.4 מיליארד שקל.

גל גיוסים בפתח

חזרת התיאבון להנפקות אג"ח צפויה לקדם מספר גיוסים מתוכננים, ובראשם של התעשייה האווירית (1 מיליארד שקל), שטראוס גרופ, כלל ביטוח, מגדל, ביטוח ישיר, סאמיט, נכסים ובנין, מבני תעשיה, בנק ירושלים ונוספים, כל אחד בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

נגה קנז, מנכ"לית חברת החיתום רוסאריו קפיטל, אומרת כי "יש התעוררות מאוד משמעותית בשוק הנפקות האג"ח על רקע ירידה במרווחים. התשואות הפכו לאטרקטיביות עבור החברות, וביחד עם הפנמה של השינויים הרגולטוריים, הכוללים את אימוץ תקנות ועדת חודק, התאפשר למוסדיים להשתתף בהנפקות ולחברות ליהנות מיכולת מחזור חוב. ראינו עליות במחירי האג"ח הקונצרניות שלוו בגיוסים בקרנות הנאמנות, שגם הן יצרו ביקושים".

מחירי האג"ח הקונצרניות עלו בחודשים האחרונים בעד עשרות אחוזים, וכך גם במדדים העוקבים. מדד תל בונד 60 לדוגמה, הכולל את כל האג"ח הנכללות במדדים תל בונד 20 ו-40 (אג"ח בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה), עלה ב-3% מתחילת חודש אוקטובר. מנתוני מיטב בית השקעות לסיכום חודש נובמבר, עולה כי האפיק הקונצרני השתלט על הגיוסים בתעשיית קרנות הנאמנות: כשני שלישים מקרנות האג"ח הקונצרניות רשמו גיוסים שהסתכמו ביותר מ-2 מיליארד שקל.

רנן כהן אורגד, מנכ"ל חברת החיתום של לידר שוקי הון, אומר כי "עם החזרה מחג הסוכות התחילה התעוררות בשוק. הירידה בחשש מקריסת יוון, הבחירות בארה"ב והתחושה שהיא נחלצת מהמשבר, כל אלה השפיעו לחיוב, אך קשה לדעת בדיוק מה וכמה.

"מה שברור זה שלפני כן היה קיפאון. גם עכשיו זה לא שהכול כבר בסדר, אבל חברות צריכות להמשיך להתממן ויש הרבה כסף בחסכונות הציבור, שצריך להשקיע איפשהו".

מנתוני לידר שוקי הון עולה כי עד אוקטובר התרחשה ירידה הדרגתית בהיקפי הגיוסים השנה: במהלך הרבעון הראשון גויסו 11.5 מיליארד שקל (כ-5.7 מיליארד שקל בנטרול גיוסי הבנקים, חשמל ומקורות); ברבעון השני כ-10.5 מיליארד שקל (כ-5 מיליארד שקל בנטרול בנקים, חשמל ומקורות); וברבעון השלישי גויסו כ-7.7 מיליארד שקל (כ-2.4 מיליארד שקל בלבד בנטרול הנ"ל).

"אין עסקאות זבל"

ארז גולדשמיט, מנכ"ל פועלים אי.בי.אי, אומר כי אינו זוכר כזה ראלי בשנה וחצי האחרונות. "יותר חברות באות לשוק, וזה ימשיך להתגבר כי ככל שמרוויחים יותר בהנפקות, התיאבון להנפקות חדשות גדל, וזה מביא חברות נוספות לגייס. במקביל, יש ירידה חדה של התשואות".

שי נבו, המשנה למנכ"ל בחברת החיתום של לאומי פרטנרס, ציין כי "רואים עלייה במחזורים, ירידה בתשואות וירידה במרווחים. אם קודם הספידו את השוק, הרי שעכשיו יש ראלי באג"ח הקונצרניות. כל ההנפקות החדשות הן של חברות טובות עם הנהלות טובות, אין עסקאות זבל. בעסקאות של חברות קטנות לא מדורגות המשקיעים מקבלים ביטחונות טובים יותר, וכך השוק מקבל גם אותן בברכה. השוק חי ובועט!".

גיוסי החוב הגדולים
 גיוסי החוב הגדולים