שר האוצר היווני מעריך כי הכלכלה תצמח כבר בשנת 2014

יאניס סטורנארס אמר לעיתון מקומי במדינה כי אחרי החצי השני של 2013, כלכלת יוון צפויה להתחיל להשיג צמיחה חיובית ■ שר האוצר היווני אמר כי מדינתו מתכוונת להזרים במהלך השבוע הקרוב כ-16 מיליארד אירו למערכת הבנקאות

שר האוצר של יוון יאניס סטורנארס הביע היום אופטימיות לגבי עתידה הכלכלי של מדינתו וטען שלמרות שבשנת 2013 המדינה צפויה להמשיך להציג צמיחה שלילית בתמ"ג, בשנת 2014 הכלכלה המקומית צפויה להתחיל להתאושש, כך מדווחת סוכנות הידיעות "רויטרס". הממשלה באתונה כבר מתכננת שהשנה הבאה תיגמר עם עודף תקציבי.

"אני מאמין כי אחרי החצי השני של 2013 אנחנו נתחיל לראות צמיחה, מספרי הצמיחה של התמ"ג יהיו חיוביים על בסיס חודשי או על בסיס רבעוני", אמר היום סטורנארס במהלך ראיון שהעניק לעיתון "אמריסיה" היווני. על פי תחזיות של הבנק המרכזי היווני, המדינה תרשום צמיחה שלילית של 4.5% בתמ"ג בשנת 2013. מאז שהתחיל המשבר ביוון ב-2008, הכלכלה המקומית התכווצה ב-24%.

במהלך הראיון אמר סטורנארס, בשפה ציורית למדי, כי יוון הגיעה בעצם לתחית ושאין עוד לאן להתדרדר מכאן. "כל דבר חיובי שנשיג מעכשיו ואילך יהיה כמו גשם במדבר, בהתחשב בעובדה שהמדינה מתעוררת ממיתון חסר תקדים מבחינת משך הזמן שבו הייתה שרויה בו", אמר שר האוצר היווני.

סטורנארס התייחס גם למצב הבנקים במדינה ולכספים שאמורה יוון לקבל מקרן המטבע הבינלאומית. בכנס רפואי שהתקיים באתונה אמר סטורנאראס כי המדינה תזרים 16 מיליארד אירו למערכת הבנקאות שלה בשבוע הקרוב וזאת לאחר שתקבל את הכספים מקרן המטבע הבינלאומית וכ-7 מיליארד אירו נוספים יוזרמו במהלך הרבעון הראשון של 2013.

הכספים יועברו לבנקים על ידי קרן ה-HFSF, קרן מיוחד שהקימה הממשלה ביוון על למנת לעזור ל-4 הבנקים הגדולים ביותר במדינה, והעבירה עד עכשיו קרוב ל-19 מיליארד אירו לבנקים הללו. "הבנקים יוכלו להגדיל את הפורטפוליו שלהם באג"ח חדשות וחזקות של קרן החילוץ הזמנית של אירופה (ה-EFSF) מבלי שיצטרכו לעבור בקרן החירום של הבנק המרכזי היווני", אמר שר האוצר במהלך נאומו בכנס.

נזכיר שלפני מספר ימים אישרו נציגי ה"טרויקה" - המורכבת מהאיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומי - הענקת נתח של כ-49 מיליארד אירו מחבילת הסיוע של המדינה שיועברו בשלבים החל מהשבוע הקרוב ועד סוף חודש מארס 2013. ההחלטה באה לאחר משא ומתן מתיש בין נציגי הממשלה היוונית לבין נציגי ה"טרויקה" שכלל בין היתר פעולות מצד יוון להבטחת הורדת החוב הלאומי שלה ויישום תוכניות צנע נוספות.