טייסי אל על עוברים לאייפד: יחסכו מאות אלפי דולרים בשנה

ספרי המטוסים, המפות, חוקי הטיס וכיווני המסלולים - בלחיצה על מסך המגע: אל על מסלקת 40 ק"ג של ניירת מהקוקפיט

חברת אל על תפתח בחודש הבא בפיילוט לקראת העברת כל ספרות המטוסים בצי של בואינג 777 למכשירי אייפד. עם השלמת המהלך, כל טייסי החברה יצוידו באייפדים, ינהלו באמצעותם את טיסותיהם ליעדים שונים בעולם ויחסכו מדי שנה מאות אלפי דולרים, בעקבות ההיפטרות מניירת רבה, במשקל ממוצע של כ-40 קילוגרם למטוס.

לדברי הקברניט עופר יערי, עלות החיסכון בדלק של כל מטוס בשנה תסתכם בכ-4,000 דולר: "מדי שנה נחסוך רק בדלק כ-160 אלף דולר בכלל המטוסים, ובעקבות ייעול ההליכים הקשורים לספרות הנלווית למטוסים, החיסכון צפוי לנוע בין 250 ל-400 אלף דולר".

בשבועות הקרובים יסופקו לטייסי החברה שישתתפו בפיילוט כ-130 אייפדים. מכשירי המגע של אפל יוזנו בכל נתוני הטיסה הנחוצים, כמו כיוון מסלולי הנחיתה וההמראה בשדות התעופה בעולם; תדרים רלוונטיים; מפות; גבהי טיסה מותרים באזורים שונים ועוד. כך, האייפדים יכילו גם את ספרי המטוסים של היצרנית בואינג, שחייבים להימצא בהישג ידם של אנשי הצוות בכל זמן נתון.

הפיילוט עתיד להימשך כחצי שנה, בפיקוח צמוד של רשות התעופה האזרחית (רת"א) ובמהלכו - הטייסים עדיין יידרשו לטוס כשלצדם מזוודות עם קלסרים עבי כרס ובהם פרטים נחוצים לעת הצורך. אם הפיילוט יסתיים בהצלחה, כל 520 טייסי אל על ייפרדו ממזוודות הניירת הכבדות עד חודש אוקטובר הבא. "הכול רשום באייפד, כל יעד שאנחנו טסים אליו בעולם יעלה לפנינו בלחיצה אחת, לא נצטרך ניירת שעולה במשקל רב למטוס, לא נצטרך דואר כדי לנייד את התיקים האלה והכול יהיה נוח הרבה יותר", אומר הקברניט יערי.

את אל על הקדימו בפרויקט מסוג זה כמה חברות תעופה גדולות בעולם ובהן אמריקן איירליינס, אייר פראנס ויונייטד. "כל הצוותים יעברו את ההכשרה המתאימה כדי להפעיל את ספרות המטוס באייפד, למרות שמדובר בתהליך פשוט וקל. הרבה מאוד חברות בעולם פונות לכיוון הזה ובמטוסי הנוסעים החדשים כבר לא צריך אייפדים, כי הנתונים הנחוצים מוצגים על מסכים שמובנים בקוקפיט", אומר יערי.

טיסה בטוחה

באל על הדגישו היום (א') כי המעבר הצפוי של הטייסים לאייפדים לא יסכן את בטיחות הטיסה שכן מחשבי הלוח לא יחוברו למערכות המטוס, וניסויים שכבר נעשו העלו כי אינם משבשים אותן. "הגן הסגור של אפל מאפשר אבטחת מידע יותר טובה מפלטפורמות אחרות: המחשב קורס הרבה פחות מהרבה מחשבים אחרים", סיפר הקצין הראשון, ערן גיל שכבר עשה כמה טיסות באמצעות האייפד ועתיד להשתתף בפיילוט.