כלל פיננסים מוכרת את טיטניום; יורם נווה יקבל 300 א' ש'

השליטה בחברת ניהול ההשקעות בארה"ב נמכרה למנהליה ועובדיה של טיטניום, תמורת 18.5 מיליון דולר ■ מהמכירה ירשום כלל פיננסים הפסד של כ-30 מיליון שקל

הפסד של כ-200 מיליון שקל - זהו מחיר ההרפתקה הכושלת של כלל פיננסים בחו"ל, שהגיעה היום לסיומה. הבוקר הודיע בית ההשקעות, שבבעלות כלל ביטוח מקבוצת אי.די.בי, על מכירת השליטה בטיטניום, זרוע ניהול ההשקעות שלו בארה"ב.

כלל פיננסים, שמנוהל כיום על ידי יורם נווה, ימכור את החזקותיו בטיטניום (51.3%) ל-TAMCO Holdings LLC, חברה בשליטת קבוצת מנהלים ועובדים של טיטניום, תמורת 18.5 מיליון דולר. נזכיר, כי ברכישת החברה הושקע סכום של כ-61 מיליון דולר.

מאז נרכשה טיטניום במאי 2007, ביצע כלל פיננסים בגינה מחיקות שווי גדולות. כעת, בעקבות מכירתה הצפויה יכיר בית ההשקעות בהפסד נוסף של 30 מיליון שקל (מתוכו כ-26 מיליון שקל בגין פערי מטבע).

"זה לא סוד שההשקעה בטיטניום לא הייתה מוצלחת", אמר היום נווה ל"גלובס". "השילוב בין מספר גורמים, לרבות המשבר העמוק בשווקים ב-2008 ותלות באנשי מפתח, הוביל לכך שלא שבענו נחת מההשקעה הזו". עוד לדבריו, "בשנתיים האחרונות עשינו פעולות רבות במטרה לייצב את החברה. מתוך החלופות שהיו, המכירה הנוכחית הייתה צעד נכון ומתבקש". בעקבות המכירה ייהנה נווה מבונוס מיוחד של 300 אלף שקל (ראו מסגרת).

נראה כי כניסתו של איזי כהן לתפקיד מנכ"ל החברה האם, כלל ביטוח, בחודש האחרון, וניקוי האורוות שהוא מבצע בקבוצה, הובילו להאצת תהליך המכירה של טיטניום כחלק ממכירה הדרגתית של נכסי כלל פיננסים. מטרתו של כהן, על פי ההערכות, היא לבצע השבחה מהירה של כלל ביטוח על מנת למקסם את מחיר המכירה שלה, לטובת בעלת השליטה אי.די.בי.

פעולות השבחה לקראת מכירה

טיטניום נרכשה לפני כחמש שנים, כחלק מאסטרטגיה של אי.די.בי לצאת לחו"ל. כלל פיננסים, שבראשה עמד אז שוקי אברמוביץ', רכשה את השליטה במה שהייתה אז חברה ריקה מפעילות. לאחר מספר שבועות גייסה טיטניום כ-60 מיליון דולר ממשקיעים מוסדיים בינלאומיים, באמצעות הנפקה בבורסת ה-AIM בלונדון. וכשבקופתה כ-120 מיליון דולר, החלה טיטניום לבצע סדרת רכישות, שכללה חמישה בתי השקעות אמריקניים תמורת כ-100 מיליון דולר.

בקבוצת אי.די.בי רקמו עבור טיטניום תכניות מרחיקות לכת, ובין היתר דובר על רכישות ומיזוגים שיביאו אותה בתוך שנה לנהל נכסים בהיקף 20 מיליארד דולר. בפועל, החלה טיטניום מיד עם רכישתה לספוג פדיונות ולרשום הפסדים כבדים. כיום עומד היקף נכסיה על כ-8.9 מיליארד דולר (נכון ל-30 בספטמבר 2012).

ההפסדים שהסבה טיטניום מאז רכישתה הפכו למשקולת על תוצאות כלל פיננסים. מאז 2008 ספג בית ההשקעות הפסדים כבדים שהפכו אותו לאחד מהפחות יעילים בשוק ההון המקומי. הפסדים אלה נבעו, בין היתר, מהפחתת שווי של נכסים בלתי מוחשיים, עלויות מימון והוצאות תפעוליות גבוהות. בנוסף, בשנתיים האחרונות סובל בית ההשקעות משחיקה בדמי הניהול בקרנות הנאמנות, וכן מירידה בפעילות הברוקראז' ובפעילות החיתום. בסך הכול, מאז 2008 ועד לסוף ספטמבר האחרון צבר כלל פיננסים הפסד נקי של כ-580 מיליון שקל.

בשנתיים האחרונות החליטו בכלל פיננסים לנסות ולהשביח את טיטניום, על מנת להקטין את הנזק הפוטנציאלי בטרם מכירתה. החלטה זו כללה מספר פעולות ניהוליות, כגון צמצום הוצאות ומיזוג פעילויות. בין היתר מונה טל רז, שכיהן באותם ימים כמנכ"ל כלל פיננסים, ליו"ר משותף של החברה לצידו של רוברט קלי. את המנכ"ל נייג'ל ויטמן החליף רז ברוברט ברוקס, ששימש עד אז כנשיא של אחת מחברות הבנות.

בנוסף למינויים הללו, מונו לטיטניום דירקטורים חדשים כמו רון ברוורמן, בעבר מנכ"ל הסניף הישראלי של סיטיבנק, ועמנואל גיל, נשיא אלביט לשעבר. כן מונו לדירקטורים יורם נווה וג'ק פישר, שמכהן כמנכ"ל בשתי חברות בנות של טיטניום. הפעולות שננקטו הביאו לשיפור בתוצאות הכספיות של החברה, לרבות שיפור ה-EBITDA וצפי לרווח נקי בשנת 2013.

מכבידה על בית ההשקעות הקורס

בעת הכניסה להשקעה בטיטניום, באי.די.בי העריכו כי היא תתרום לרווחי כלל פיננסים תוך זמן קצר. בפועל, מאז ועד היום טיטניום לא הצליחה להסב נחת לבעליה, כשבית ההשקעות רושם בגינה הפסדים תפעוליים, שמקורם בהוצאות גבוהות על הרכישות והמיזוגים שביצעה במהלך 2008. להשקעה בטיטניום מיוחס חלק מהותי בהתרסקות מניית כלל פיננסים. בית ההשקעות, נזכיר, הונפק במארס 2007 לפי שווי של 1.35 מיליארד שקל, ונמחק מהמסחר בינואר 2011 לפי שווי הנמוך ב-60%.

כאמור, מכירת טיטניום עשויה להתברר כחלק מתוכנית גדולה של איזי כהן, לפרק את כלל פיננסים ולמכור אותה בחלקים. בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי בית ההשקעות שם על המדף את חבר הבורסה שלו.

כלל פיננסים נדרש להזרמות הון תכופות מהחברה האם, בשל ההשקעות היקרות מדי שביצע בעבר, ורק לפני כחודש וחצי הודיעה כלל ביטוח על הזרמת 50 מיליון שקל נוספים ב-2013, כדי שבית ההשקעות יוכל לעמוד בתשלומי החוב שלו. מאז 2010 הוזרמו לכלל פיננסים כ-290 מיליון שקל. עוד נציין, כי בעבר ניסה קודמו של כהן, שי טלמון, למכור את בית ההשקעות, אולם המהלך לא הבשיל.

בית ההשקעות מפסיד והמנכ"ל מקבל בונוס: 300 אלף שקל ליורם נווה

עובדי כלל פיננסים ספגו בחודש מאי השנה הפחתת שכר רוחבית על רקע התוצאות החלשות של בית ההשקעות, אך מסתבר שלא כל העובדים נפגעו בכיסם.

בית ההשקעות דיווח הבוקר על מענק של 300 אלף שקל למנכ"ל, יורם נווה, "לאות הערכה לתרומתו האישית הרבה לביצוע ולהצלחת עסקת טיטניום". המענק אושר אתמול על ידי ועדת התגמול, דירקטוריון החברה והאסיפה הכללית של כלל פיננסים, והוא ישולם לנווה לאחר השלמת המכירה.

נווה (41), לשעבר המשנה למנהל ויועץ משפטי למחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך, נכנס לתפקיד מנכ"ל בית ההשקעות המפסיד לפני שנה. בתוספת המענק המיוחד תעמוד עלות שכרו על 2.6 מיליון שקל ב-2012. כמשנה למנכ"ל בית ההשקעות, עמדה עלות שכרו שנה קודם לכן על 1.7 מיליון שקל.

בשבוע שעבר נכנס לתוקפו חוק שכר הבכירים. בכלל פיננסים מסבירים שעד לקביעת מדיניות תגמול חדשה על פי כללי החוק החדש, "אישור תנאי כהונה והעסקה של נושא משרה, יבוצע בהתאם להוראות תיקון 20, כאילו מדובר בחריגה ממדיניות התגמול של החברה".

את המענק מתארים בבית ההשקעות כ"תגמול סביר, בהתחשב בתמורה שתקבל החברה... באופן המשקף את מידת אחריותו ותרומתו המיוחדת של מנכ"ל החברה להשלמת עסקת טיטניום".

זאת ועוד, בכלל פיננסים מאמינים שהמענק יקדם את טובת בית ההשקעות "באמצעות מתן תמריץ שיקנה למנכ"ל עניין רכושי בהצלחה, בטווח הקצר והבינוני, של החברה".

נווה החליף בתפקיד מנכ"ל כלל פיננסים את טל רז, שעבור שנתיים ושלושה חודשים בתפקיד זכה לשכר בעלות של 7.6 מיליון שקל, בזמן שבית ההשקעות ייצר הפסדים אדירים. בסך הכול עמדה עלות שכר המנכ"ל של בית ההשקעות בשש השנים האחרונות (2007-2012) על 22 מיליון שקל, בזמן שכלל פיננסים עצמו צבר הפסדים של כמעט חצי מיליארד שקל.

המניה, שנמחקה מהמסחר אשתקד, הסבה למשקיעים הפסד של כ-60% מאז הונפקה ב-2007.

כלל פיננסים
 כלל פיננסים

טיטניום
 טיטניום