ועדת הבחירות פסלה את זועבי; טיבי: "אתם פאשיסטים"

(עדכון) חברי הכנסת מהימין הצליחו אמנם להשיג את מטרתם באופן זמני, אך הסוגייה צפויה להגיע לבג"ץ, - שצפוי לבטל את ההחלטה ■ ח"כ טיבי בדיון: "אתם פוליטיקאים סוג ז'", והתגובה לא איחרה לבוא: "נראה אותך מדבר ככה בסוריה"

ועדת הבחירות החליטה הערב (ד') לפסול את מועמדותה של ח"כ חנין זועבי מלהתמודד בבחירות לכנסת ה-19. 19 חברי הכנסת הצביעו בעד, תשעה היו נגד ואחד נמנע. עם זאת, צפויה ההחלטה להגיע לבג"ץ, שם, ככל הנראה - תידחה. ח"כ אחמד טיבי עורר במהלך הדיון סערה בעקבות דברים שהטיח בחברי הוועדה.

19 בעד 9 נגד ו-1 נמנע

"אתם פוליטיקאים סוג ז'", קרא אחמד טיבי לעבר חברי הוועדה, והוסיף: "אתם פאשיסטים ומתלהמים". הדברים שהטיח בחברי הוועדה עוררו מהומה רבתי, כשלאחר מכן השיבו לו חברי הכנסת מהימין: "נראה אותך מדבר ככה בסוריה".

הדברים הקשים בין הצדדים המשיכו, ושופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין, העומד בראשות הוועדה, מתח ביקורת על ההתנהלות. רובינשטיין אמר לטיבי כי עליו להתנצל, ופיזר את הדיון. "הוועדה נראית כמו שוק", אמר רובינשטיין. לאחר מספר דקות, מששככו הרוחות - התחדש הדיון.

ח"כ יואל חסון, יו"ר צוות התגובות בקדימה, ציין כי "הכנסת היא בית של מחלוקות וזוהי מהות הדמוקרטיה. אני מאוכזב מהתנהגותה של ח"כ זועבי ומהרפיסות של מערכת הצדק, שם היה המקום לטפל בהתנהגותה של זועבי. עצם העיסוק בפסילתה על-ידי הימין הקיצוני ושל הליכוד מעצים את ח"כ זועבי ולכן ההחלטה שלקחנו תהיה מהראש ולא מהבטן. ההחלטה שלנו תהיה לדבוק בהמלצתו של היועץ המשפטי לממשלה ולא נתמוך בהצעה לפסילה".

החלטת ועדת הבחירות לפסילת חברת-הכנסת חנין זועבי מונעת משיקולים פוליטיים של חברי הוועדה ומעמיקה את חוסר האמונה של רבים בציבור הערבי בדמוקרטיה הישראלית" אמר נדאל עות'מאן, מנהל המטה למאבק בגזענות. "דמוקרטיה חזקה נבחנת ביכולתה להכיל דעות גם אם הם שונות ומתריסות, כל עוד אינן מגיעות לרף של הסתה וגזענות. גם אם לא כולנו מסכימים עם הדברים של ח״כ זועבי, נאבק על זכותה לומר אותם בכנסת ומחוצה לה", הוסיף.

ועדת הבחירות, בראשות השופט אליקים רובינשטיין, תקיים ביומיים הקרובים מרתון דיונים בהם יידונו 11 בקשות פסילה של מפלגות ומועמדים לכנסת. הבקשה הבולטת ביותר לפסילה היא זו שהגיש ח"כ אופיר אקוניס נגד ח"כ חנין זועבי על רקע מעורבותה במשט המרמרה.

בנוסף תדון הוועדה בבקשות לפסול את המפלגות החרדיות ש"ס ויהדות והתורה בגין הדרת נשים מרשימותיהן לכנסת. גם נגד מפלגת עוצמה לישראל בראשות ח"כ מיכאל בן ארי, איתמר בן גביר וברוך מרזל עומדת בקשה לפסילה, אך כל הבקשות מלבד זו העוסקת במפלגות הערביות ובח"כ חנין זועבי צפויות להידחות.