קרקס של אמנית אחת

בתערוכת יחיד חדשה, סלי קריסטל קרמברג משתקפת דרך אמני קרקס

סלי קריסטל קרמברג מציגה בגלריה הקיבוץ תערוכת יחיד הבנויה כולה מדיוקנאות עצמיים שלה בדמות אמני קרקס שונים ובעיקר משונים. במלאכת מחשבת היא יוצרת מגזרות נייר מדוקדקות והופכת אותן למיטת פאקיר קוצנית, שמתחתיה ניתן לראות את צלליתה של האמנית רשומה באור.

אם המשפט האחרון עורר בכם תחושת הפוך על הפוך, הרי זו הכוונה. הגוף הנעדר מופיע כשהוא משוטח על הרצפה, דחוס בתחושת מחנק בין המיטה הנמוכה מדי לבטון הקר והקשיח. הצופים צריכים להתאמץ ולהתכופף כדי לגלות את הצל המואר.

דמותה של קריסטל קרמברג נוכחת בחלל התערוכה שוב ושוב, כמו פריק-שואו של אדם אחד. פעם היא שרירנית גאה בדמות "אישה אקורדיון" ופעם נשל נייר שהונח מבויש בסמוך לקיר. בעבודת וידיאו אחת היא אסיסטנטית של זורק סכינים, כשחרבות מיניאטוריות נזרקות-נדבקות אל שדה החשוף, כמאיימות לפצוע את נשיותה, להותירה חסרה ופגומה. במסך אחר היא אשת קעקועים ובעוד אחד היא נציגה של משפחת הזוחלים או דב קרקס עצוב מבט.

"קריסטל יוצרת בעבודת כפיים מיומנת, הנשענת, בין השאר, על מסורות אירופיות בנות מאות שנים", כותבת האוצרת יעל קיני. "באחת התערוכות שלה, היא החייתה דמויות מה'קומדיה דל ארטה'. הפעם משמש לה הקרקס לביטוי הדואליות הבלתי אפשרית שבה נדרש האמן לחשוף את עצמו ולברוא את עצמו, בעודו מתבונן בעצמו. החשיפה מדויקת וכואבת, כרוכה תמיד בבדידות. ועם זאת האמן תלוי בקהל, לפרנסתו ולאישור זהותו, שהיא מטבעה חמקמקה".

גלריה הקיבוץ, דב הוז 25, תל-אביב, ב'-ה' 11:00-15:00, 16:00-18:00, ו' 11:00-14:00, שבת 29.12 11:00-14:00 בנוכחות האמנית. kibbutzgallery.org.il