עוד שנה שבה הבורסה לא חייכה לקבוצות הכדורגל

השקעה במניות של מועדוני כדורגל התבררה כעסק לא משהו גם ב-2012 (אלא אם הלכתם חזק על מניית בורוסיה דורטמונד)

היו כבר שנים גרועות מאלו לקבוצות הכדורגל שנסחרות בבורסה, ובכל זאת, גם 2012 לא תיכנס לאף פנתיאון. כלל האצבע שתקף הרבה שנים המשיך להיות רלוונטי גם השנה: יש השקעות בטוחות ויציבות בהרבה ממועדוני ספורט. כך עולה מסקירה של מניות מועדוני הכדורגל המרכזיים שנסחרו בבורסה ב-2012.

את עיקר הכותרות תפסה השנה ההנפקה של מנצ'סטר יונייטד, שבאוגוסט מכרה לציבור 20% מהחזקותיה בוול-סטריט. ההנפקה לא עמדה בציפיות, כשמחיר מניה נקבע על 14 דולר, כ-2 דולר פחות מהציפיות של משפחת גלייזר, הבעלים של המועדון. בחמשת החודשים מאז החלה להיסחר, רשמה המניה תנודתיות רבה, והיא נסחרת במחיר של 13.87 דולר למניה (שווי שוק של 2.28 מיליארד דולר, שהם כ-1.72 מיליארד אירו).

קבוצה אנגלית אחרת, טוטנהאם, שהפכה בסוף שנות ה-70 לקבוצת הכדורגל הראשונה שפונה לבורסה, החליטה השנה למחוק את המניות שלה מהמסחר בלונדון. יריבתה העירונית, ארסנל, דווקא רשמה שנה טובה, כשמניותיה עלו ב-7.1%, במה שקובע ל"תותחנים" שווי שוק של 1.19 מיליארד אירו.

המשבר הכלכלי העצום שהכה את הכדורגל הפורטוגלי דרדר את מניות המועדונים הגדולים במדינה לשפל. ספורטינג ליסבון, שנמצאת על-סף פשיטת רגל, ירדה ב-64.2% בשנה האחרונה; גם המשקיעים של בנפיקה לא בדיוק חייכו השנה, עם צניחה של 34.8%.

אחת מהשקעות הכדורגל הטובות ביותר ב-2012 היתה ללא ספק בורוסיה דורטמונד: הקבוצה, הגרמנית היחידה שנסחרת בבורסה, נישאת על-גלי זכייה באליפות בונדסליגה שנייה ברציפות ודוחות פיננסיים מעולים (רווח נקי של 34.3 מיליון אירו, שיא המועדון) - זינקה ב-36%. העונה הפיננסית המעולה הובילה את המועדון להודיע לבעלי המניות על חלוקת דיבידנדים בהיקף של 3.7 מיליון אירו.

עם זאת, הבורסה בכל זאת שימשה העונה פתרון למצב הכלכלי הקשה של כמה מהקבוצות. כך למשל הצליחה ריינג'רס הסקוטית, שפשטה את הרגל, לגייס 22.2 מיליון ליש"ט ב-AIM, בורסת המשנה של לונדון.

ביצועי מניות הכדורגל ב-2012
 ביצועי מניות הכדורגל ב-2012