סיור בעקבות ביקורו של הקיסר הגרמני בירושלים

בעקבות ביקורו של קיסר גרמניה בירושלים ב-1898, משער יפו ששופץ לכבודו ועד כנסיית אוגוסטה ויקטוריה שעל-שם אשתו

ביום האחרון של חודש אוקטובר בשנת 1898 נחנכה ברוב טקס כנסיית הגואל הלותרנית, שמתנשאת גם כיום גבוה מעל רוב בתי הרובע הנוצרי בירושלים. המון גדול התכנס במקום ודגלים צבעוניים התנפנפו ברוח. במעמד החנוכה השתתפו קיסר גרמניה וילהלם השני ואשתו הקיסרית אוגוסטה ויקטוריה. הביקור המלכותי בארץ הקודש עשה לה רק טוב: הוקם מזח מיוחד בחיפה (בסמוך למושבה הטמפלרית), נסללה דרך מרכבות מיוחדת שקישרה בין חיפה ליפו ובכל מקום שבו ביקרו נערכו הכנות קפדניות ומבצעי ניקיון חסרי תקדים.

בימים אלה (ועד סוף חודש מארס) מוצגת במוזיאון מגדל דוד בירושלים התערוכה "הקיסר מגיע לירושלים", המגוללת את תולדות ביקור הקייזר בעיר (www.towerofdavid.org.il; שעות פתיחה: ראשון-רביעי 16:00-10:00, חמישי 18:00-16:00, בשישי סגור, שבת ;14:00-10:00 מחיר: 30-15 שקלים; יש גם סיורים מודרכים בעקבותיו ברובע הנוצרי בעיר העתיקה. טל' 02-6265333, 2884*).

מסעו המתוקשר של הקיסר הגרמני לירושלים תועד בצילומים רבים, בין השאר על-ידי אשתו, שמוצגים בתערוכה ומציגים את ירושלים ואת ארץ ישראל של שלהי המאה ה-19. דווקא הפגישה המפורסמת של הרצל עם הקיסר לא צולמה, ומתוך ניסיון להנציחה נעשה מעשה פוטו מונטאז' שבו חוברו תמונה של הרצל עם תמונת הקיסר הרוכן מסוסו (לכאורה כלפיו) ו...הנה לנו היסטוריה. לצד התצלומים יש בתערוכה תיאורים ציוריים וקריקטורות. היא סוקרת את ההכנות הקדחתניות לביקור ואת מהלכו.

במובנים מסוימים ביקור הקיסר קבע את מראה קו הרקיע של ירושלים עד לעת האחרונה. השינוי הדרמטי ביותר שידעה ירושלים לרגל הביקור היה סתימת החפיר המקיף את מצודת דוד מצפון מערב. עד אז הייתה הכניסה לירושלים מכיוון יפו אפשרית רק דרך שער יפו, שבו תפנית חדה שמאלה, לצורכי הגנה, שלא אפשרה מעבר מרכבה. כדי שהקיסר יוכל להיכנס לירושלים כשהוא יושב בכרכרתו הרתומה לסוסים, מולא החפיר הסמוך לשער בעפר. כיום זהו מעבר כלי הרכב אל תוך העיר העתיקה.

במהלך הביקור בעיר קיבל הקיסר במתנה שטחים גדולים על הר ציון ועל פסגת הר הזיתים, ועליהם הקים שתי כנסיות עצומות שנראות כיום מחלקים שונים בעיר. על פסגת הר הזיתים הוקמה כנסיית אוגוסטה ויקטוריה (הכניסה בתשלום, 5 שקלים לאדם), לכבוד אשתו. במקום הוקמו אכסניה לצליינים, מרכז כנסים, בית חולים וכנסייה גדולה המוקדשת לעליית ישוע השמיימה ולכן פונה דרומה, אל הפסגה המקודשת.

הכנסייה נבנתה בסגנון האדריכלי הכבד של עמק הריין. מבפנים היא מעוטרת בתשליבי אבן, בפסיפסים ובציורים יפים, המציגים את ירושלים של מעלה ואת הקיסר ואשתו. טיפוס ב-210 מדרגות מוביל אל מרומי מגדל הפעמונים, שממנו נשקף נוף יפה על כל ירושלים ולעבר מדבר יהודה. המאמץ משתלם!

מהמתחם אפשר להמשיך דרומה אל שאר אתרי הר הזיתים, ובראשם התצפית במעלה בית הקברות היהודי לעבר העיר העתיקה. גם כנסיית הדורמציון נבנתה בסגנון הכבד של כנסיות עמק הריין. היא מנציחה את המקום שבו חיו השליחים לאחר מות ישוע ואת המקום שבו נרדמה מרים אמו תרדמת נצח. בקריפטה של הכנסייה מוצג פסל שלה נמה, פניה שלוות - שנהב מגולף ומעליה כיפה משובצת פסיפס שבו פניהן של נשים מקראיות חשובות. באולם המרכזי היא נראית כשהיא אוחזת בבנה, ומתחתיה כתוב הפסוק המוכר: "הנה העלמה הרה וילדת בן וקראת שמו עמנו אל" (ישעיהו ז, 14).

האתרים הללו פתוחים לציבור הרחב, אך מבקרי התערוכה יוכלו להצטרף לסיורים מאורגנים מטעם מוזיאון מגדל דוד. המבקשים לפסוע בעקבות מורשתו הקולינרית של הקייזר יכולים לבקר בהוספיס האוסטרי, הסמוך לתחנה מס' 3 בווייה דולורוזה ולהתענג על האפפל שטרודל ששמעו יצא למרחוק (טל' 02-6265800).